Hebrejská Bible - Bohové -- Bůh Bible I - Identita nejvyššího boha
Bůh Bible IIdentita nejvyššího bohaCEP[2] Malachiáš 1:11 a 2:1-2
Kdo byl nejvyšším bohem Hebrejské Bible a jak se jmenoval? Na první pohled snad trochu zvláštní otázka. Ateista možná odpoví, že žádný bůh není a není smysluplné pátrat po jeho identitě. Ani nevíra v reálnou existenci boha však nebrání hledat odpověď na otázku, kdy poprvé v něj lidé začali věřit a jakým jménem jej oslovovali. Věřící asi odpoví, že Bůh je jen jeden a jmenuje se... jak že se vlastně jmenuje? Hospodin, Nejvyšší, Pán, Jahve, Jehova, YHWH, Yahweh...? Jsou to skutečně boží jména, nebo jen označení či obecná oslovení? A jak tohoto Boha lidé nazývali dříve, než se podle Bible poprvé představil Mojžíšovi?
Seznam jmen
Více nejvyšších bohů?Hned úvodem našeho pátrání je třeba upozornit na často zamlčovanou skutečnost. Řada biblických textů není monoteistická ale henoteistická resp. monolatorická. Je v nich uznávána existence více bohů, jeden z nich je považován za nejvyššího a uctíván. Nejsou různí bohové starobiblického panteonu mylně slučováni do jediné postavy? Výklad jistých veršů může vést k závěru, že například pojmy nejvyšší (Elyon) a Hospodin (YHWH) nemusí představovat jednu jedinou postavu. Ve verších Deu 32:8-9 vystupuje Yahweh v podřízené roli k jinému bohovi označeném jako Elyon - Nejvyšší. Sedm jmen?Božích jmen, které zasluhují zvláštní pozornost, je podle rabínské
tradice sedm: Podle biblických textů nejvyšší bůh sám sebe označil čtyřmi jmény. Citujeme podle CEP a v závorce doplňujeme přepisem původních hebrejských pojmů do latinky : Exodus 3:13-14
Z mnoha "jmen" hebrejského Boha je mnoho z nich jen označením boha jako obecného pojmu. Za skutečné jméno lze považovat jen některá z výše uvedených. Věnujme se jim postupně. Jsem, který jsemEhyeh Asher Ehyeh - jaký smysl mají tato slova, kterými se Bůh představil Mojžíšovi? Lze v nich najít boží jméno, nebo se jedná o elegantní způsob, jak se Bůh vyslovení svého jména vyhnul? Jsem, který jsem byl prý jen způsob, jak Bůh zatajil své jméno. Proč však podle textu Exodu vzápětí své jméno sdělil? O dva verše dál Mojžíšovi tvrdí, že je el yhwh. To nedává smysl. Hebrejskou větu prvého verše lze podle Výkladu ke Starému zákonu[10]str.215 přeložit jako "Jsem, který jsem" či "Budu, který budu". Nejedná se tedy přímo o boží jméno ale o jeho výklad. Podle některých badatelů však lze přímo ve slovech Ehyeh Asher Ehyeh vyčíst původní boží jméno Ea. Jedná se prý o slovní hříčku, která vtipně skrývá jméno Enkiho (=Ea), jednoho z nejvyšších sumerských bohů. Jistě se k tomuto lidumilnému bohu ještě vrátíme... Tři slova mají zřejmě přímou souvislost s dalšími jmény hebrejského boha - YHWH a YH. Znamená to, že Ehyeh Asher Ehyeh jsou vlastně zkráceně obsažena ve jménu YHWH, že tedy YHWH je pouhou zkratkou? Domníváme se, že je tomu právě naopak. Izraelité svého boha označovali písmeny YH resp. YHWH. Teprve později vznikla slovní hříčka Ehyeh Asher Ehyeh. Více v článku Jsem, který jsem YHWHDnes všeobecně uznávané jméno nejvyššího boha je v hebrejské Bibli psáno
písmeny Yod, He, Waw a He, tedy Jak se vlastně toto, pro nás trochu krkolomné jméno, vyslovuje? Odpověď hledáme v článku Výslovnost božího jména. KanaánIzraelité převzali uctívání Yahweho od svých sousedů či předků - Kanaánců. To je na první pohled v rozporu s biblickými texty. Ty totiž popisují exodus Izraelitů z Egypta řízený Yahwem a následné násilné obsazování Kanaánu s likvidací místního obyvatelstva. Podle mnohých archeologů Izraelité neobsadili Kanaán ani násilím, ani pokojně. Izraelská kultura tu přirozeně vznikala, aniž toto místo kdy opustili. Byla výsledkem místního vývoje zhruba okolo roku 1200 př. n. l., kdy se v oblasti začali usazovat původně kočující pastevci. V počátcích se Izraelité příliš nelišili od jiných kultur v regionu a není divu, že uctívali i stejné bohy. Yahweh byl převzat z tradice kanaánských nomádů jižní části
země. V egyptských záznamech jsou označováni jako Šasu (Shasu). Nápis v Amonově
chrámu v Karnaku píše o " Shasu YHW ". Pochází z doby vlády faraona
