|
Hebrejská Bible a archeologie
Minimalisté
Ze'ev Herzog[5]
|
Po 70-ti letech intenzivních vykopávek v zemi
Izraelské zjistili archeologové následující:
Skutky patriarchů jsou legendami, Izraelité dočasně nepobývali v
Egyptě ani neuskutečnili exodus, a nepodrobili si zemi.
Neexistují také žádné zmínky o Davidově a Šalomounově říši ani o
zdroji víry v Boha Izraele. Tato fakta jsou známa již léta, ale
Izraelci jsou neústupní lidé a nikdo o tom nechce slyšet. |
Volně podle článků Daniela Lazare[1] a Ze'ev
Herzog[5], ve kterých
jsou přehledně shrnuty výsledky skeptického zkoumání biblické historie.
Mnoho archeologů tvrdí na základě vykopávek v zemi Izraelské, že
Izraelité nikdy nebyli v Egyptě, neputovali pouští, nedobyli Kanaán
vojenskou silou ani zde neprošlo 12 izraelských kmenů. Davidova a
Šalomounova sjednocená říše, popisovaná v Bibli jako mocnost, byla
nanejvýš malým kmenovým královstvím. Yahweh, bůh Izraele, měl
ženu a izraelské
náboženství nepřijalo monoteizmus na hoře Sinaj, ale až v období úpadku
monarchie. Většina z odborníků, kteří pracovali ve vědeckých oborech
spojujících starozákonní biblistiku, archeologii a historii židovského
národa, dnes souhlasí s tím, že historické události, týkající se ranných
fází vývoje židovské společnosti, jsou v rozporu s biblickými příběhy.
Historikové netvrdí, že určité prvky
starozákonních příběhů nejsou autentické.
Židovský monoteizmus, chápaný jako výhradní
uctívání starověkého semitského boha Yahweho, se
však upevnil až v období mezi obsazením severního
izraelského království Asyřany v roce 722 př. n. l. a
babylonským obsazením jižního judského
království v roce 586 př. n. l. Mizí tak tajuplná abrahámova
epocha vývoje náboženství, která měla podle
tradičních názorů trvat dvanáct až čtrnáct
staletí. Judaismus tedy nevznikal v mlhavém starověku,
ale je výsledkem mnohem mladších mocenských ambicí
národů, snažících se přiblížit velikosti
Babylónie či Egypta. Judea byla na konci
8.stol.př. n. l. malým bezvýznamným královstvím. V
hlavách jejích kněží a vládců však vzklíčila
idea národní výlučnosti a boží vyvolenosti. Začali
vytvářet zdání velkolepé minulosti národa,
příběhy, ve kterých jižní hrdinové David a
Šalomoun obsazují severní království, sjednocují
zemi a budí respekt ostatního známého světa. Z henoteistického
kultu, kde byl Yahweh uctíván jako vůdce ostatních
bohů, se utváří národní náboženství jediného
boha.
Praotcové
Podle Hebrejské bible poslechl židovský patriarcha Abrahám Boží výzvu, opustil svou zemi a
vydal se plnit Boží příkazy. Abrahámem,
Izákem a Jákobem měla začít historie židovského národa.
Nejen že dosud nemáme důkazy o existenci praotce Abraháma, ale
archeologové jsou ve světle svých objevů stále více přesvědčeni, že
taková postava nemohla nikdy existovat.
Archeologické objevy jednoznačně
ukazují, že příběhy biblických patriarchů zrcadlí
dobu poloviny 1. století př. n. l. Autoři příběhů o
životě patriarchů účelově posunuli děj o
několik stovek let zpět.
Více v článku Éra biblických patriarchů.
ExodusArcheologie Blízkého východu přinesla v
uplynulých letech velké množství objevů. Rozvoj
vědeckého poznání je tak rychlý, že mnohé knihy
židovských dějin, které u nás v poslední době
vyšly, jsou již zastaralé. Bestseller Paula Johnsona Dějiny
židovského národa[2]
uvádí teorie již překonané. Johnson píše na str. 36:
|
... můžeme poměrně s jistotou
tvrdit, že exodus proběhl ve 13. století př.
