|
Elóhím V.
Partnerské dvojice elóhím
Nejvyšší bůh El
zplodil syny, další bohy - elóhím.
Narodili se elóhím z lůna matky a měl tedy El partnerku?
A měli později své manželky i ostatní elóhím a tedy i Yahweh, nejmocnější bůh
hebrejského panteonu?
Podívejme se, co o tom píše Richley H. Crapo na svých stránkách "An
Antropologist Looks at the Judeo-Christian Scriptures", v článku Background: religion in the Ancient
Semitic World.[1]
Volně upraveno a zkráceno:
|
Podle nejstaršího
semitského panteonu, tak jak se nám zachoval v akkadských textech, byli rodiči
ostatních bohů El a jeho žena Asherah. Bohyni Asherah
byly zasvěceny severní vody Perského zálivu. Přibližně po roce 1000 př. n. l. již
přestala být manželka boha El spojována s jejím původním semitským jménem.
Pojem asherah začal být používán jako obecné označení bohyň a
speciálně jako božích partnerek-manželek.
Partnerkou babylónského Marduka byla Ishtar,
bohyně lásky, vášně a války.
Kanaánský Baal, jejich obdoba Marduka, měl za manželku
Anat, mladičkou bohyni válek, která byla nazývána také Pannou.
Izraelský Yahweh v tomto směru nebyl výjimkou, jak ukazují např.
dochované hebrejské nápisy či mimo-izraelské dokumenty z Palestiny. Yahweho žena v
nich byla zmiňována coby "jeho asherah".
Např. v sinajském Kuntillet `Ajrud byl nalezen nápis datovaný do období 850 - 750
let př. n. l.: |
|
|
...žehnám ti skrze
Yahweho Samarského
a skrze jeho asherah. |
|
Ze stejného období
pochází i text z `El Qom : |
|
|
Uriyahu, král, dal
zapsat toto.
Ať je požehnán Uriyahu skrze Yahweho,
a jeho nepřátelé ať jsou přemoženi skrze Yahweho asherah. |
|
S. M. Olyan (1988) podává
přesvědčivé argumenty o tom, že osobním jménem ženy Yahweho bylo Ashtoret.Yahwe s Ashtoret byli společně uctíváni minimálně do 3. století př. n. l., jak
ukazuje Elefantinský papyr (angl. Elephantine Papyri). Zde se píše o Anath-Yahu,
manželce Yahweho. Je překvapující, že jmény Anat a Athtoret (ugaritský zápis
bohyně Ashtoret) byla dříve označována i manželka Baalova.
V Baalově cyklu (angl. Baal Cycle), tabulce II, sloupci II, když Baal zajímá Yamma aby
ho zabil, jej zastavuje bohyně Anat/Athtart: |
|
|
Jeho pravou ruku Anat zadržuje,
jeho levou ruku Athtart zadržuje... |
|
|
|
(pro zvýraznění děje je
opakována
událost s obměnou jména jedné jediné bohyně) |
|
To, že Anat i Athtart
byla jedna a tatáž postava, ukazují i další prameny, ve kterých obě jména splývají: |
|
|
Antit z BethShan
`Antart v Egyptě
Anatanta z Tanisu (Egypt, vláda Ramsese II)
`Anat - `Ashtart (pozdní Sýrie)
`Attar`atta (Řecko, Atargatis) v aramejštině |
|
|
|
|
|
Do 3. stol. př. n. l. postupně mizela oddanost k bohyni Asherah. Proti jejímu uctívání začali
vystupovat izraelští proroci. Uctívání bohyně judskými ženami odsoudil například
prorok Jermiáš (viz reakce žen v Jeremiáš 44:16-18). O tom, že dříve byl obraz
Asherah uctíván v Jeruzalémském chrámu společně s Yahwem a že jí bylo
obětovány jídlo, nápoje či koláče s jejím vypodobněním, je psáno ve verši
Jeremiáš 44:19. Postupně začalo být veškeré uctívání směrováno výhradně k Yahwemu a ostatní bohové včetně jeho manželky zatlačováni do pozadí, dokud
nevymizeli z myslí lidí. |
Tolik ze zajímavých stránek
R. H. Crapo. Podívejme se blíže na konkrétní doklady o víře v existenci ženy
Yahweho.
