Bible - Proroctví -- Biblická proroctví I
Biblická proroctví I
CEP [1] Deuteronomy 18:18-22
Stovky vyplněných biblických proroctví svědčí o tom,
že Bible je božím slovem. Je tomu skutečně tak?
Výše uvedená tvrzení vycházejí ze dvou mylných předpokladů: a) Pojem proroctví neznamená automaticky předpověď budoucích věcí. Biblický prorok nebyl pouze ten, kdo předpovídá budoucnost. Prorokem byla zvána osoba o které se věřilo, že mluví Božím jménem, že pronáší Boží sdělení (rokuje pro Boha). Pokyny a úsudky se mohly týkat minulosti, přítomnosti nebo budoucnosti. V Bibli tedy nalezneme mnoho proroctví ale jen malá část z nich je předpovědí budoucích událostí. Proroci se snažili své posluchače a čtenáře spíše burcovat a povzbuzovat, než předpovídat konkrétní události. b) V Bibli nalezneme i předpovědi konkrétních historických událostí. Při podrobném čtení však zjistíme, že některé předpovědi událostí byly nepřesné či mylné a jiné se sice vyplnily, ale je zde problém. Předpovědi mohly být psány až po předpovídaných událostech (vaticinum ex eventu) a pak posunuty do minulosti. Proroctví se tak automaticky vyplnilo a celý text vzbuzoval ve čtenáři důvěru. Nevyplněná proroctvíNejvýznamnějším prorokům jsou v kánonu Hebrejské Bible věnovány samostatné knihy: Na úvod jsme vybrali několik málo proroctví, předpovídajících konkrétní historické události, většinou výsledky bojů mezi starověkými národy. Tato proroctví byla časově vymezena a je tedy možné jednoznačně stanovit, zda proroci měli pravdu či ne.
Výše uvedené předpovědi historických událostí
Proroctví ex eventuPojem vaticinum ex eventu lze přeložit jako věštba z výsledku. Označuje se tak část biblických proroctví, ve kterých je předpovídána budoucnost jen zdánlivě. Ve skutečnosti byl text psán až po předpovídaných událostech. Tyto zdánlivé předpovědi budoucích věcí bychom dnes mohli označit za falešná proroctví. Z hlediska autorů textů ale nemuselo jít o klam či podvedení čtenářů. Hranice mezi reálným a imaginárním byla rozostřeno mnohem více, než dnes. DanielK nejznámějším prorockým textům patří bezesporu kniha
Danielova. Čerpají z ní i texty novozákonní. Autor knihy, na základě
několika snů či vizí, předpovídá existenci čtyř království. Poslední z
těchto říší i její panovník je velice přesně popsán. Na konci jeho
panování má začít odpočítávání konce světa. Více v kapitolách Daniel, Daniel 7 a Čtvrté proroctví Danielovo. Proroky však nelze vinit z nízkých pohnutek. Mnohá proroctví byla psána či přepisována v těžkých dobách - Danielovo proroctví v době pronásledování Židů za Antiocha Epifana, Ezrovo po zničení Chrámu - proto přirozeně odrážejí představu o zásahu shůry, který přinese odplatu i odměnu.[2] Proroctví mělo dát pronásledovaným naději spravedlivé odplaty. O to těžší je ale provinění současných hlasatelů konce světa, kteří zneužívají prorocké texty k šíření dezinformací, strachu a sektářství. Kniha Danielova je pozoruhodné mistrovské dílo. Nenalezneme zde však skutečné předpovědi budoucího. Naprostá většina "proroctví" je jen záznamem událostí, které již v době psaní textu byly známy. Kniha je svědectvím doby, kdy Židé trpěli pod nadvládou syrského krále Antiocha IV. ve 2. století př. n. l. Je otazníkem, zda Danielovo varování nebylo určeno až mnohem pozdějším generacím. Interpretace textu jako předpovědi naší budoucnosti ale příliš neodpovídá historickému kontextu vzniku díla a míjí jeho původní smysl. Zneuznaný věštec BileámZajímavým biblickým věštcem je
Bileám. Měl prorokovat osudy mnohých světových říší. Plnil bezchybně
příkazy Yahweho, prorokoval úspěch Izraelitům. Přesto byl později
označován za úplatného proradného proroka, svůdce synů Izraele. Zjevení JanovoZjevení Janovo
(Janova apokalypsa či jednoduše Apokalypsa) je jedinou
prorockou knihou Nového zákona. Mnozí věří, že z knihy lze vyčíst boží
plán osudu lidstva, tedy skončení našeho věku, nástup nové éry -
Tisíciletého království a počátek Věčnosti. Známá Janova vize sedmihlavé šelmy (Zj17) budí dojem, že pochází z doby Vespasiánovy vlády (69 - 79 n. l.). Naprostá většina odborníků se ale dnes shoduje v tom, že Apokalypsa byla napsána až později, v létech 92 až 96 n. l., ke konci vlády Domiciána. Verše Zj17 se tedy za proroctví pouze vydávají. Jan "předpověděl" historické události až poté, kdy k nim došlo. Pouze je mistrně protkal prorockou symbolikou podobně, jak je tomu v knize Danielově. Na druhé straně lze v Janově apokalypse nalézt zajímavé obrazy, které začínáme chápat až v dnešní době. Mnohé napovídá tomu, že prorokova varování míří do našich časů. Věštci nebo proroci ?Při kritickém zkoumání biblických proroctvích se
ukazuje, že konkrétních a jasných proroctví, které se poté skutečně
vyplnily, je poskrovnu. Byly však biblické prorocké texty sepsány proto,
aby přesně předpovídaly, co se stane? Měla Bible skutečně sloužit jako
věstecká kniha? Nechápeme mylně funkci proroků?
