Bible-rituály -- Dětské oběti a Bible
Hebrejská Bible a rituályDětské oběti a BibleKam až byli naši předkové schopni zajít ve své víře v bohy? Yahweh byl uctíván jako bůh, který dává život a může jej i brát.
Izraelité věřili, že Yahweh plní lůna a má tedy nárok na vše, co se z
lůna rodí. Podle Hebrejské Bible Yahweh žádal pro sebe vše prvorozené.
Řada biblických textů spojuje Yahweho s dětskými oběťmi a ukazuje, že
tyto náboženské rituály byly slučitelné s yahwistickým kultem. Mnohdy je
obětování dítěte považováno v Bibli za důkaz pevné víry. Z biblických
příběhů lze vyčíst, že obětování lidí a zvláště dětí bylo zcela legálním
a známým náboženským rituálem. Historické souvislostiZápado-semitské kultury pozdní doby bronzové a doby železné (1550 - 600 př.n.l.) přinášely svým bohů i lidské oběti. Obětovány bývaly hlavně děti, jak o tom svědčí archeologické nálezy. Ani Izraelité zřejmě nebyli výjimkou. Dětské oběti byly přinášeny nejvyššímu kanaánskému bohu El. A právě nejvyšší bůh Hebrejské Bible Yahweh převzal v myšlení Izraelitů vůdčí postavení svého otce, boha El, včetně řady jeho charakteristik. Lidé například věřili, že Yahweh si, podobně jako El, činí nárok na děti, považované za boží dar. Yahwemu patřilo podle Hebrejské Bible vše prvorozené. Teprve od přelomu 7. a 6. stol. př.n.l. začaly být lidské oběti kritizovány a i víra začala získávat rysy monoteismu. Věřící nahradili oběť prvorozeného vyplacením, zástupnou obětí nebo syna pověřili službou bohu.[15] Viz také Dětské oběti v Kanaánu.
Obětování Molekovi nebo Yahwemu?V Žalmu 106:37 se starým Izraelitům vyčítá, že přejali zvyk dětských obětí od pronárodů (Kanaánců).[10] V překladech Hebrejské Bible je mnohokrát zmiňován starokanaánský bůh Melek (Molek, Moloch), kterému Izraelité přinášeli dětské oběti. Zřejmě se však jedná o omyl. Oběti nepřinášeli Molochovi ale Yahwemu či jiným západo-semitským bohům. CEP Jer 32:34-35
Výklady ke Starému zákonu[10]str.377
Dříve se kultury starého Izraele a Kanaánu považovaly za oddělené a
odlišné v souladu s biblickými příběhy. Mnohdy se tedy můžeme dočíst, že
"neposlušný Izrael" vykonávat lidské oběti pouze tehdy, když se odvrátil
od cesty k Bohu. Zápalné oběti prý Izraelité přinášeli nikoliv Yahwemu,
ale Molekovi (Molochovi). Ani s přinášením obětí Molekovi to zřejmě nebylo takové, jak stále čteme v našich překladech Bible. Ve verších Jeremjáš32:35, Le20:1-5 či 2. Kr17:16-17, 23:10 se vyskytuje hebrejský pojem m-l-k, který býval překládán jako Melek, Molek, Molech, tedy prastaré semitské božstvo. Nebylo však jasné, proč Izraelité uctívali právě tohoto starého boha. Nápisy nalezené ve fénickém Kartágu však ukazují, že biblický překlad m-l-k = Molek je zřejmě chybný. Izraelité neprováděli své syny a dcery (ohněm) Molekovi ale upalovali své děti jako m-l-k oběť.[16] Zápalnou oběť nepřinášeli Molekovi ale Baalovi či Yahwemu. Později byl tento kanaánský pojem zapomenut a při punktaci hebrejského textu písaři vyznačili chybné čtení Molek.
Obětování prvorozenýchV izraelitské společnosti hrál zvláštní úlohu prvorozený. Toho si pro sebe podle Hebrejské Bible žádal sám nejvyšší bůh Yahweh: CEP[1] Ex 13:2
Verš začíná slovem znamenajícím posvětit, připravit i věnovat. Prvorozený měl tedy být věnován resp. posvěcen Yahwemu. Co znamenalo být posvěcen bohu? Podle verše Num 18:17 byly posvěceny bohu například prvorozená mláďata skotu, ovcí či koz. Jejich osudem byla smrt na oltáři k poctě boha, upálení: BKR[5] Num 18:17
Bylo tedy určeno i prvorozeným dětem zemřít na oltáři? Podle původní tradice bývali prvorození synové zřejmě skutečně zabíjeni. Jak jinak chápat i následující verše?
