|
Starověké hvězdářství - Mezopotámie I. (4000 - 2150 př. n. l.)
Hvězdářství - stará Mezopotámie
Na obloze můžeme obdivovat souhvězdí Býka, Lva, Štíra či Vodnáře a
Kozoroha.
Tato zvířetníková souhvězdí vytvořila lidská představivost již před
mnoha tisíci lety v době prvních lidských civilizací Elamu, Sumeru a
Akkadu. Souhvězdí ve staré Mezopotámii reprezentovala božstva a sloužila k
měření času. Definicí čtyř souhvězdí zvěrokruhu položili mudrcové staré
Mezopotámie základy astronomie i astrologie.
Elam a Sumer
Nejstarší kulturou Mezopotámie byl Elam a právě zde byly položeny základy hvězdářství.[g] Elam se rozvíjel na hranici
Mezopotámie asi od 6000 př. n. l.
Sumer existoval v Mezopotámii
zhruba od 3500 př. n. l. Sumerové poprvé začali stavět města, vynalezli
písmo a navázali v rozvoji hvězdářství na své sousedy. |
|
Obr. Starověká Mezopotámie - kolébka hvězdářství. Elam, Sumer a
pozdější Akkad a Asýrie.[12] |
Z doby před 3000 př. n. l. se dochovalo jen velice málo dokladů o
systematickém
pozorování nebes. Nejvíce informací lze získat z hliněných střepů a
pečetních válečků Elamu, Sumeru a pozdějšího Akkadu. Přímé doklady o
znalosti hvězd a souhvězdí však neexistují a vše se dovozuje z
pozdějších nálezů.
Hvězdáři staré Mezopotámie zřejmě začínali sledovat zejména tyto nebeské
události:
- první viditelnost hvězd a planet (heliakické východy)
- denní východy, západy a kulminace hvězd
- periodické pohyby Měsíce a Venuše
Velký vůz
Naše souhvězdí Velký vůz znali Sumerové jako královský vůz se
čtyřmi koly.[13]
Býk, Lev, Štír a Vodnář
Na nejstarších pečetních válečcích z Elamu a Sumeru konce
4. tisíciletí př. n. l. jsou zobrazena různá zvířata bojující mezi
sebou nebo pobíjená bohy či lidskými hrdiny. Velice častý je motiv býka
či buvola, lva, štíra, nebo kozorohů a stromu, které všechny zřejmě měly
náboženský či mytologický význam. Býk a lev na
pečetních válečcích představovali původně reálná zvířata, symbol síly a
moci. Občas se však vedle zvířecích postav objevují i několikacípé hvězdy a
zobrazení mohlo nabývat astrálního významu. Obrazy býka, lva či štíra
možná začala symbolizovat souhvězdí.
Obr. Otisk pečetítka. Mezopotámie. 2600 -2400 př. n. l.[1] |
|
Obr. vlevo. Na dva býky s lidskou hlavou útočí ptáci s lví hlavou. Býka chrání hrdina a muž-býk. Vedle býka je štír. Býk s
lidskou hlavou snad představoval bizona (žili na východě v
horách Zagros). Na dolním poli jsou býci, koza, jelen a orel. |
Kromě rostlinných a zvířecích motivů zpodobňovali v Elamu a Sumeru i své
bohy. Ti byli spojováni se silami přírody, plodností a pastevectvím. Na mnoha pečetích lze
rozpoznat bohy Utu, Inannu a Enkiho.
Obr. Nádoba z Khafajeh, 2600 př. n. l., vyrobena
asi na území dnešního Iránu. Vlevo muž/Enki (?) klečí na páru skotu (zebu). Drží
dva proudy vody zavlažující palmy a rostlinstvo. Nad ním srpek měsíce,
hvězda/slunce (?) a zvlněný útvar/mrak (?). Druhá postava stojí mezi dvěma
kočkovitými šelmami. Drží dva hady, nad ní je opět hvězda. Vpravo pták a
lev napadají ležícího býka.[6]
Ze 4. tisíciletí př. n. l. se tedy dochovala řada pečetí s postavami
býků, lvů, štírů, kozorohů, ptáků a dalších zvířat. Není jistě náhoda, že za
nejstarší souhvězdí je považován Býk (lat. Taurus), Lev
(lat. Leonis) či Štír (lat. Scorpius) a Kozoroh (lat.