Mnozí dnešní apologeti chápou biblická proroctví v širším významu zprostředkování božího poselství, mluvení a psaní pod boží inspirací. Nemá se tedy jednat pouze o předpověď určité události ale spíše o boží napomenutí, vysvětlení či varovnou prognózu. Tím zároveň vysvětlují, proč se řada konkrétních předpovědí historických událostí nevyplnila. Možná lidé v určitém klíčovém dějinném okamžiku napravili své chyby a vyhnuli se tak katastrofě nebo ji alespoň oddálili.
Proroctví o Ježíši KristoviCelý Starý zákon mluví o Ježíšovi a směřuje ke Kristu a prorokuje o něm.[5] Nalezneme v Hebrejské Bibli předpovědi příchodu někoho, koho bychom mohli prokazatelně spojit s Ježíšem Kristem? Matoušovo evangeliumPrvou novozákonní knihou je
Evangelium podle Matouše. Autor evangelia se odvolává na konkrétní
verše Hebrejské Bible. Snaží se ukázat, že se jedná o předpovědi
příchodu Ježíše Krista a ten tyto předpovědi splnil.
Po podrobnější kontrole zjistíme, že se evangelista dopustil mnoha chyb při čtení a výkladu hebrejského textu. Je zřejmé, že vybíral biblická proroctví a bez hlubší znalosti jejich původního smyslu vytvářel pseudobiografii Ježíše Nazaretského. Již církevní autor Papias
napsal, že Matouš "posbíral proroctví v hebrejském nářečí a každý
je vysvětloval po svém, jak uměl nejlépe." [5] Zvěsti o příchodu Mesiáše označujeme jako evangelia. Pisatelé evangelií věděli, že za Mesiáše lidé přijmou jen toho, kdo splní "mesiášská" proroctví Písma. Hledali tedy ve svatých textech jakékoliv pasáže, které podle jejich mínění mohly pojednávat o budoucím Spasiteli. Podle těchto pasáží, mnohdy vytržených z kontextu, pak psali příběhy Ježíšova života, které měly zpětně potvrdit jeho mesiášství. Řada novozákonních textů navazuje na proroka Daniela (viz výše). Stále se lze setkat s názory, že právě ve starozákonní knize Daniel je prokazatelně předpovězen příchod Ježíše Nazaretského. K nejdiskutovanějším proroctvím patří 4. proroctví (9. kapitola), které prý přesně předpovídá rok ukřižování křesťanského Mesiáše i jeho druhý příchod. Jaká je skutečnost? Čtvrté proroctví Danielovo píše dokonce o dvou mesiáších. Prvým pomazaným vévodou je však míněna některá z poexilových postav žijících (podle hebrejské Bible) v 6. století př. n. l. - král Kýros, velekněz Jóšua či vůdce Zerubábel. Druhého pomazaného můžeme ztotožnit s jedním z veleknězů éry Antiocha IV - Oniasem III., Jošuou či Menelaem. Proroctví o příchodu Ježíše Nazaretského zde nenalezneme. Kupodivu však ve starozákonní Bibli můžeme nalézt texty, které lze skutečně chápat jako předpověď příchodu Ježíše a jeho vydání k popravě.
Naplněná proroctvíNalezneme v Bibli i nějakou vyplněnou
předpověď něčeho konkrétního, ověřitelného? Předpověď historické
události, ke které skutečně došlo? I my zde se pokusíme dále hledat. Abychom se mohli alespoň pokusit o seriózní pohled na problematiku, musíme vědět, zda nebylo proroctví zapsáno, změněno či upraveno až poté, kdy předpovězená událost proběhla. Je nutné rozlišit, zda jde o proroctví konkrétní, přesné, ověřitelné nebo se jedná pouze o obecnou předpověď pravděpodobné události. V úvahu bychom měli vzít i možnost, že některá proroctví se mohou splnit právě proto, že byla předpovězena - lidé mnohdy jednali tak, aby proroctví naplnili. Budeme tedy dále pátrat po biblických proroctvích, která se potvrdila v podobě dokumentovaných, jednoznačně doložitelných historických událostí. Takových událostí, které byly předpovězeny s předstihem řady let a jež nebylo možné ovlivnit právě na základě znalosti předpovědi. Uvítáme i pomoc vás, čtenářů. Budeme se věnovat i těmto tématům: O tom všem v některém z příštích článků.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vytvořeno: 05.01.06 |