Písemné zmínky o partnerce Yahweho
Kuntillet Ajrud
Izraelský archeolog Ze`ev Meshel prozkoumával v říjnu 1975 až
březnu 1976 lokalitu Kuntilled Ajrud sloužící mezi 9. až 7. století př. n. l.
jako zastávka pouštních karavan. Odkryl zde jeden z nejdiskutovanějších nálezů v
dějinách izraelské archeologie. Střepy dvou velkých nádob s kresbami a nápisy.
Nápisy obsahují nejstarší známý
hebrejský dedikační (věnovací) nápis včetně božího jména YHWH. Nádoby
pocházejí zhruba z roku 800 př. n. l. Prvý hebrejský nápis (Pithos
A) zní:
brkt ‘tkm lyhwh sûmrn wl‘sûrth |
|
Obr. Pithos A - kresba z Kuntillet Ajrud s hebrejským nápisem. |
Přeložen do angličtiny zní[2]:
I
bless you by Yahweh Shomron and
by his Asherah.
Žehnám ti skrze Yahweho Samarského a
skrze jeho Asherah. |
Jiný překlad:
I
bless you by Yahweh, our guardian,
and by his Asherah.
Žehnám ti skrze Yahweho, našeho ochránce,
a skrze jeho Asherah. |
Druhá
nádoba (Pithos B) obsahuje nápis:
I bless you by Yahweh
of Teman,
and by his Asherah.
Žehnám ti skrze Yahweho Temanského,
a skrze jeho Asherah. |
Khirbet el-Qom
William Dever objevil blízko Hebronu v lokalitě Khirbet el-Qom
nápis na zdi hrobky. Je datován do rozmezí let 750 - 700 př. n. l. a přeložen znalcem
starodávných nápisů, André Lemaire[2] jako:
Blessed be Uriyahu by Yahweh
and by his asherah;
from his enemies he saved him! |
Překlad Ziony Zevit z University of Judaism zní:
May Uriyahu be
blessed by Yahweh
my guardian and by his Asherah.
Save him.
Buď požehnán Uriyahu skrze Yahweho
mého ochránce a skrze jeho Asherah.
Ochraň jej. |
A například Judith Hadley ve své studii The Cult of Asherah in Ancient
Israel and Judah: Evidence for a Hebrew Goddess překládá:
Blessed
by Uriyahu by Yahweh
for from his enemies by his (YHWH`s) asherah
he (YHWH) has saved him.Ať je požehnán Uriyahu skrze Yahweho,
a ať ho chrání skrze jeho (Yahweho) asherah,
před nepřáteli.
|
Obr. Hebrejský nápis “Blessed... by Yahweh ... and by his
asherah” na stěně hrobky.[3] |
|
|
Formule "Blessed by Yahweh and by his asherah." tedy "Požehnán
Yahwem a jeho ženou/družkou/ašérou" na zdi hrobky byla v 8.
stol. př. n. l. stejně populární, jako naše "Odpočívej v pokoji".[3]
V Hebrejské
Bibli můžeme nalézt 40 odkazů na bohyni Asherah
a její kult[2] .
Většina z nich pochází ze zdrojů deuteronomních. Zmínky o Asherah jsou
spojeny s kultem dřevěných stél či jiných dřevěných objektů i s
uctíváním živých stromů. Viz
Bohyně-asherah a její kult.
Spojení biblického YHWH s partnerkou Anat resp. Athtoret na některých
nejstarších nápisech opět ukazuje na teorii, že původně byl bohem známým
v kanaánu jako Baal. Pokračování -
YHWH - nejstarší nápisy |
|