Výše uvedený překlad BKR (stejně jako CEP) je nepřesný a mění smysl původního hebrejského textu. Jak je patrno z jiných překladů, je v českém biblickém textu chybně oddělován osud prvorozených synů od osudu prvorozeného dobytka. Verš by měl znít "Stejně tak učiníš s volem...": Ex 22:29-30 (28-29)
Yahweh přikazuje postupovat v případě skotu a bravu stejným způsobem, jak tomu má být v případě prvorozených synů. Ti patří Yahwemu. Prvorození synové i dobytek tedy mají být sedmého dne odebrány matce a dány jemu. Co jiného by pro sedmidenního novorozence znamenalo odebrání od matky, když ne smrt? Podle Yahweho přání Mojžíš odvedl izraelský lid z
Egypta k hoře Sinaj. Zde Bůh uzavřel s Izraelity smlouvu a sdělil jim
zákony, které budou muset bezpodmínečně dodržovat (viz také
Předávání Zákona - spletené příběhy).
Výše uváděná povinnost dát prvorozeného syna bohu patřila k uvedeným
zákonům.
Vyplacení a pověření službou bohuPrvorozený však mohl být později také vyplacen (Ex 13, Nu 18, Le 27) nebo pověřen celoživotní službou v chrámu. CEP Ex 13:11-15
Vyplacen nemohl být však ten, kdo byl pod klatbou. Člověk, který byl proklet, musel neodvratně zemřít: CEP Lev 27:29
Podle Bible Yahweh později vyvolil z izraelského lidu Lévijce, kteří mu měli sloužit při bohoslužbách. Tím měla být sejmuta z prvorozených Izraelců povinnost být věnován bohu formou služby: CEP Nu 8:13-18
Prvorozené tedy již šlo vyplatit či určit ke službě
Bohu. Později byla i tato nutnost nahrazena službou Lévijců.
Provádění ohněmV Jeruzalémě se spalovali lidští prvorození, jako ti, kteří náleží bohu. [3]str.76 Obětní spalování dětí je v Hebrejské Bibli nazýváno "provádění ohněm". Svědčí o tom i kniha proroka Ezekiela. Píše, že vše prvorozené, co "otvírá lůno", nařídil Yahweh obětovat v ohni. Mělo se to dít v době putování Izraelitů do zaslíbené země. CEP Ez 20:25-26
Prorok tedy ústy Yahweho potvrzuje, že během putování
Izraelitů do zaslíbené země nařídil Yahweh obětovat vše prvorozené, co
"otvírá lůno", v ohni. Zjevně se nejednalo jen o symbolické
procházení kolem ohně. To by stěží naplnilo účastníky úděsem. Ve stejném období odsuzují obětní praktiky i autoři knihy 2.Královská: CEP 2. Kr 16:3, 16:6, 23:10[a]
Tím, kdo svého syna provedl ohněm jako zápalnou oběť Yahwemu, byl judský král Achaz (735 - 715 př.n.l.). Bible tedy informuje o tom, že ještě na konci 8.stol.př.n.l. byly děti upalovány, i když začala sílit vlna pochyb o správnosti takových obětních rituálů: CEP Mi 6:6-7
Jiný doklad toho, že Izraelité (Judejci) spalovali u Jeruzaléma své děti, podává biblický prorok Jeremjáš : CEP Jer 7:30-31
Autor knihy Jeremjáš (přelom 6. a 7. stol. př.n.l.) tedy ústy Yahweho již kritizuje rituály, při kterých jsou přinášeny lidské oběti. Máme zde biblický doklad o existenci místa nedaleko Jeruzaléma (údolí Ben-Hinnom), kde docházelo k těmto náboženským obřadům. Jeruzalémský Tofet byl podle Bible zničen králem Jóšiášem v 7. stol. př.n.l.: CEP 2. Kr 23:10[a]
Zda bylo obětiště pak znovu postaveno nevíme. Rovněž smysl verše 1. Samuel 2:28 může ukazovat na provádění dětských ohnivých obětí. Význam je však nejednoznačný:CEP 1Sa 2:28
Obětovat bohu své dítě bylo považováno za důkaz pevné víry ještě v 1. stol. n.l. (Žd11:32). V Bibli se můžeme dočíst příběh Jiftácha Gileátského, který Yahwemu obětoval vlastní dceru (Sd11,30). Za tuto zápalnou oběť nebyl nikde v Bibli haněn.[3]str.76 V novozákonním textu (Žd11) je skutek uváděn jako příklad pevné víry. Abrahámova zkouškaZnámý je příběh Abrahámův, který byl odhodlán obětovat svého syna Izáka (Gn22). Abrahám slyší božstvo (Elóhím), kterak ho žádá obětovat jeho jediného syna Izáka. Abrahám bez zaváhání připraví zápalnou oběť. Před vykonáním oběti ho na poslední chvíli zastaví Yahweho posel, protože získal důkaz, že se Abrahám bojí Elóhím. Tento příběh měl ukázat velkou věrnost Abrahámovu. Mohl vzniknout ve společenství, kde bylo zápalné obětování dětí akceptovatelné.[6] Yahweh nakonec obětování dítěte zastavil. Nikde se však nedočteme o
nějaké boží lítosti či výčitkách nad příkazem, který Abrahám obdržel.