Amenhotepa III (1390-1352 př. n. l.) a ukazuje, že v té době byl YHW
uctíván kanaánskými kmeny Šasu.[12] V pátrání po původu Yahweho se však můžeme vydat ještě hlouběji do minulosti. YaHJedno z pojmenování
židovsko-křesťanského boha je
Yah
Známé zvolání Haleluja (Alleluia, Hallelujah, Hallelu-Yah) znamená chvalte Yaha. YaH (YH) bývá považován za zkrácenou formu jména Yahweh (YHWH). Není tomu však naopak? Není jméno Yahweh odvozeno od staršího YaH? Boha s tímto jménem totiž nalézáme v náboženstvích, které předcházely judaismus.Hlubší semitské kořenyŘada odborníků tvrdí, že předchůdcem biblického boha Yahweho resp.Yaha
byl semitský bůh zvaný Yw, Yawu, Yaw, Yahu, Yah či Yaw. Odvěkým protivníkem Yw byl bůh Baal (Hadad), prvorozený syn boha El. Baal vládl ostatním bohům ze syrské hory Saphon. To vysvětluje, proč je v Hebrejské Bibli tolik odsuzováno uctívání Baala. Tradice Baalovy sídelní hory Saphon se etymologicky promítla do hory Sijón (Zion), kde měl král David vybudovat své město a kde dnes leží část Jeruzaléma. Doklady o uctívání Yawa v období 1400 až 1200 př. n. l. byly objeveny na hliněných tabulkách ve městě Ugarit (Ras Shamra - západní Sýrie). Na hliněných tabulkách nalézáme příběhy o smělých činech kanaánských bohů v čele s Baalem. Je zřejmé, že ugaritská náboženská literatura se v mnohém stala vzorem pro později psané biblické texty. Další archeologické nálezy dokládají, že bůh Yah byl spolu s řadou jiných bohů uctíván ve starodávném městě Ebla (Tel Mardigh - střední Sýrie) zhruba v období 2500 až 2200 př. n. l. Ugaritský bůh Yw (Yam,Yawu, Yah, Iahu, Ieuo) vystupuje např. v Mýtu o
Baalovi z Ugaritu. Je ztotožňován s fénickým bohem Ieuo.[a] EgyptNení prokázáno, že by velká skupina Izraelitů žila delší dobu v Egyptě a pak hromadně emigrovala, jak o tom píše Hebrejská Bible (Exodus). Vzájemné ovlivňování egyptské a kanaánské kultury je však nesporné.
Egyptským nejvyšším bohem slunce byl Aton. Byl spojen s pokusem o nastolení historicky prvého monoteismu.
Za vlády Amenhotepa IV. se Aton stal jediným nejvyšším bohem Egypta .[5] Hebrejský Yahweh byl někdy nazýván Adhon
Theosofický slovník[6] tvrdí, že posvátným slovem egyptských mystérií bylo Y-ha-ho. Znamenalo věčné a skryté božstvo.
Starověká MezopotámieStarověká Mezopotámie je kolébkou naší civilizace. Elam a Sumer patří mezi nejstarší známé kultury, které se nám dochovaly v písemných archeologických nálezech. Elamské, Sumerské a pozdější akkadské, babylonské a asyrské náboženství nás dodnes uchvacuje velice podrobně propracovanými panteony bohů. V zápisech zaznamenaných klínovým písmem se nám zachovalo přes 3000 jmen božstev. V babylonském seznamu bohů napočítáme 2000 bohů a bohyň.[14] Nalezneme zde i původ hebrejského a křesťanského boha? Připomeňme si, že někteří badatelé překládají jedno z biblických jmen
boha ( Ehyeh Asher Ehyeh ) jako "Jsem ten, který je zván
Eyah". A Eyah je prý hebrejským přepisem jména Ea
- tedy sumerského boha Enkiho.
I v pozdějších kulturách Akkadu, Asýrie, Chetitů a Babylónie byl Sín
spojován s Měsícem a často zobrazován jako ležící půlměsíc. Jeho
zvířetem byl býk nebo lev-drak. Sínovi bylo zasvěceno např. asyrské
město Harrán, kde byl Sín uctíván až do římských dob. Asyrský Harrán je
zřejmě biblickým Cháranem, kde se usídlili patriarchové Terach, Abram
(Abrahám) a Lot na své cestě do Kanaánu (Genesis 11-12). S uvedenými
jmény se svázán počátek židovského náboženství. Původ biblického boha Yahweho tedy můžeme sledovat od kanaánského Yawa (Yaha) přes staroegyptského měsíčního boha Jah (Yah), akkadského boha Měsíce Sína a sumerského Suena (Nanna) až k pradávnému bohu či bohyni měsíce starověkého Elamu. S Měsícem může být původ židovského boha svázán i skrze ženský element. Podle mytologa R. Gravese pocházela starořecká bohyně úplňku Eurynomé ze sumerské bohyně Iahu (Vznešená holubice). Tento sumerský titul (Iahu) přešel později na biblického boha v roli Stvořitele.[18]
... pokračování příště ...
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vytvořeno: 20.01.2006 |