|
Vznik Bible
Předávání Zákona - spletené příběhy
CEP[1] Exodus
24:15-18
|
Mojžíš tedy vystoupil na horu a horu přikryl
oblak. A Hospodinova sláva přebývala na hoře Sínaji a oblak ji přikrýval
po šest dní. Sedmého dne zavolal Hospodin na Mojžíše zprostřed oblaku.
Hospodinova sláva se jevila pohledu Izraelců jako stravující oheň na
vrcholku hory. Mojžíš vstoupil doprostřed oblaku. Vystoupil na horu a
byl na hoře čtyřicet dní a čtyřicet nocí. |
K nejpůsobivějším biblickým příběhům patří bezesporu ten,
odehrávající se na hoře Sinaj. Yahweh zde předal Mojžíšovi Desatero za
dramatického doprovodu kouře, ohně i zvuku polnic. (Viz také
Desatero ,
Hora Sinaj a
Rohatý Mojžíš?)
Pro judaisty jsou události u hory Sinaj zcela klíčové. Právě zde
uzavřel Bůh smlouvu se svým vyvoleným lidem Izraele. Izraelité začali být
povinováni dodržovat boží příkazy - zákon, tóru. Předávání zákona
nebylo jednorázovým aktem. Začalo sice na Sinaji, pokračovalo však dalších
40 let. A i na začátku příběhu Mojžíš nevystoupil na Sinaj jednou, ale
osmkrát.
Události týkající se Sinaje byly natolik významné, že zaplnily 60 % Tóry[2]
(neboli prvých pěti knih Starého zákona).
Předávání zákona začíná příchodem Izraelitů k úpatí hory Sinaj popisovaném v
Exodu 19. Předchozích 68 kapitol (Gn 1 až Ex 19) líčí historii trvající
tisíce let. Vyprávění se však právě u událostí na Sinaji značně zpomaluje.
Dalším čtyřiceti letům historie je věnováno 119 kapitol (až k Dt 34).[2]
Pokusme si na tomto klíčovém příběhu ukázat, jak zřejmě vznikal kanonický text
Tóry - slučováním různých židovských tradic v poměrně krátkém časovém období.
(Viz
Kdo a kdy napsal Tóru?)
Stručný popis událostí na Sinaji
Podle knihy Exodus dovedl Izraelity z Egypta k hoře Sinaj sám Bůh. Ve dne
byl skryt v sloupu mraku, v noci pak v sloupu ohně (Ex 13:21). Dle příkazu
Yahweho Mojžíš vystupuje na
horu, kde je pověřen nabídnout Izraelitům boží smlouvu. Stanou se Bohem
vyvoleným lidem, budou však vázáni dodržovat jeho zákony. Izraelité smlouvu
okamžitě přijímají, i když neznají její podmínky
(Ex 19:1-8) /1. přijetí smlouvy/.
Yahweh sděluje Mojžíšovi, že k němu
přijde a bude s ním mluvit tak, aby jej slyšel i všechen lid, a že
třetího dne sestoupí před zraky všeho lidu na horu Sinaj. Varuje, že
jakýkoliv pokus předčasně vystoupit k hoře bude potrestán smrtí.
Třetího dne se na hoře blýská a hřmí, Sinaj zahaluje mrak a pak
zazní zvuk polnice.
Na přání Yahweho vystupuje Mojžíš na horu, kde slyší další příkazy a
pokyn, aby na horu opět vystoupil s Áronem. Z mrakem zahalené hory,
za hřmění a blesků, Yahweh vyhlašuje lidu přikázání, dnes považovaná
za jednu z interpretací Desatera. Nejedná se o zákony ale spíše o
soubor božích výroků (Ex 19:9-20:14). Izraelité vystrašeni božím
hlasem žádají Mojžíše, aby napříště dělal tlumočníka a oni již
nemuseli slyšet boží hlas nahánějící hrůzu. |
|
Obr. Figures de la Bible (1728).
Gerard Hoet. |
Obr. Smlouva je uzavřena.
Davis |
|
Mojžíš pak znovu vystupuje na horu
obklopenou oblakem, kde je seznamován s božím zákonem
(Ex 20:19-23:19). Pokud jej budou Izraelité dodržovat, stane se
Yahweh jejich ochráncem a nepřítelem jejich nepřátel. Nakonec vyzývá
Mojžíše, aby s několika dalšími k němu vystoupili, přiblížit se však
může jen Mojžíš (Ex 24:1-2). Mojžíš sestupuje k lidu a tlumočí boží zákony,
se kterými již dříve Izraelité souhlasili. Mojžíš zákony
zapisuje. Smlouva je potvrzena obětními rituály s předčítáním Knihy
smlouvy (Ex 24:1-8) /2.přijetí smlouvy/. |
Mojžíš s dalšími vyvolenými vystupuje opět na Sinaj a spatřují boha Izraele.