Capricornus).
Zřejmě tedy právě v období 4. tisíciletí
př. n. l. mezopotamští mudrci sdružili některé hvězdy do skupin a
přiřadili jim často používané symboly Býka, Lva, Štíra a Kozoroha či Enkiho/Vodnáře(?).
[a]
[b] Viz také
Souhvězdí.
I když astrální symboly 4. a 3. tisíciletí př. n. l. nejsou dosud
jednoznačně přiřazeny souhvězdím či menším nebeským tělesům, je patrná
jedna věc. Hvězdáři staré Mezopotámie se zajímali hlavně o hvězdy ležící
v pásu označovaném dnes jako zvířetník, zvěrokruh či zodiak. V
tomto pásu se pohyboval po noční obloze Měsíc a zvláštní hvězdy -
divoké ovce (planety). Právě souhvězdí v pásu zvířetníku vycházely
či zapadaly nad obzorem v místě východu či západu Slunce. Sledování
takových heliakických východů či západů souhvězdí umožnilo měřit čas.
Souhvězdí Býka, Lva, Štíra a Vodnáře či Kozoroha jsou významná tím, že
leží v pásu zvířetníku a dělí jej na čtyři stejné úseky. K
vyhrazení pásu zvířetníku bylo nezbytné systematicky pozorovat
putování Měsíce a planet (divokých ovcí)
po noční obloze na pozadí hvězd. |
|
Obr. Dnešní souhvězdí zvěrokruhu. |
Není jisté, zda si starověcí hvězdáři uvědomovali,
že Slunce se ve dne pohybuje na pozadí hvězd, které nejsou samozřejmě
vidět, přezářeny slunečním svitem. Možná stačilo pozorovat heliakické východy[d] či západy oněch navrhovaných
souhvězdí.[c]
Každopádně však takové vymezení čtyř souhvězdí mohlo být provedeno jen
na základě déletrvajícího a systematického pozorování nebeských dějů.
Vymezením čtyř souhvězdí vytvořili lidé nebeský kalendář. Heliakické
východy či západy nebo kulminace souhvězdí Býka, Lva, Štíra a Vodnáře/Kozoroha
mohly oznamovat začátek či konec jednotlivých ročních období. Znalci
hvězd pocházeli zřejmě z Elamu a jejich znalosti převzali a doplnili v
Sumeru a pak i v dalších kulturách.[e]
Pruh na nočním nebi, ve kterém se pohyboval Měsíc a planety, byl
označován jako "nebeský násep". Soudilo se, že prvotní bůh při
stvoření nebes navršil uprostřed "nadzemních" přívalů pevný násep jako
obydlí bohů. Odtud pak svatá trojice Slunce, Měsíc a Venuše (Sin, Šamaš
a Ištar) vládli světu. Na tomto "nebeském náspu" byla patrně už před
pěti až šesti tisíci lety usídlena souhvězdí Vodnáře či Kozoroha, Býka,
Štíra a Lva a uvedena v souvislost s celoroční dráhou Slunce. Kdykoliv
se tehdy za svítání na východním nebi objevil Vodnář či Kozoroh,
ohlašoval zimní slunovrat. Ranní východ Býka charakterizoval počátek
jara, ranní východ Lva počátek léta a ranní východ Štíra ohlašoval
blížící se podzim. Na nejstarších pečetidlech bývají souhvězdí
Kozoroha, Býka a Štíra zobrazena jako podivné smíšené bytosti s dvojitou
hlavou a lidským tělem. Pouze Lev je zobrazen věrně. Nad nebeskými
zvířaty vidíme růžicovité útvary, symbolizující hvězdy. Strom vedle Býka
by mohl znamenat strom světa, po němž stoupají a klesají hvězdy. Jsou
