|
Obři
Šestiprstí
Šestiprstí bibličtí obři
Bible,
2. Samuel 21:15-22, CEP[1]
|
A došlo znovu k boji Pelištejců s
Izraelem. David sestoupil se svými služebníky a bojovali s
Pelištejci. Ale David byl už unaven. Tu Jišbí Benób, který byl z
rodu obrů /Refájců, Raphah/, jehož dřevce vážilo tři sta šekelů bronzu a jenž byl
opásán novým mečem, prohlásil, že Davida zabije. Avšak Abíšaj,
syn Serújin, mu přišel na pomoc a toho Pelištejce ubil k smrti.
Davidovi mužové tehdy Davida zapřísáhli: "Víckrát se s námi do
boje nevydávej, ať nezhasíš světlo Izraele!"
O něco později se opět strhl boj s Pelištejci v Góbu.
Tehdy ubil Sibekaj Chúšatský Sáfa, který byl z rodu obrů
/Refájců, Raphah/. Když
se znovu strhl boj s Pelištejci v Góbu, Elchánan, syn Jaare
Oregíma Betlémského, ubil Goliáše Gatského. Násada jeho kopí
byla jako tkalcovské vratidlo.
A opět se strhl boj v Gatu. Tam byl obrovitý muž, který měl šest
prstů na rukou a šest prstů u nohou, celkem čtyřiadvacet. Ten
také pocházel z obrů /Refájců, Raphah/. Tupil Izraele, a Jónatan, syn Šimeáje,
bratra Davidova, ho ubil. Tito čtyři pocházeli z obrů v Gatu.
Padli rukou Davida a rukou jeho služebníků.
|
V Hebrejské Bibli jsou popisovány boje Izraelců s Pelištejci. V
pelištejských řadách se objevují podivuhodné postavy z rodu obrů -
Refájců
.
V hebrejském textu jsou nazýváni
- Rephaim,
Raphaim, Refájci.
Starozákonní teologický slovník TWOT uvádí následující vysvětlení pojmu:
TWOT Lexicon[2],
pojem 2198d:
|
Giants, Rephaim.
A term of Ugaritic origin, the designation for one of the
most primitive pre-Semitic peoples of Palestine. According
to the Ugaritic myths and legends the hero Danel (no
relationship to the biblical Daniel), and the champion of
Baal are both called "Rephaites." Whether this is a folk
etymology or a term based upon some ancient historical term
is unknown. The OT historians used it to describe the pre-Israelite
inhabitants of Palestine. Deuteronomy 2:20 mentions that the
Ammonites called them the "Zamzummim" but no data is extant
on this name. The versions are confused in translating the
term. The usages are as follows: Gen 14:5; Gen 15:20; Deut
2:11 KJV, "giants, " RSV "Rephaim, " JPS "Rephaim." In
several passages, the KJV translates "giants, " while the
RSV renders "Rephaim": Deut 2:20; Deut 3:11; Josh 12:4; Josh
13:12; Josh 17:15. In 1Chr 20:4, 6, 8, KJV renders "giant, "
RSV "giants." Other passages follow a similar confused
pattem. The KJV justification for substituting "giant" in
cases is based upon the details about the Rephaim in Deut
2:11, 28, where they are said to be "Tall as the Anakim."
The LXX also translated the word as "giant" in Josh 12:4;
Josh 13:14; 1Chr 20:4, 6. The exact relationship between
Rephaim I and II is very difficult and no plausible
explanation as yet has appeared. [As to Og's famous bed, it
may have been a sarcophagus which was large not because Og
was a giant but because other objects would have been buried
with him. R.L.H.] |
Autoři biblických veršů tímto původně
ugaritským termínem měli označovat jeden z před-izraelských národů
Palestiny. Slovo je někdy překládáno jako obři, jindy je ponecháno
(refájci).
Další slovník řadí Refájce k původním obyvatelům Palestiny, kteří
byli dobyti kananejskými kmeny. O jejich původu ale nic bližšího nevíme:
Eastons Bible Dictionary[16],
pojem 3107 Rephaim:
|
3107 Rephaim, lofty men; giants, Ge 14:5
2Sa 21:16,18 marg. A.V., Rapha, marg. R.V., Raphah; De 3:13
R.V.; A.V., "giants"). The aborigines of Palestine,
afterwards conquered and dispossessed by the Canaanite
tribes, are classed under this general title. They were
known to the Moabites as Emim, i.e., "fearful", De 2:11 and
to the Ammonites as Zamzummim. Some of them found refuge
among the Philistines, and were still existing in the days
of David. We know nothing of their origin. They were not
necessarily connected with the "giants" (R.V., "Nephilim")
of Ge 6:4 See GIANTS |
Pojem Rephaim byl překládán také ve smyslu vznešení muži. Byli
snad spojováni i s podsvětím v kultu zemřelých (pojmem refáím
byli někdy označováni i duchové zemřelých). Podle knihy Genesis (Gn
14:5) byli poraženi spolu s jinými národy v bitvách králů za časů před
zánikem Sodomy a Gomory.[17]
Za Refájce - obry byli považováni podle Bible i Anákovci a Emejci z
Moábské stepi (Dt 2:8-11). Kdo byli tito mimořádní obyvatelé Palestiny?