Kr. a skončil do roku 1225 př. Kr. |
Problém spočívá v neexistenci jakýchkoliv archeologických nálezů, které by
potvrdily existenci většího počtu Izraelitů v Egyptě, jejich pozdější
hromadný útěk a putování Sinajskou pouští. Moderní archeologie zmapovala
migraci kočovných skupin na Sinaji již od 3. tisíciletí př. n. l. Chybí
však sebemenší doklad toho, že by větší skupina Izraelitů putovala tamní
pouští ve 13. století.[4]
Stále se prohlubující znalosti archeologů o
způsobu obrany egyptských hranic, o možnostech
pouštních stanovišť, kde by museli putující
Izraelité tábořit atd., to vše ukazuje na jediné. K
útěku z Egypta nedošlo ve 13. stol. př. n. l. ani nikdy
jindy. Mojžíš je stejnou fiktivní postavou, jako byl
jeho předchůdcové Abrahám, Izák či Jákob.
Přes rozsáhlé pátrání stále nebyla objevena hora
Sinaj, na které měl Yahweh předat Mojžíšovi kamenné desky Úmluvy.
Rovněž další příběhy o bojích Izraelitů, při
jejich cestě do zaslíbené země, jsou pravděpodobně pouhým mýtem.
Podle knih Pentateuchu bojovali Izraelité s králem Aradu, emorejským králem Síchonem, vyhnuli se území Edómu a obsadili město Chešbón.
Archeologové však upozorňují na řadu
anachronismů. Nálezy
ukazují, že město Arad existovalo v rozmezí let
3500 až 2200 př. n. l., pak zpustlo a znovu obydleno bylo
od roku 1150 př. n. l. Chešbón ani Edom podle
archeologických průzkumů v době předpokládaného
obsazování Sinaje neexistovaly.
Více v článku Exodus a archeologie.
Obsazení Kanaánu
Mojžíš měl přibližně ve 13. stol. př. n. l. vyvést z Egypta
do Sinaje předky izraelských kmenů, které pak vytvořily biblickou
Izrael.
Nemáme však jediný
archeologický nález svědčící o tom, že Židé
násilně pronikli do Palestiny. Systematický
archeologický průzkum ukazuje, že docházelo k
pomalému nenásilnému usazování židovských
osadníků v Palestině. Již v 1. pol. 20. stol. tuto
hypotézu potvrdil např. Yohanan Aharoni datací
hliněných střepů z biblického města Hazor. Židé
se, podle archeologických nálezů, usazovali vedle
Kanaánců pokojně, bez použití násilí.
Archeologický průzkum ukazuje, že i v biblických
příbězích o obsazení Kanaánu izraelskými kmeny jsou anachronismy.
Jozuova armáda nemohla pobořit zdi Jericha, ty již ležely v rozvalinách.
Útok na další město Aj je rovněž nemožný, v té době město neexistovalo.
Útok Jozua na Kenaán a jeho zábor je jen fikcí.
Více v článku Obsazení Kanaánu.
Zlatý věk
Davidovo království
Podle tradičního výkladu Hebrejské bible došlo v
10. století př. n. l. ke sjednocení jižní Judeje se severním Izraelem.
Království vládl král David a po něm jeho syn
Šalomoun.
Bible vypráví, že došlo k
jedinečnému sjednocení obou zemí v silnou a národnostně semknutou zemi s
jednotným uctíváním národního boha Yahweho.
O králi Davidovi, podle tradice nejvýznamnějším
izraelském králi, Johnson na str. 62 uvádí:
|
Pak se vydal
[David po jeho
vítězství nad Pelištejci] na východ, jih
a sever a rozšířil svou moc po Amón, Moáb,
Edóm, aramejský Zobar a dokonce až po
aramejský Damašek daleko na severovýchodě.
Své vojenské úspěchy završil
diplomatickými svazky a dynastickými
manželstvími. Říše na jihu, Egypt, ztratila
na významu. |
Dnes však archeologové tvrdí, že
David nemohl být králem, jehož moc sahala od Nilu k
Eufratu, ale maximálně vůdcem malého společenství
na jižní vysočině poblíž Jeruzaléma a Hebronu.