totiž pod kmenem uspořádány v podobě bohů do polokruhu.[14]
[h]
Obr. Pečetidla, cca. 3000 př. n. l.[14]
Postup ohraničení souhvězdí mohl být následující: Po
systematickém a zdlouhavém pozorování Slunce určili přibližnou dobu
slunovratů a dopočetli přibližnou dobu rovnodenností. To samozřejmě
vyžadovalo, aby pozorování prováděli delší dobu (několik let) na stejném
místě. Pak si geniální pozorovatelé za pomocí hvězd vytvořili hodiny,
které jim budou pro příště měřit čas jednodušeji. Všimli si, že v období
letního slunovratu svítí ráno či večer na horizontu kde vyjde či kde
zapadlo Slunce určité hvězdy. Ty hvězdy spojili do fiktivního obrazce a
přiřadili mu symbol lva. Podobně to provedli u dalších tří významných
období roku:
Souhvězdí |
Období kdy vychází a zapadá se Sluncem
|
Býk |
jarní rovnodennost |
Lev |
letní slunovrat |
Štír |
podzimní rovnodennost |
Vodnář/Kozoroh |
zimní slunovrat |
Způsobů vytyčení čtyř souhvězdí mohlo být samozřejmě více.
Každopádně se však podařilo definovat na noční obloze čtyři skupiny
hvězd charakteristické pro čtyři roční období. Pokud se např. těsně před
svítáním objevil poprvé nad východním obzorem Býk, ohlašoval začátek
jara. Ranní východ Lva znamenal počátek léta a ranní východ Štíra
začínající podzim. Vodnář dobře reprezentoval zimní čas, období dešťů na
Blízkém východě.
Definicí čtyř souhvězdí zvěrokruhu tak mudrcové Elamu a Sumeru
položili základy astronomie i astrologie.
Rozvržení těchto zvířetníkových souhvězdí se v téměř nezměněné podobě
předává až do současnosti.
Venuše
Třetím nejjasnějším nebeským tělesem byla hvězda svítící buď na ranní,
nebo večerní obloze. Okolo r. 3500 př. n. l. již zřejmě lidé věděli,
že Večernice i Jitřenka je jedna jediná hvězda - naše dnešní planeta
Venuše.[10]
S Venuší mohla být již od konce 4. tis. př. n. l. spojována sumerská bohyně Inanna.
Jednoznačné doklady propojení Inanny s Venuší však pocházejí až z pol.
3. tis. př. n. l. [11]Sumerský mýtus o Inanně
bývá někdy vykládán jako vysvětlení pravidelného mizení a objevování
Venuše. Viz také Sestup
Inanny do podsvětí.
Z období 2900 př. n. l. se dochoval záznam o východech a západech Venuše.[10]
Další souhvězdí zvířetníku
Na pečetích z 3. tisíciletí př. n. l. se již dochovalo mnoho postav
zvířat a bohů, které lze s jistotou spojit s nebeskými tělesy a
souhvězdími. Velice oblíbené bylo zobrazování triády Slunce, Měsíce a
Venuše. Na níže uvedené pečeti vidíme jejich symboly - sluneční kotouč,
měsíční srpek a sedmicípou hvězdu.
Obr. Překreslený otisk pečeti - Elamská Susa, cca. 2500
př. n. l.[4]
Na pečetítku lze rozeznat štíra, býka i lva. Řada postav
nebyla dosud identifikována. Vlevo nahoře je lovec s lukem a dvěma psy
připomínající antické souhvězdí Orion. Odborníci jej však spíše
identifikují jako předchůdce boha Pabilsag a souhvězdí Střelce (lat.