Byli obři jen pradávnými lidmi, o kterých pisatelé Bible mnoho nevěděli
a přiřadili jim tedy mimořádné vlastnosti? Popisy bojů mezi Izraelci a
Pelištejci jsou však věcné a strohé. Nejedná se o vize a sny, ale o popis
konkrétních událostí a konkrétních postav. Uvedeny jsou i takové
podrobnosti, jako je délka kopí obřích bojovníků či váha kovového hrotu,
a také to, že jeden z nich byl šestiprstý.
Podle veršů 2. Samuelova 21 se bojů Pelištejců s Izraelity účastnil i
obr Jišbí Benób (Ishbibenob). Byl Izraelity zabit a stejně tak i jeho
čtyři synové. U jednoho z nich Bible výslovně uvádí, že měl po šesti
prstech na rukou i nohou: Tam byl obrovitý muž, který měl šest prstů
na rukou a šest prstů u nohou, celkem čtyřiadvacet.
Šestiprstí vládcové ve všech koutech světa
O šestiprsté rase shromáždil zajímavé informace Arnošt Vašíček v
knize Bytosti odjinud.[3]
Šestiprsté bytosti figurují v posvátných textech a legendách řady
národů. Artefakty, naznačující existenci prastaré šestiprsté rasy, byly
nalezeny na mnoha místech světa a vždy jsou spojeny s neobvyklými
událostmi.
Zobrazení šestiprstých bytosti se dochovala např. v Peru
(kultura Sechín, cca. 1600 př. n. l.). Na kamenných reliéfech
jsou vytesány postavy mutantů a podivné krvavé rituály. Odtud pochází i důmyslná sluneční
observatoř - komplex Třináct věží v Chankillo (250 až 200 př. n.
l.).[7] [8] |
|
Obr. Peru - lokalita cerro Sechín, Casma/sechínská kultura, cca.
1600 př. n. l. Kamenný reliéf - ruce se šesti prsty.
[7] |
Pro linii mayských vládců, kteří svůj původ odvozovali z božských
bytostí, bylo charakteristické šest prstů na rukou i nohou a velikost postav.[9]
[10]
Sochy šestiprstých bohů nalezneme i na Tahiti. V příbězích se předává
tradice o invazi božských bytostí na ostrovy a jejich tyranské vládě.[10]
Zobrazení obřích šestiprstých bytostí nalezneme téměř po celém světě
včetně některých soch moai na Velikonočním ostrově.[11]
Z Marliku v severním Iránu pocházejí nálezy sošek se šesti
prsty. Stáří je odhadováno na 3 000 let. Viz obrázek vpravo.[18]
Zajímavé je, že dle novodobých pozorování údajných mimozemšťanů jsou
někteří šestiprstí.[a]
Příběhy o šestiprstých vyprávějí často o tom, že to byli
mimozemští návštěvníci, mnohdy značného vzrůstu. Cestovatel a
záhadolog A. Vašíček nabízí myšlenku, že snad kdysi došlo i ke
zkřížení šestiprstých návštěvníků s lidmi. A někteří lidé si
dodnes ve své genetické výbavě nesou dědictví šestiprstých
předků. |
|
|
Bible tuto těžko uvěřitelnou teorii nevyvrací. Naopak, ve verších
Genesis 6:4 se píše o tom, kterak synové Boží obcovali s lidskými ženami a
kdo z toho vzešel:
Bible, Genesis 6:4, BKR[4]
|
Obrové (nephilim) pak byli na zemi v
těch dnech; ano i potom, když vcházeli synové Boží k dcerám
lidským, ony rodily jim. To jsou ti mocní, kteříž zdávna byli,
muži na slovo vzatí.
|
Verše lze chápat i tak, že výsledkem pohlavního styku
synů božích s lidmi byli potomci, kteří si nesli ve své genetické
výbavě vlastnosti otce i matky. Ve verši Ge 6:4 však nejsou označeni
jako Rephaim ale jako Nephilim. Pojem dodnes nemá
jednoznačné vysvětlení. Nefilům
se věnujeme v sérii článků.[6] Pouze dodejme, že dle křesťanské věrouky byli Nefilové
potomky padlých andělů a žen, tedy kříženci andělů s lidmi,
bohatýři mohutného vzrůstu a velké síly. V Knize obrů se tito
nebešťané nazývají strážci.