Mezi odborníky se spíše diskutuje o tom, zda byl
David menším náčelníkem, který přikázal
rozšířit své panství o několik málo kilometrů,
či zda se nejedná jen o smyšlenou postavu.
Král Šalomoun
Podle Bible měl Šalomoun provádět rozsáhlé stavební
úpravy měst Hazor, Megido či Gezer. Jeruzalém měl být honosným silným
městem. Nic z toho archeologické nálezy nepotvrdily.
Archeologické nálezy ukazují, že
David a Šalomoun
mohli být vládnout nanejvýše kmenovým královstvím a kontrolovat jen malá
území. Ke sjednocení Judeje a Izraele nikdy nedošlo.[4]
Více v článku Sjednocené království?
Jednotné uctívání Yahweho?
"Zlatý věk" židovské historie je
pravděpodobně pouhou legendou. Království Izraele a Judeje se vyvíjela
vedla sebe, ale nikdy pod společnou vládou.
Judea
zůstávala slabá a izolovaná. Izrael okolo roku 900 př. n. l. zesílil a přejal mnoho cizích kulturních a náboženských vlivů.
Náboženský život v izraelském království neodpovídal pozdějším biblickým představám o
jednotném uctívání Yahweho. Důsledkem rozšiřování severního království
bylo přejímání mnoha cizích kulturních a náboženských vlivů. Králové
mohli vládnout takové říši jen proto, že ponechali ostatním kulturám
možnost uctívat jejich vlastní bohy. Výsledkem byl politický a
náboženský synkretismus, kde kult Yahweho koexistoval s ostatními
semitskými božstvy.[1]
Archeologické nálezy z 8. stol. př. n. l. ukazují, že
v Izraelském království byla společně s Yahwem uctívána i
jeho žena Asherah. O bozích
- partnerech píší hebrejské nápisy nalezené v lokalitách Kuntillet `Ajrud
( Kuntiliet Ajrud) v jihozápadních kopcích Negevu a Khirbet el-Qom
(Khirbet el-Kom) na úpatí hor v Judeji. Texty "Yahweh a jeho
Asherah", "Yahweh Samarský a jeho Asherah" a "Yahweh
Temanský a jeho Asherah" žehnají ve jménu božského páru.
V 8. stol. př. n. l. bylo severní království obsazeno
Asyřany. Židovští kněží viděli příčinu pohromy v náboženské
pluralitě. Na jih proudily davy uprchlíků a v atmosféře strachu sílil
vliv kněžích hlásajících jedinou cestu záchrany. Judea se musí vyhnout
smutnému osudu severního Izraele tím, že se semkne ve víře v Yahweho a
odmítne všechny cizí bohy.
Henoteistická vlna dosáhla vrcholu koncem 7. stol. př. n. l. za vlády
krále Joziáše (Jóšiáš, Josiah).
Víru v moc národního boha Yahweho jistě posílila i
následující událost: Asyrský král Sancherib udeřil neúspěšně r. 701
př. n. l. na Jeruzalém: CEP 2. Královská
19:32-36
|
Proto praví Hospodin o králi
asyrském toto: "Nevejde do tohoto města. Ani šíp tam nevstřelí,
se štíty proti němu nenastoupí, násep proti němu nenavrší.
Cestou, kterou přišel, se zase vrátí, do tohoto města nevejde,
je výrok Hospodinův. Budu štítem tomuto městu, zachráním je
kvůli sobě a kvůli Davidovi, svému služebníku."
Stalo se pak té noci, že vyšel Hospodinův anděl a pobil v
asyrském táboře sto osmdesát pět tisíc. Za časného jitra, hle,
všichni byli mrtví, všude mrtvá těla. Sancheríb, král asyrský,
odtáhl pryč a vrátil se do Ninive a usadil se tam. |
Dějiny židovského národa[2]
|
Jeruzalém skutečně přežil ukrutné obléhání, které
proti němu vedl asyrský král Sancherib v roce 701 př. Kr.
Nástrojem spásy nebyly ani tak nové hradby a cisterna, ale
prudké propuknutí dýmějového moru přenášeného myšmi,
který zasáhl asyrský vojenský tábor, jak to později zaznamenal
řecký historik Hérodotos. Druhá kniha Královská se na to dívá
jako na zázrak...