Sagittarius). Vedle něj stojí nad dvěma lvy asi předchůdkyně akkadské bohyně Ištar. Ta byla
snad dříve
spojována se souhvězdím Lva či Panny a teprve později
získala významnou Venuši.
Podobně postava s prameny prýštícími z ramen na jiných pečetích je
předchůdcem boha Enkiho se
souhvězdím Vodnáře. Postava držící dva hady stojící na šelmě
může představovat předchůdce boha Ningišzidy a souhvězdí Hydry.
Jedná se tedy ve většině o postavy či symboly spojované se souhvězdími
zvířetníku. Na pečeti z poloviny 3. tisíciletí př. n. l. tak vidíme
počátky symboliky zodiaku.[4]
Souhvězdí celé noční oblohy
Kolem 3000 př. n. l. rozeznávali Sumerové i některá další souhvězdí.
Sloužily zejména ke kalendářním účelům v zemědělství, byly však většinou
postupně zapomenuty. Začátek jarní orby v únoru se shodoval s
heliakickým východem souhvězdí později označovaném jako mul-APIN
(Pluh, náš dnešní Trojúhelník). Počátek orby ohlašoval také heliakický
západ souhvězdí později nazývaného mul-Mul (Hvězdy hvězd, naše
Plejády).[9]
Podle H. Thurstona již byla v období 2900 až 2700 př. n. l.
zřejmě definována většina starověkých souhvězdí či jejich
předobrazů.[8] Souhvězdí umožňovala určování času a vytvářela na noční
obloze obrazový koordinační systém.
O době a místě vzniku souhvězdí prý svědčí paradoxně
právě prázdný kruh bez souhvězdí na jižní noční obloze (viz obr. vpravo). Kruh neobsahuje žádné z dnes známých 48
starověkých souhvězdí. Odtud Thurston dovodil, že tvůrci
předloh těchto souhvězdí žili zhruba na 36 stupních severní
šířky kolem r. 2900 př. n. l. Nemohli pozorovat noční oblohu v
určité kruhové oblasti a vytvořit zde souhvězdí.
Dalším dokladem je náklon souhvězdí. Souhvězdí byla horizontálně
a vertikálně zarovnána na noční obloze okolo r. 2900 př. n. l.
Některá souhvězdí v té době označovala astronomicky důležité
oblasti (např. dlouhý had dnešního souhvězdí Hydra ležel na
světovém rovníku).
Avšak další badatelé podobnou metodou došli k jiným výsledkům.
|
|
Obr. Jižní starověká souhvězdí s prázdným kruhem.
Precese zemské osy vyvolává jeho posun.
[7] |
Korekce kalendáře
Okolo r. 3000 př. n. l. již Sumerové uměli korigovat svůj lunární
kalendář podle slunečního roku. Zhruba každý třetí rok vkládali jeden
měsíc navíc (13. měsíc).
Okolo r. 2700 př. n. l. existoval podle legend chrám zasvěcený bohyni
Nisabě. Nisaba (Nisiba, Nidaba) byla bohyní písařů, zemědělství a také
znalosti hvězd. Její chrám byl zván é.mul.mul - Dům hvězd. Bohyně
vlastnila tabulku z lápis-lazuli s nebeskými hvězdami, snad jednu z
prvních map hvězdného nebe.[10]
Bohyně ukazuje spojitost časování zemědělských prací podle hvězd.
Akkad
Sumerská knížectví a města byla od r. 2350 př. n. l. začleňována do
Akkadské říše. Akkadové spojili svou
domovinu se Sumerem v jeden centralizovaný stát. Převzali ikonografii Sumerů a
dále ji rozvíjeli.
Obr. Otisk pečetítka.
Akkad (2350 – 2150 př. n. l.)
[2] |
|
Obr. vlevo.
Zápas se lvem a buvolem. Nahý vousatý hrdina se šesti prameny
vlasů drží vodního buvola. Mezi nimi malá ženská postava.