Podle
Watchmen
Bible study group byla část Nefilů zničena potopou.
Někteří však potopu přežili. Jejich potomkem byl i Anak, o
jehož klanu Anákovců se píše v Numeri 13:33. Odtud prý
pocházejí tvůrci některých megalitických staveb. A také
hrdinové a polobozi řeckých mýtů.
Záhadolog Arnošt Vašíček [3] str.80
připomíná, že nebeští učitelé Sumerů - Anunnakové měli šest prstů a
odtud je odvozen dvanáctkový numerický systém Sumerů. Zecharia Sitchin
v knize "Setkávání s bohy"[5] str.102
tvrdí, že Anákovci jsou hebrejským překladem pojmu
Anunnaki.
Byli bibličtí obři z rodu Anákovců potomci Anunnaků, jak může
napovídat podobnost obou jmen? Byli bibličtí šestiprstí obři Refájci
potomky synů božích, návštěvníků z nebes? Je šest prstů jen náhodným
fyzickým defektem nebo genetickým dědictvím po záhadných nepozemských
předcích? V mnoha kulturách byli lidé se šesti prsty označováni za
zplozence ďábla. Naopak andělé mají dle některých zdrojů šest prstů. Tradice šestiprstých je tak odnepaměti spojována s
bytostmi z nebes, vládou a mocí, někdy nepřátelskou vůči lidstvu.[12]
David a Goliáš
Biblická kniha 1. Samuelova pojednává o dějinách izraelského národa.
Vznik knihy se nejčastěji klade do druhé poloviny 6. století př. n. l.
Popisuje období panování mýtického krále Davida (cca. 1. polovina 10.
století př. n. l.). Cílem je vyzdvižení jeho ctností a legitimování
Davidových nároků na trůn. David slouží jako příklad pro všechny
následující krále (jejichž vláda je popsána v Knihách královských).[13]
[b]
Obři (patřící k Pelištejcům) jsou zde popisováni jako nepřátelští vůči
Izraelitům.
V 1. Samuelově knize
čteme nejznámější biblický příběh střetu člověka s obrem. David
přijímá výzvu k souboji s obrem Goliášem a vítězí nad mnohem
silnějším protivníkem odvahou a lstí - z dálky zasáhne Goliáše
kamenem.
Goliáš z Gatu byl podle biblické 1. knihy Samuelovy obří
pelištejský bojovník a zápasník, kterého pasáček a budoucí král
David zabil kamenem z praku.[c]
Viz také
David a
Goliáš, rozdíly v tradicích."Goliáš" se stal symbolem
velikosti a spojení "David a Goliáš" znamená nepoměr mezi malým
a velkým, které však přesto nezvítězí. |
|
Obr. David zvedá useknutou hlavu obra Goliáše
(ilustrace by Gustave Doré, 1866).[14]
|
V příběhu ale může být skryta i úskočnost Davida, budoucího krále
Izraelitů. V souboji s Goliášem porušil pravidla souboje a zabil svého
soupeře ještě dříve, než byl souboj zahájen.
V první biblické knize Genesis jsou obři (nephilim) uváděni jako mocní,
kteříž zdávna byli, muži na slovo vzatí. Dle jiného překladu
bohatýři dávnověku, mužové pověstní. Jsou snad dokonce potomky
synů Božích a dcer lidských.[15]
Slovo refaím nese i význam vznešení muži.
V dalších biblických knihách, popisujících historii Izraelitů, jsou již
obři (Refájci, Pelištejci) líčeni jako veskrze zlí a nebezpeční, které se
bůh Yahweh prostřednictvím Izraelitů rozhoduje vymýtit.
Podle tradice řady jiných kultur obývali naši zemi obři dobří i zlí.