Ani Abrahám nijak nepochybuje o oprávněnosti boha žádat smrt jeho syna.
Bůh měl zřejmě podle autorů příběhu plné právo vyžádat si dětskou oběť a
nikdo z účastníků toto právo nezpochybnil.[15]
Vyprávění o Abrahámově přípravě k oběti pochází ze
zdroje E. Božstvo je v textu označeno jako Elóhím. Elohistické
verše Gn22:1-9 líčí přípravu oběti až k okamžiku, kdy je syn Izák svázán
a položen v obětišti na hranici dřeva. Další verše Gn22:11-16, ve
kterých Izák zůstává naživu, pocházejí z pramene jahvistického. Podle jiné teorie, pocházející hlavně z muslimské tradice, neměl být obětován Izák ale Izmael. Ve verši Ge22:1 nařizuje Bůh Abrahámovi "Vezmi svého jediného syna Izáka,...". Izák však nebyl jediným synem, měl o 14 let staršího bratra Izmaele (Ge17:25,21:5). Verš by dával smysl, pokud by zněl "Vezmi svého jediného syna Izmaele, ...". V textu mělo dojít k cílené záměně Izmaele za Izáka. [9] O tom někdy příště v samostatném článku. Boží darSemitský bůh El byl uctíván jako stvořitel, praotec a dárce potomků.
Byl však spojován i s dětskými oběťmi, podle některých příběhů dokonce
sám obětoval svého syna. Yahweh převzal od svého předchůdce Ela i jeho
vlastnosti.
Ženich krve?BKR[5] Ex 4:24-26
Yahweh chce z nejasných důvodů usmrtit Mojžíše. Z textu není zcela
jasné, co učinil Mojžíš pro svou záchranu. Možná chtěl obětovat
syna.[8]
Mojžíšova žena Zefora však vrhla (podle textů
MT) k nohám svého muže uřezanou
předkožku jejich syna a Mojžíš jej "nechal" na pokoji. Verše lze tedy chápat i tak, že Mojžíš byl před smrtí zachráněn krví prolitou jeho synem. Výklad ke Starému zákonu [10]str.219 uvádí:
Sipora použila kamenný nůž (pazourek ?). Jedná se zřejmě o historicky nejstarší obřízku popisovanou v Bibli (srovnej ale Joz 5:2-3). Podivnou formuli o ženichu krve pokládají někteří badatelé za pradávnou svatební formuli. Ženich snad podstupoval obřízku jako protějšek ke krvácení své panenské nevěsty.[11] Tato tradovaná svatební formule se pak mohla stát námětem biblického příběhu.
|
Hospodin promluvil k
Mojžíšovi: "Řekni Izraelcům: Kdokoli z Izraelců i z těch, kdo
budou v Izraeli přebývat jako hosté, by daroval zápalnou oběť někoho
ze svých potomků, musí zemřít; lid země ho ukamenuje. Já sám se
obrátím proti tomu muži a vyobcuji jej ze společenství jeho
lidu, neboť daroval někoho ze svých potomků jako zápalnou oběť, a tak
znečistil mou svatyni a znesvětil mé svaté jméno. Jestliže lid země přivře oči, aby neviděl, že ten muž daroval někoho ze svých potomků jako zápalnou oběť, a nepotrestá ho smrtí, postavím se sám proti tomu muži i proti jeho čeledi a vyobcuji jej ze společenství jejich lidu se všemi, kdo ho v tom smilstvu následovali a také smilnili zápalnou obětí. |
Z textu je patrné, že dříve docházelo k upalování dětí ve svatyni Yahweho. Odmítání dětských obětí kanaánským božstvům nalezneme i ve starších textech Žalmů:
CEP Ps 106:36-40Sloužili jejich modlářským
stvůrám a ty se jim staly léčkou; obětovali své syny a své dcery běsům. Nevinnou krev prolévali, krev svých synů a dcer, které obětovali modlářským stvůrám Kenaanu; proléváním krve zhanobili zemi. Tak se poskvrnili svými činy, svým jednáním porušili věrnost. Hospodin vzplál hněvem proti svému lidu, svoje dědictví si zhnusil, |
Judští králové Achaz (2Kr 16:3) či Menaše (2Kr21:6), vládnoucí v 7. a 6. stol.př.n.l., byli později kritizováni za to, že své syny nechali "projít ohněm". Yahweh nechal podle textu 2.Královské obsadit severní království Izraele Asýrií. Jedním z důvodů měly být i obětní rituály, kdy Izraelci "prováděli své syny a dcery ohněm"(2Kr 17:17). Obětování lidí bylo v některých biblických textech odsuzováno, nicméně bylo nadále praktikováno.[6]
Ve starších biblických textech však bylo přinášení lidských obětí akceptováno, jak ukazují i některé výše uvedené příklady. V Bibli není zmínky o tom, že by okolí odsoudilo Abraháma či Jiftácha za přípravu oběti. Proč? Pravděpodobně to nebylo nic nezákonného ani morálně zavrženíhodného.