Další hrdina, muž s býčí hlavou a nohama bojuje se lvem. Mezi
nimi rohaté zvíře. Nápis jmenuje majitele - Ishri-ilum. |
Zatímco sumerská božstva byla spojována se silami přírody, plodností
a pastevectvím, akkadští bohové již byli zejména astrální,
reprezentovali Slunce, měsíc, planety a hvězdy. Šamaš (sumerský Utu) byl
Sluncem, Sín (sumerský Nanna) Měsícem a Ištar (sumerská
Inanna) Venuší. Dříve představovalo Ištaru souhvězdí Luku
(část našeho Velkého psa), Lev a Panna. Bůh a ochránce lidí Ea
(sumerský Enki) byl
zobrazován s proudy vod tryskajícími z jeho ramen. Je
považován za předobraz Vodnáře. Z jeho symboliky vzniklo později
také souhvězdí Kozoroha (symbolem byla také kozo-ryba
zobrazovaná na pečetích města Ur před 2000 př. n. l.), souhvězdí Pole
(náš čtverec Pegase), Jižní ryby a snad i Ryb a
Býka (Enkiho beraní hlavice hole). Bůh s lukem, zřejmě Pabilsag,
představoval souhvězdí Střelce.
Obr. Otisk válečkového pečetítka.
Akkad (2300 - 2200 př. n. l.)[3] |
|
Obr. vlevo.
Uprostřed dole vidíme
poprsí slunečního boha Šamaše. Z ramen mu vystupují paprsky. Šamaš/Slunce si razí cestu horami,
aby mohl povstat za svítání.
Vlevo lev a neidentifikovaný bůh-lovec s lukem (Pabilsag -Střelec?). Vedle Ištar s křídly vítězství. Vpravo bůh Ea s prameny vody.
Drží ptáka, pod ním leží býk. Vedle stojí jeho pomocník se dvěma
tvářemi. |
Z období po r. 2300 př. n. l. se dochovalo mnoho pečetí s posvátnými
postavami býků, lvů, ptáků a dalších zvířat. Některé z těchto postav se
objevily později jako zvířetníková souhvězdí.
Na pečetích z 2. pol. 3. tisíciletí se objevují i symboly spojené s
Vodnářem a Rybami, tedy dalšími souhvězdími zvířetníku.
Obr. Otisk pečetítka.
Akkad (2220 -2159 př. n. l.)[5] |
|
Obr. vlevo.
Čtyři hrdinové drží korouhve, snad symboly bohů. Mezi dvěma hrdiny je had. Každý má nad hlavou
jeden ze symbolů: Slunce, Měsíc, ryba, nádoba s prameny vody.
Jedná se o astrální a planetární symboly. Nádoba s proudy vody a
ryba se staly znameními zodiaku. Nápis uvádí jména Shatpum, syn
Shallum. |
Zvířetníkové postavy na pečetích však ještě nebyly seřazeny do pořadí
odpovídajícímu zodiaku. Na pečetích tedy vidíme symboly božstev, které
již byly propojeny s nebeskými tělesy a souhvězdími. Pečeti však dosud
nejsou prvoplánovitě vytvářeny s astronomickým záměrem.
Hvězdáři Elamu, Sumeru a Akkadu zřejmě definovali i řadu dalších
souhvězdí později uváděných v babylonských textech. Prozatím však nebyly
nalezeny žádné přímé doklady. Nejstarší zmínky propojující božstva se
souhvězdími nalézáme ve staré Babylónii. Seznamy souhvězdí se dochovaly
až z období střední Babylónie. Na těchto hliněných tabulkách jsou
"hvězdy"[f] rozděleny do
skupin Elamu, Akkadu či Amuru což jsou názvy kultur existujících v okolí Sumeru
již od 4. a 3. tisíciletí. Heliakické východy hvězd z babylonských
tabulek sloužily ke kalendářním účelům. Lze tedy předpokládat, že již
v nejstarších kulturách Elamu, Sumeru či Akkadu byly známy další hvězdy
a souhvězdí (např. Plejády, Havran, Levhart - naše Labuť) jejichž
heliakické východy vymezovaly např. sezónní zemědělské práce.