Ti dobří vystupovali často v roli učitelů, snažících se lidstvo
povznést. Byli vyhubeni služebníky zla.
|
[a] |
Na záběrech údajné pitvy mimozemšťana z
Roswellu (viz Roswellský incident, havárie UFO 3. června 1947)
má bytost podobná člověku na končetinách po šesti prstech. V
rámci vesmírné mise Apollo 20 (1970), která se oficiálně
neuskutečnila, byl údajně na Měsíci nalezen cizí kosmický koráb
a v něm dvě mrtvá těla. Jedno z nich bylo dívčí. Mimozemská
dívka, nazývaná Mona Lisa - the Alien Girl, bylo šestiprsté. |
[b] |
Popsány jsou i dva Davidy těžké hříchy
(cizoložství s Uriášovou ženou Batšebou, sečtení lidu). |
[c] |
Během vykopávek v Gatu byla roku 2005 nalezena
střepina z poloviny 10. století př. n. l. s pelištejským
nápisem, jenž obsahuje jméno „Goliáš“. Příběh Davida a Goliáše
odráží kulturní realitu té doby. |
|
[1] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. Použita elektronická forma SW BibleWorks. |
[2] |
R. Laird Harris,Gleason L. Archer Jr.,
Bruce K. Waltke. 1980. The Theological Wordbook of the Old
Testament. /TWOT/
Použita elektronická forma SW BibleWorks. |
[3] |
Vašíček Arnošt. Planeta záhad
III. Bytosti odjinud. 1999. Baronet. ISBN 80-7214-245-3 |
[4] |
Bible Kralická: Bible svatá
aneb všechna písma Starého i Nového zákona podle posledního
vydání Kralického z roku 1613 /BKR/ Použita elektronická forma SW BibleWorks. |
[5] |
Sitchin, Zecharia. 1995.
Setkávání s bohy. Dobra. 2002 |
[6] |
Nephilim, Nefilové: Nefilové v
Bibli - obři, zrůdy, padlí?. Mýty a skutečnost. Suspectus.com
[online]. 2006 [cit. 2022-04-29]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?nazevclanku=nephilim-nefilove-obri-nebo-synove-andelu&cisloclanku=2006060003
|
[7] |
Wikipedia contributors, 'Cerro
Sechín', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 26 February 2022,
07:04 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Cerro_Sech%C3%ADn&oldid=1074067929
> [accessed 29 April 2022] |
[8] |
Probíhaly v tajuplném chrámu
Cerro Sechín pokusy na lidech?. EnigmaPlus.cz [online]. 2018
[cit. 2022-04-29]. Dostupné z:
https://enigmaplus.cz/probihaly-v-tajuplnem-chramu-cerro-sechin-pokusy-na-lidech/
|
[9] |
VAŠÍČEK, Arnošt. Velké tajnosti.
Ostrava: Mystery film, 2018. ISBN 978-80-87730-49-2. |
[10] |
Physical Deformities in the
Ruling Lineage of Palenque, and the Dynastic Implications.
Precolumbia.com [online]. Robert Louis Stevenson School [cit.
2022-04-29]. Dostupné z:
https://www.precolumbia.org/pari/publications/RT03/Deformities.pdf
|
[11] |
Why do they have SIX FINGERS and
why is it a secret? [online]. [cit. 2022-04-29]. Dostupné z:
http://www.sydhav.no/sixfingers/statues.htm |
[12] |
Přispěvatelé Wikipedie,
Šestiprstost [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2022,
Datum poslední revize 19. 02. 2022, 17:40 UTC, [citováno 30. 04.
2022] <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=%C5%A0estiprstost&oldid=20957955
> |
[13] |
Přispěvatelé Wikipedie,
Goliáš [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2023,
Datum poslední revize 24. 06. 2023, 13:14 UTC, [citováno 16. 08.
2023] <
https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Goli%C3%A1%C5%A1&oldid=22915208
> |
[14] |
Wikipedia contributors,
'Goliath', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 5 August 2023,
06:02 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Goliath&oldid=1168815136
> [accessed 16 August 2023] |
[15] |
Nefilové - potomci
mimozemšťanů a lidí: Nefilové (IV.). Mýty a skutečnost.
Suspectus.com [online]. 2006 [cit. 2023-08-16]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2006070002 |
[16] |
EAST - Easton Bible Dictionary,
Third Edition, 1897 by M. G. Easton, M.A., D.D., ASCII edition,
1988 Ellis Enterprises, Inc. Public Domain. |
[17] |
Česká biblická společnost.
1968-1991. Výklady ke Starému zákonu, I.zákon Genesis, Exodus,
Leviticus, Numeri, Deuteronium. Praha. 1991. ISBN 80-7017-408-0.
|
[18] |
INSTITUTE OF ALTERNATIVE HISTORY
AND ARCHAEOLOGY. 3 thousand years ago Figures from Marlik
Civilization Northern Iran Before the Invasion of the Aryan
Ethnics, 6 Fingers are noticeable in these Figures [online].
[cit. 2024-01-28]. Dostupné z:
https://t.me/s/iahaofficial |
|
|