|
Mýty a skutečnost - Antikrist (II.)
Legenda o Antikristu
V předchozím díle jsme psali o proroctvích a varováních
před antikristy. Z děl sepsaných od počátků křesťanství až po dnešek lze
vyvodit charakteristiku antikristů a Antikrista. Antikrist je člověk, který se staví proti Ježíši Kristovi, jeho dílu a
učení. Ježíš pomáhá člověku obnovovat vztah k Bohu, posilovat lásku k
božímu stvoření. Antikrist se tedy snaží o pravý opak. To však nemůže
přímo zjevit. Hovoří tedy o lásce, pravdě a míru, koná však opačně. O
tom všem píší apoštolové, vizionáři a filosofové ve svých
varováních.
Občas byla sepsána i proroctví varující před jedním
konkrétním antikristem a společenskými či politickými událostmi
vyvolanými jeho působením. K takovým
varováním patří i Legenda o Antikristu ruského
spisovatele Vladimíra Solovjova.
Vladimír Solovjov
Vladimir Sergejevič Solovjov (také Solověv, Solovyov
nebo Solov'jev, rusky Владимир Сергеевич Соловьёв) byl vlivný ruský
filosof, spisovatel, univerzitní učitel, teolog a mystik. Během svého
života (1853 -1900) sepsal řadu děl zabývajících se zdroji lidské
spirituality a náboženství, teokracií, principem dobra a zla.[1]
Solovjov byl hluboce věřící pravoslavný křesťan,
uznával však i římskokatolickou církev pro její
nezávislost ba státní moci. Snažil se o ekumenické sblížení křesťanských
církví, zejména pravoslaví a katolictví. Pro své názory a
veřejné působení musel odejít z university a živit se jako
spisovatel. Žil asketicky, a nuzné životní podmínky mu podlomily zdraví.
Věnoval se velkým
filozofickým tématům - lásce, dobru, morálce. Ve své synkretické
filosofii vycházel z platonismu, gnostiků a řeckých církevních
otců. Jeho myšlení prý ovlivnilo i T. G. Masaryka.[1] [2]
|
|

I. Kramskoj: V. Solovjov (1885). [1]
|
Vladimír Solovjov byl spolu s F. M. Dostojevským mnohými považován za
proroka. Ke konci života, nemocen a v bídě, Solovjov vidí budoucnost světa a
lidstva v temnějších, apokalyptických barvách. Ke sklonku života
bilancuje v díle
Tři rozhovory, kde rozvíjí myšlenku sjednocení křesťanů k jejich
zápasu s Antikristem. Patří zde i krátké pojednání Legenda o
Antikristu.[1]
Na veřejné přednášce (jaro 1900), pár měsíců před svou smrtí,
předčítá Legendu o Antikristu v atmosféře kritiky a úsměšků.
[2] Málokdo si tehdy
uvědomil, nakolik se jeho předpověď vyplní.
Tři rozhovory o válce
Solovjov publikoval svou poslední knihu Tři rozhovory o válce,
pokroku a konci lidských dějin v roce 1900, krátce před svou smrtí.
Uvedl, že považoval za svou morální povinnost toto dílo sepsat. Klade zde
formou dialogu a vyprávění otázky o
smyslu války, existenci zla; zabývá se morálkou a jádrem náboženského
očekávání. Solovjovy postavy diskutují, někdy až ironicky, jak
rozlišit dobro a zlo. Končí Legenou o Antikristu - apokalyptickou vizí lidských dějin, jednoduše
vyprávěnou a překvapivě intuitivní.
Legenda o Antikristu
Jedna z postav
(pan Z.) čte ostatním spis otce Pansofije, symbolizujícího svým jménem
moudrost. Popisuje v postavě antikrista zlo vypadající jako dobro. Antikrist
je původně spisovatelem, který se stává zosobněním falešnosti. Klame tím, že zneužívá
společenské hodnoty, pod pláštíkem míru a lásky manipuluje s lidmi a
odvádí je od Boha k sobě. Nabízí zdánlivý mír a jistotu, tím však bere
člověku svobodu a tajemství bytí. Jeho snad jedinou viditelnou slabostí
je bezmezná láska k sobě samému a smyslové touhy neznající míry.
Solovjov zde varuje, že je třeba odlišovat mezi pravým a falešným dobrem.
M. Tenace ve svém
komentáři ke knize píše: "Existuje krása, která nezachraňuje, ale
která svazuje s hmotou, existuje pravda, která nepřináší spásu, protože
zbožšťuje myšlenku, existuje dobro, které nezachraňuje, protože
absolutizuje dokonalost, a ne vztahy, dokonce může existovat i jednota
jako klam. Existuje jednota, která nezachraňuje, protože se stává
systémem jistoty, a ne naplněním láskyplné jednoty. Spása uskutečněná
antikristem je parodií, je spásou, chápanou jako zrušení vnějších
konfliktů, a tedy falzifikace vnitřního křesťanského étosu, falzifikace
života a samotného bytí... Dílo antikrista je představeno jako archetyp
vyprávění falešné spásy... Klam je prvním činem Pokušitele, hra o to, co je pravé (člověk je
stvořen k tomu, aby byl božským bytím) a co je falešné (zbožštění
stvořené bytosti není zbožštěním sebe sama, ale účastí na Božství na
základě vztahu k Bohu). Neochota vůle uznat sebe sama za stvořenou
bytost zcela ničí dějiny."[2]
Obsah
(citace jsou zvýrazněny kurzívou)
Koncem 19. století začala být prosazována myšlenka panmongolismu - sjednocení všech národů východní Asie s vyhlášením boje
proti cizincům. Bogdychánovo vojsko vtrhlo do Ruska a Evropy. Půl
století trvá v Evropě mongolská nadvláda, dochází k míchání evropských a
východních myšlenek. Obrovská přistěhovalecká vlna z východu
způsobuje vyhrocení
sociálně-ekonomického problému. Zvyšuje se mezinárodní činnost tajných
společenských organizací, které vytvoří širokou celoevropskou smlouvu s
cílem vyhnat Mongoly a obnovit evropskou nezávislost. Dle celoevropské
tajné dohody dochází ke vzpouře a Evropa i Rusko získávají svobodu.