Dvě tradice?
Počínaje nejstaršími civilizacemi Elamu a Sumeru se znalosti o
souhvězdích mohly vyvíjet ve dvou liniích. Jeden směr spojil velké
skupiny hvězd v pásu pohybu Měsíce a planet do čtyř souhvězdí Býka, Lva,
Štíra a Vodnáře. Pás nebeské oblohy, po kterém tato souhvězdí pomalu
putovala, se šikmo klenul na nebeské obloze od východního obzoru k
západnímu. Čtyři souhvězdí byla charakteristická pro čtyři roční období,
ohlašovala jejich střídání v průběhu roku. Souhvězdí byla spojena s
pohybem Slunce. Tam, kde Býk, Lev, Štír a Vodnář vycházeli na večerní
obloze postupně v průběhu jednotlivých ročních období, vycházelo ve dne
Slunce.
Druhý směr, snad o něco jednodušší a praktičtější, zvolil na obloze jiné
další výrazné hvězdy či skupiny hvězd, jejichž heliakické východy
umožňovaly časově řídit pravidelné sezónní práce. Většina těchto
souhvězdí však byla postupně zapomenuta. Naproti tomu konstrukce
čtyř souhvězdí ležících ve čtyřech směrech nebeského rovníku byla
natolik geniální, že se stala základem hvězdářství i astrologie a
dochovala se s mírnými úpravami až do současnosti.
Pokračování -
Starověké hvězdářství -
Mezopotámie II. (stará Babylonie).
|
[a] |
Vytvoření prvých souhvězdí zvířetníku se
připisuje Sumerům. Symboliku býka či lva však převzali Sumerové od
svých sousedů - Elamské říše. Z Elamu byla zřejmě přejata i znalost
některých dalších souhvězdí (Lev, Štír, Vodnář, Plejády).[4] |
[b] |
J. Rogers uvádí dobu vzniku souhvězdí Býka, Lva
a Štíra okolo 3200 př. n. l.[4] |
[c] |
Astrologie i lidové hvězdářství pracuje s
představou pohybu Slunce po zvěrokruhu. Důležité je, na kterém
místě zvěrokruhu (resp. znamení) se Slunce nachází v určitém
okamžiku. Souhvězdí zvěrokruhu leží podél ekliptiky,
zdánlivé dráhy Slunce na nebi. Dříve však lidé viděli, že při
východu slunce se hvězdy ztrácejí a naopak při západu slunce se
hvězdy objevují. To že jsou hvězdy na nebi i ve dne a že se tedy
Slunce pohybuje na jejich pozadí i během dne samozřejmě
netušili. |
[d] |
Heliakický východ - první předjitřní východ
souhvězdí či významné hvězdy souhvězdí. Heliakický západ -
naposledy lze za soumraku spatřit souhvězdí či hvězdu. Mezi
heliakickým západem a heliakickým východem je nebeské těleso či
souhvězdí neviditelné. Lidé ve starověku se často řídili podle
hvězd na obzoru - podle okamžiku, kdy se za svítání (či
soumraku) ukázaly poprvé po delší přestávce (nebo naposledy).
Platilo to samozřejmě pro krajiny, kde byly hvězdy nad obzorem
dobře pozorovatelné. Jinde museli dát přednost méně praktickému
pozorování Slunce. |
[e] |
Kultury staré Mezopotámie: - Elamská
kultura (>6000 př. n. l.): Nejstarší kultura, ležela mezi
Mezopotámií a Persií.
- Urucká kultura (>3500 př. n. l.): První města
- ranědynastické období (>3000 př. n. l.): Sumerské
městské státy, první královské paláce, větší množství
klínopisných záznamů.