Stále více ale začínali vládcové i lidé v Judeji spojovat svůj
budoucí politický a vojenský osud se svou současnou teologií a s
morálním chováním. Jakoby se rozšířilo pojetí, že národ může
spasit pouze víra a dobré skutky. |
Došlo k ničení svatyň a pobíjení kněží sloužících jiným
bohům. Oběti bylo povoleno vykonávat pouze v Jeruzalémě, kde mohlo být
vše lépe kontrolováno. Uctívání jediného boha mělo obnovit a posílit
národní semknutost nejen v Judeji, ale i na severu.
Monoteizmus, jako státní náboženství, tedy nejspíše
vzniklo až v období Judského království.[5]
Přišla však další pohroma. V r. 609 př. n. l. odejel Joziáš
do Megida (Megiddo)
na setkání s egyptským faraónem Nékem II. (Necho). V knize 2. letopisů
se popisuje bitva obou armád, v níž Joziáš umírá. Podle archeologů
však Joziáš nebyl dostatečně silný na to, aby se vůbec mohl pokusit
bojovat s faraónem a snažil se spíše jen vyjednávat. Joziáš byl zabit. Judeu nezachránila snaha o očistu víry a výhradní službu Yahwemu. Začalo období úpadku, které vyvrcholilo po dvaceti třech
letech dobytím země babylónskou armádou a vyhnanstvím Židů.
Ve vyhnanství se část Židů snažila zachovat národní
sebeuvědomění a své náboženství. Právě v období babylonského zajetí
(586-538 př. n. l.) či krátce po něm byla, podle mnohých biblistů, sepsána
tzv. primární historie židovského národa v knihách Genesis až
2. královská. Někteří badatelé[6][7]
uvádějí dokonce přesnější rozmezí - roky 562 až 560 př. n. l., kdy neznámý
autor sepsal z různých zdrojů prvých
9 knih Hebrejské bible.
Ve vzniku hebrejského henoteizmu, který později přerostl
v monoteizmus, tedy nemusíme vidět žádný nadpozemský zásah shůry.
Příčinou byla snaha světských i duchovních vůdců sjednotit národ, posílit
jeho sebeuvědomění. Zvýšit šanci odolávat tlaku okolních mocností
Asýrie, Egypta a později Babylónu.
Nelze však tvrdit, že jeruzalémské
kněžstvo vykonstruovalo fiktivní historii s úmyslem klamat věřící. Lidé
tehdejší doby neuvažovali v našich kategoriích historické pravdy či
klamu. Autoři Hebrejské bible se neřídili konceptem postupné chronologie
dějin. Příběhy, mýty i skutečné události proplétali do jednoho celku a
vytvářeli něco, čemu sami věřili. Svým výkladem historie chtěli ovlivnit
současnost a věřili, že ovlivní i blízkou budoucnost.
|
[1] |
Lazare, Daniel. False
testament: archaeology refutes the Bible's claim
to history. Harper's Magazine. 2002.
fontes.lstc.edu/~rklein/Documents/lazare.htm |
[2] |
Johnson, Paul. Dějiny
židovského národa. Rozmluvy. 1996
ISBN 80-85336-31-6 |
[3] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. V elektronické formě SW BibleWorks. |
[4] |
Finkelstein,
Israel. Silberman, Neil. The Bible Unearthed:
Archaeology's New Vision of Ancient Israel and
the Origin of Its Sacred Texts. 2001. The
Free Press. New York. |
[5] |
Herzog, Ze'ev.
Deconstructing the walls of Jericho. 1999. Ha'aretz.
www.truthbeknown.com/biblemyth.htm |
[6] |
Walter Reinhold Wartting
Mattfeld. The Primary History (Genesis-2Kings), The Case for
a Single Author. 2003-2004.
www.bibleorigins.net/oneauthorprimaryhistory.html |
[7] |
Donald Harman Akenson.
Surpassing Wonder, the Invention of the Bible and the Talmuds.
New York. Harcourt, Brace & Co. 1998 |
|
|