Ani Nový zákon zcela nezatracuje přinášení lidských obětí. V knize Židům jsou například Jiftách i Abrahám, z nichž jeden obětoval svou dceru a druhý se chystal obětovat svého syna, uváděni jako dobré příklady víry (Ži 11:17, 32). A mnohé novozákonní spisy jsou postaveny na tvrzení, že Ježíš zemřel jako oběť za lidské hříchy. Podle veršů Ži10 "krev býků a kozlů není s to hříchy odstranit" a proto "Ježíš Kristus jednou provždy obětoval své tělo". Dávnověká idea nutnosti přinést Bohu lidskou oběť tak proniká až do naší současnosti.
Podobný příběh nalezneme i v Bibli:
CEP 2. Královská 3:26-27Když moábský král
viděl, že boj je nad jeho síly, vzal s sebou sedm set mužů s
tasenými meči, aby se probil ke králi edómskému, ale nedokázali
to. Jal však jeho prvorozeného syna, který měl kralovat po něm, a obětoval ho v zápalnou oběť na městských hradbách. I postihlo Izraele veliké rozlícení, takže od něho odtáhli a vrátili se do své země. |
V 9. stol. př.n.l. probíhal boj mezi Moábem a aliancí Izraele, Judeje a Edomu. Spojenci oblehli hlavní město Moábu. Král Méša tedy obětoval svého prvorozeného syna, což přimělo útočníky k odchodu. Upálení syna nebyl bezprecedentním činem krále Méšy ale spíše tradičním postupem ve svatých válkách v Kanaánu.[14]
... pokračování příště ...
[a] | CEP překládá hebrejský m-l-k nesprávně jako Molek. M-L-K však v tomto kontextu znamená zřejmě zápalnou lidskou (dětskou) oběť. |
[1] | Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. Použita elektronická forma SW BibleWorks[2]. |
[2] | BibleWorks, LCC. BibleWorks
6.0 Hermeneutika Computer Bible
Research software. 2003. www.bibleworks.com |
[3] | Balabán M., Tydlitátová V. 1998. Tázání po budoucím. Herrmann & synové. Praha 1998 |
[4] | Fablis Online Encyclopedia. Heslo Hebrew sacrifice. |
[5] | Bible Kralická: Bible svatá
aneb všechna písma Starého i Nového zákona podle posledního
vydání Kralického z roku 1613 /BKR/ Použita elektronická forma SW BibleWorks. |
[6] | Till Farrell. A Legacy of Human Sacrifice? Round Earth Society - Atheos. |
[7] | Human Sacrifice or not? www.satan4u.8m.com/history/priests.html |
[8] | Murphy Peter. Human Sacrifice In The Bible. |
[9] | Was Isaac or Ishmael to be sacrificed? www.islam101.com/religions/sacrifice.htm |
[10] | Česká biblická společnost. 1968-1991. Výklady ke Starému zákonu, I.zákon Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri, Deuteronium. Praha. 1991 |
[11] | Fingerland, Jan. Znamení na vašem těle. Z kulturní historie rituální obřízky. Teologie&Společnost 5/2003 www.cdkbrno.cz |
[12] | Coogan, M. D. Canaanite Origins and Lineage: reflections on the Religion of Ancient Israel. Ancient Israelite Religion: Essays in Honor of Frank Moore Cross. |
[13] | Smith, Mark, S. The Early
History of God. Yahweh and the Other Deities in Ancient Israel.
Wm. B. Eerdmans Publishing Co. 2.vydání 2002 ISBN 0-8028-3972-X |
[14] | Margalit, Baruch. Why King mesha of Moab Sacrificed His Oldest Son. Biblical Archaeology review. Nov/Dec 1986. |
[15] | Ackerman, Susan. Child sacrifice: Returning God's Gift. Bible Review, Jun 1993 |
[16] | Stager, Lawrence E., Wolf, Samuel R.. Child Sacrifice at Carthage - Religious Rite or Population Control? Biblical Archaeology Review, Jan/Feb 1984 |
Vytvořeno: 01.12.2006