- Akkadské období (>2350 př. n. l.): Akkaďané ze severu
postupně ovládli Sumer, sjednocení Sumeru a Akkadu
- Gutejci (2150–2075 př. n. l.): Vpád kočovníků z východu
- III. dynastie urská (2116–2004 př. n. l.): Centralizace
sumerského státu, sumerští králové sídlí v Uru, závěrečná
renezance sumerské kultury, stavba prvních skutečných zikkuratů,
velké množství tabulek s pís. záznamy.
- období Isinu a Larsy (2017–1763 př. n. l.): Oslabení
Sumerů vnitřním bojem mezi dynastiemi
- starobabylonské období (>1830 př. n. l.) |
[f] |
"Hvězdami" zde rozumíme hvězdy, souhvězdí i
planety. |
[g] |
Nové archeologické nálezy ukazují, že základy
hvězdářství byly položeny ještě hlouběji v historii na
několika dalších místech. |
[h] |
Není jisté, zda dříve existovalo souhvězdí
Vodnáře či Kozoroha, případně zda se dříve nejednalo o jediné
souhvězdí. |
|
[1] |
The British Museum. ANE 22962. [citováno
10. 02. 2010]
<
http://www.thebritishmuseum.ac.uk/ > |
[2] |
The Metropolitan Museum of Art.
New York (1999.325.4) [citováno 10. 02. 2010]
<
www.metmuseum.org/toah/hd/akka/hob_1999.325.4.htm > |
[3] |
The British Museum. ANE 89115, WA 89115.
[citováno 10. 02. 2010]
<
http://www.thebritishmuseum.ac.uk/ > |
[4] |
Rogers John. Origins of the
ancient constellations: I. The Mesopotamian traditions. british
Astronomical Association. 108. 1998. |
[5] |
The Metropolitan Museum of Art.
New York (L.1992.23.5). [citováno 10. 02. 2010]
<
http://www.metmuseum.org/toah/hd/akka/hob_L.1992.23.5.htm
> |
[6] |
Collon D. Ancient Near Eastern Art.
1995. |
[7] |
Pratt John P. Scientifically Dating the
Constellations. 2001. [citováno 10. 02. 2010]
<
http://www.johnpratt.com/items/docs/constellations_date.html > |
[8] |
Thurston Hugh. Early
Astronomy. New York: Springer-Verlag, 1994. |
[9] |
Hartner Willy. The Earliest
History of the Constellations in the near East and the Motif of
the Lion-Bull Combat. Journal of Near Eastern Studies, Vol.
24, No. 1/2. 1965. The University of Chicago Press Stable. |
[10] |
Bendt Alster. Early Patterns
in Mesopotamian Literature. Kramer anniversary volume.
1976
Viz také Thompson Gary D. Early Mesopotamian
Constellations. Sumerian constellations and star names?
[citováno 09. 03. 2010]
<
http://members.westnet.com.au/Gary-David-Thompson/page11-4.html > |
[11] |
Kurtik G. E. The
identification of inanna with the planet venus: A criterion for
the time determination of the recognition of constellations in
ancient mesopotamia. Astronomical & Astrophysical
Transactions: The Journal of the Eurasian Astronomical Society,
Vol. 17, No. 6. (1999), pp. 501-513 |
[12] |
Přispěvatelé Wikipedie,
Mezopotámie [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie,
c2010, Datum poslední revize 29. 03. 2010, 12:00 UTC, [citováno
01. 04. 2010] <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Mezopot%C3%A1mie&oldid=5157071> |
[13] |
KRUPP, E. C. Night Gallery:
The Function, Origin, and Evolution of Constellations.
Archaeastronomy. XV 2000. |
[14] |
Rudolf Drossler. Když hvězdy byly ještě
bohy. Slunce, Měsíc a hvězdy ve světle archeologie, umění a
kultu. Panorama Praha. 1980 |
|
|