Yahweh vyzývá Mojžíše, aby znovu vystoupil na horu, kde mu předá kamenné
desky - zákon a přikázání. Během čtyřiceti dní Mojžíš získává
podrobné instrukce, jak
zhotovit svatostánek (stan setkávání) a schránku úmluvy. Svatostánek bude
sloužit jako místo setkávání s Yahwem, kde budou sdělovány jeho příkazy
(Ex 25:22). Mojžíš je seznamován s pokyny
kněžím i pravidly pro obětování a na konci svého pobytu na hoře dostává i dvě desky úmluvy
(svědectví) psané božím prstem.
Mezitím však Izraelité začali Mojžíše
postrádat a zhotovili si tedy boží symbol, pozlaceného býčka. Obětovali mu a
pustili se do nevázaných her. Yahweh se chystá zakročit, Mojžíš však
sám při odchodu z hory slibuje potrestat viníky. Rozbíjí desky
svědectví, zlatého býčka a nechává pozabíjet tři tisíce mužů
(Ex 32:7-33:23). O přípravě svatostánku pro předávání zákona není
zmínky. Mojžíš se vrací zpět k Yahwemu. Bůh sděluje, že Izraelité
jsou tvrdošíjným lidem a on je osobně nepovede do zaslíbené země,
protože by je musel vyhladit. |
|
Obr. Mojžíš rozbíjí desky úmluvy.
Gustav Doré. |
Mojžíš zhotovuje dvě nové kamenné desky a vystupuje opět na
Sinaj. Yahweh diktuje další příkazy zákona (Ex 34:5-26). Mojžíš stráví na
hoře dalších 40 dní a boží příkazy zapisuje na kamenné desky. Při návratu je
jeho tvář záhadně poznamenána. (Viz
Rohatý Mojžíš?)
Mojžíš shromažďuje lid a organizuje stavbu stanu setkávání, oltáře i
schránky úmluvy pro uložení desek. Yahweho sláva pak naplní stan a Mojžíš
může dále přijímat další a další boží příkazy-zákony. Kniha Exodus končí.
Nový způsob předávání božího zákona ve stanu setkávání je popisován v
dalších dvou knihách - Leviticus a Numeri. Teprve zde čteme, jak Izraelité
opouštějí Sinaj a vydávají se do zaslíbené země. Cesta pouští však bude
trvat dalších 40 let. Tóra nás informuje o tom, že předávání zákona končí
teprve smrtí generace uprchlíků z Egypta a příchodem další generace k
hranicím Kanaánu (Num 36:13).
Kniha Deuteronomium se však ještě vrací k událostem na Sinaji resp. Horebu
(Sinaj je někdy nazývána Horeb). Podle ní Mojžíš ještě před příchodem
Izraelitů do Kanaánu svolává lid a seznamuje jej se zákony, které budou
platit pro zaslíbenou zemi (Dt 12-26). Zákony mu sdělil Yahweh na Sinaji
poté, kdy skončil s hlasitým vyhlašováním desatera přikázání (Dt5:25-6:3).
Předání těchto zákonů je považováno za smlouvu uzavřenou v Moábské zemi,
stejně závaznou jako byla smlouva uzavřená na Chorébu (Sinaji). Teprve zde
je předávání zákona skutečně ukončeno. Mojžíš zprostředkovává smlouvu Boha s Izraelem
/3. přijetí smlouvy/.[2]
Vyzývá lid k dodržování zákona - učení - Tóry
. Sepisuje zákon
(Dt 31:9) a předává k ochraně Lévijcům a všem starším, aby byl veřejně
předčítán každých sedm let. Mojžíšova mise končí, praotec umírá na dohled od
zaslíbené země.
Nesrovnalosti v příběhu
Při pozornějším čtení příběhů o předávání zákona na hoře Sinaji
nalezneme řadu nesrovnalostí. Podívejme se na některé z nich:[2]
Dvojí odpověď CEP Ex19:8-9
|
Všechen lid odpověděl jednomyslně: "Budeme
dělat všechno, co nám Hospodin uložil." Mojžíš tlumočil odpověď lidu
Hospodinu.
Hospodin řekl Mojžíšovi: "Hle, přijdu k tobě v hustém oblaku, aby lid
slyšel, až s tebou budu mluvit, a aby ti provždy věřili." Mojžíš totiž
Hospodinu oznámil slova lidu. |
V prvé polovině verše Ex 19:9 Yahweh informuje Mojžíše o svém chystaném
příchodu mezi Izraelity. Podle druhé poloviny verše Mojžíš oznámil Yahwemu
slova lidu. Jaká slova? Vždyť lid odpověděl na Yahweho smlouvu kladně již
dříve, ve verši Ex 19:8.
Přitahováni nebo odpuzováni?
V několika verších (Ex 19:12-13, 21-25) jsou popisována opatření,
zabraňující netrpělivým Izraelitům vyrazit na Sinaj a spatřit Yahweho. Jiné
verše však popisují hrůzu Izraelitů ze setkání s Yahwem. Byli Izraelité
neodolatelně přitahováni možností vidět Boha, nebo byli odpuzováni strachem?
Nespatřitelný Bůh nebo společný oběd?
