|
Proč byla napsána Bible?
Lidé byli k sepsání Bible motivováni nejen
duchovními ale také zcela racionální důvody. Za vznikem Bible lze nalézt
nacionalistické, ideologické a politické důvody.
Na konci 8. stol. př. n. l. zaniká pod útoky Asyřanů Izraelské království.
Jižní
Judské království zůstává uchráněno i když je pod kontrolou
Asýrie. Judea se stává součástí asyrské ekonomiky a její hospodářství
začíná významně posilovat. Postupně se stále více lidí z bývalého
Izraelského království začíná stěhovat k jižnímu sousedovi. Z chudé řídce osídleného
Judska se stává
byrokratický stát, hustě zalidněný, řízený z hlavního opevněného města -
Jeruzaléma.
Příliv Izraelitů ze severu vyvolává změny v demografické,
sociální i ekonomické. Vládnoucí davidovská dynastie reaguje
přepracováním národnostní ideologie. Nová pan-izraelská ideologie má za
cíl
sjednotit obě hlavní složky populace – Judejce a severní Izraelity do
jediné skupiny Izraelitů. [3]
Vznikající ideologie má přetvořit národní sebeuvědomění a posílit
autoritu a prestiž královské rodiny. Král a kněží postupně omezují
význam venkovských svatyň a centralizují kult v jeruzalémském chrámu.
Davidovský dvůr sponzoruje autory ranné (prvotní) „historie“ Davidovské
dynastie. (viz
Sjednocené
království, Proč byla napsána
Bible, Vznik Tóry). Uměle jsou v politickém zájmu spojovány dříve konfliktní
jižní a severní tradice do jediného vyprávění o sjednocené monarchii
Izraele. [3]
Autoři
Hebrejské Bible se neřídili konceptem postupné chronologie dějin.
Příběhy, mýty i skutečné události proplétali do jednoho celku a
vytvářeli něco, čemu později snad i sami věřili. Svým výkladem historie chtěli ovlivnit
současnost a věřili, že ovlivní i blízkou budoucnost. Částečně se jim to podařilo, byť asi jinak, než
zamýšleli. Hebrejská Bible se stala jedním z pilířů židovského národa,
který byl za víru ve svou výlučnost mnohdy krutě trestán.
Daniel Lazare si ve svém článku [1] klade otázku, zda
smyslem všeho byla snaha vytrhnout malý národ ze skrytu a
pozdvihnout jej nad ostatní. Monoteismus vyžadoval jednotu náboženských
textů. Proces jejich kompozice a kodifikace začal v éře krále Joziáše a
postupně vedl ke vzniku souboru textů, známých dnes jako Tóra či
Pentateuch.
Kanonizace však spíše koncentrovala, než rozptýlila nacionalismus,
stojící u jejího vzniku. Sloučením různých textů vzniklo
univerzalistické dílo, ve kterém si téměř každý mohl nalézt potvrzení
svého vlastního chápání světa. Bible se stala rámcem pro víru a stejně
tak zdrojem hereze a pochybností, ze kterých se později zrodilo křesťanství,
islám a mnoho dalších náboženství.
Hebrejská Bible v sobě nese silný náboj nacionalismu.
Ten byl příčinou jejího zrodu, ale nyní, v demokratické společnosti, se
stává i její přítěží. Izraelity měla sjednotit biblická idea jejich
výlučnosti nad ostatními národy. Biblické příběhy vyprávějí o
beztrestném zabíjení jinověrců, kde Yahweh vystupuje jako
nelítostný válečník. Mojžíš zakazuje vraždy ale
rozlítil se na Izraelity, kteří pozabíjeli jen dospělé muže nechávajíce midjánské
ženy s dětmi na živu: CEP[2]
Numeri
31:14-17
|
Mojžíš se však rozlítil na vůdce
vojska, na velitele nad tisíci a nad sty, přicházející z
vojenské výpravy. Vytkl jim: "Cože jste nechali naživu všechny
ženy? Právě ony daly Izraelcům podnět k věrolomnosti vůči
Hospodinu ve věci Peórově podle slov Bileámových, takže na
pospolitost Hospodinovu dolehla pohroma. Nyní zabijte z dětí
všechny mužského pohlaví i každou ženu, která poznala muže a
obcovala s ním. |
Zabití bylo zločinem jen tehdy, pokud se obětí
stal jinověrný příslušník vlastního národa.
... pokračování příště ...
|
[1] |
Lazare, Daniel. False
testament: archaeology refutes the Bible's claim
to history. Harper's Magazine. 2002.
fontes.lstc.edu/~rklein/Documents/lazare.htm |
[2] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. V elektronické formě SW BibleWorks. |
[3] |
Finkelstein Israel , Silberman
Neil Asher. Temple and Dynasty: Hezekiah, the Remaking of
Judah and the Rise of the Pan-Israelite Ideology. Journal
for the Study of the Old Testament, vol.30,3 (2006). Sage
Publications. London |
|
|