Podle Ex 33:20 nesmí nikdo včetně Mojžíše spatřit Yahweho, má-li
zůstat naživu. V Ex 24:9-11 však Mojžíš a 73 dalších izraelských starších
vidí Boha Izraele a dokonce na místě setkání jedí a pijí.
Vidět nebo jen slyšet?
Yahweh sděluje, že sestoupí před zraky všeho lidu na horu Sinaj. CEP Ex 19:10-11
|
Hospodin dále Mojžíšovi řekl: "Jdi k lidu a
dnes i zítra je posvěcuj; ať si vyperou pláště a ať jsou připraveni na
třetí den, neboť třetího dne sestoupí Hospodin před zraky všeho lidu na
horu Sínaj. |
Jiné verše však zdůrazňují záměr Yahweho být pouze slyšen. Horu nechává
obklopit kouřem, není vidět nic než blesky. Lidé mají pouze uslyšet Yahweho
promlouvajícího k Mojžíšovi.
Jeden výstup navíc?
Na vrcholu Yahweh sděluje Mojžíšovi zákony, které musí jeho lid
dodržovat. Poté, co Bůh vyjmenoval desítky právních ustanovení, vyzval
Mojžíše k výstupu na horu. Není však již Mojžíš na hoře?
Desky zákona nebo svatyně a svědectví?
Mojžíš je vyzván, aby vyšel na horu, kde obdrží kamenné desky se zákonem
a příkazy.
CEP Ex 24:12
|
Hospodin řekl Mojžíšovi: "Vystup ke mně na horu
a pobuď tam. Dám ti kamenné desky - zákon a přikázání, které jsem
napsal, abys jim vyučoval." |
Na hoře však Mojžíš obdrží instrukce k vybudování svatostánku (stanu
Setkávání) určenému také pro uložení něčeho, co je zváno edut
"svědectví" (testimony). Celých 236 veršů je věnováno pokynům pro
stavbu svatyně a provádění obřadů. Teprve v posledních šesti verších se píše
o deskách, které jsou zde představeny jako "desky svědectví".
Předávání zákonů
Stan Setkávání měl sloužit jako místo, kde bude Yahweh sdělovat své
příkazy. CEP Ex 25:22
|
Tam se budu s tebou setkávat a z místa nad
příkrovem mezi oběma cheruby, kteří budou na schráně svědectví, budu s
tebou mluvit o všem, co ti pro Izraelce přikážu. |
Ovšem podle jiných veršů již byly tyto příkazy vyřčeny a smlouva
uzavřena. Příkazy byly navíc vysloveny opakovaně. Mojžíš je seznámen s
božími příkazy a dostane desky s Desaterem. Mojžíš však desky rozbíjí. Při
opakovaném pobytu na Sínaji je Mojžíš opět seznamován s božími
příkazy, některé se dublují (Ex 34:10-26).
Kdo napsal slova zákona na desky?
Podle Ex 34:1 a De 10:1-4 měl zapsal zákon na druhou sadu kamenných desek
Yahweh. Podle Ex 34:1 však slova zapsal Mojžíš.
Zářící Mojžíš
Po návratu Mojžíše s druhou sadou desek (Ex 34:29-33) jsou Izraelité
vyděšeni jeho tváří, která snad zářila. Byl to však již osmý Mojžíšův výstup
na horu, osmé setkání s Yahwem. Proč k tomuto jevu došlo až teď? Nebo proč
si toho nikdo nevšiml dříve?
Odložené sdělení zákonů?
Na konci svého života Mojžíš sděluje Izraelitům, že poté, kdy Bůh
vyhotovil druhou sadu desek s desaterem přikázání, obdržel Mojžíš zbývající
zákony. Ty mají být sděleny Izraelitům až nyní, před vstupem do zaslíbené
země (De 10). To však neodpovídá popisu událostí v knize Exodus. Mojžíš po
svém tehdejším sestupu seznámil se zbývajícími zákony svůj lid již tehdy,
zapsal je a schválil.
Dva psané zákony?
Jaký je vztah mezi zákony, které Mojžíš resp.Yahweh zapsal na Sinaji, a
zákonem (tórou), který Mojžíš napsal na konci svého života (De 31:9)?
Existovaly po smrti Mojžíše dvě psané verze zákona?
Trojí přijetí smlouvy?
Pokud čteme příběh o předávání zákona pozorněji, narazíme na tři místa,
kde se popisuje přijetí boží smlouvy. Akt přijetí je popisován vždy jinak,
za jiných podmínek na různých místech. Proč bylo nutné přijímat třikrát boží
smlouvu?
Proč je vyprávění o předávání zákonů Izraelitům tak rozporuplné a
nesouvislé? Proč jsou zákony sdělovány po částech a mnohdy dublovaně?
Odpovědi hledáme v článku Předávání
Zákona - spletené příběhy II
|
[1] |
Ekumenická rada církví v ČSR. Bible, Písmo
svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad. 1984. V elektronické
formě SW BibleWorks. Jinak také Český
ekumenický překlad - CEP. |
[2] |
Schwartz Baruch J. What
Really Happened at Mount Sinai? Bible Review, říjen 1997 |
|
|