Staré tradiční zřízení jednotlivých států je prohlášeno za překonané.
Evropa 21. století tvoří svaz více či méně demokratických států -
Spojené státy evropské. Lidstvo opouští ryze materialistické chápání
světa avšak vyrostlo také z dětinské schopnosti prosté a bezvýhradní
víry... V té době byl mezi hrstkou
spiritualistů pozoruhodný člověk - mnozí ho nazývali nadčlověkem -
kterému bylo dětinství srdce stejně tak vzdálené jako dětinství rozumu.
Ve svých třiatřiceti letech se daleko široko proslavil jako vynikající
myslitel, spisovatel a veřejný činitel... Věřil v dobro, Boha a Mesiáše
ale
miloval jenom sebe. Jeho slabinou byla bezbřehá samolibost. Vědomí
své vyšší hodnoty se v něm nevyhranilo v mravní povinnost k Bohu a ke
světu, ale jako jeho právo a privilegium před ostatními, a především
před Kristem. Považuje se za povolaného dobrodince, který spojí dobré i
zlé a celému světu přinese mír. Kristus jako moralista rozděloval
lidi na dobré a zlé, já je spojím statky, které potřebují stejně tak
dobří jako zlí... Kristus přinesl meč, já přinesu mír...Všechny roztřídím a každému dám podle
jeho potřeb!
Spisovatel čeká na znamení z nebes, že právě on je pověřen, aby
začal se spásou lidstva - a dočkat se nemůže. Čeká a roste v něm strach,
aby snad Kristus nepřišel a nezpochybnil spisovatelovo prvenství... v srdci začíná cítit nenávist
a stesk, popírá Krista a v zoufalství skáče ze skály ... a pak do něj vstupuje temno,
které si ho vybralo za svého syna.
Hned druhý den píše dílo
Otevřená cesta k univerzálnímu míru a blahobytu. Jeho genialita
začíná uchvacovat všechny kolem. Spojuje vše do úhledné a lákavé nabídky
neomezené svobody, hlubokého mysticismu, naprostého individualismu a
všeobecného blaha. Vše je pospojováno a spjato s takovým geniálním
uměním, že každý jednostranný myslitel a činitel snadno dokáže vidět a
vnímat celek pouze ze svého osobního hlediska bez toho, že by musel
cokoli obětovat pravdě, že by se kvůli ní musel povznést nad vlastní já
a prakticky upustit od své jednostrannosti...
Média rozšiřují dílo geniálního spisovatele a jeho slávu
do celého světa. Každý si myslí: "To je přesně to, co potřebujeme: to
je ideál, který není utopií, záměr, který není chimérou!" ...
Pravda, někteří nábožní lidé, i když budou tuto knihu vřele chválit,
začnou si klást otázku, proč v ní ani jednou není vzpomenut Kristus...
ale jiní namítnou: "... pokud je jednou obsah knihy proniknut skutečným
křesťanským duchem činorodé lásky a všeobsahující blahosklonnosti, co
chcete víc?" Autor se stává nejpopulárnějším člověkem, jaký kdy na
světě žil.
V Berlíně se koná mezinárodní zákonodárné shromáždění svazu
evropských států... Svaz byl založen s cílem předejít konfliktům již
ne mezi národy ale mezi politickými a společenskými stranami v Evropě.
Představitelé společné evropské politiky, patřící k mocnému
bratrstvu svobodných zednářů, pociťovali nedostatek společné výkonné
moci... Ve svazové radě ani ve stálém světovém komité nevládla
jednomyslnost, protože ne všechna místa se podařilo obsadit pravými, do
věci zasvěcenými zednáři... Tehdy se "zasvěcení" usnesli odevzdat
výkonnou moc do rukou jedné osoby, která měla mít dostatečnou plnou moc.
Hlavním kandidátem byl tajný člen bratrstva - "člověk budoucnosti".
Člověk budoucnosti
byl zvolen doživotním prezidentem Spojených států evropských. Dozvídáme
se, že byl povoláním dělostřelec[a]
a postavením velkokapitalista, měl všude přátelské styky ve
finančních a vojenských kruzích... jeho matka, osůbka lehčích
mravů, byla dobře známá na obou polokoulích země...
Na zemi
vznikla za účelem zachování světového míru jedna centrální moc patřící
jedinému člověku, který byl prohlášen císařem. Římský a světový císař
vydává manifest, který začínal: "Národy země! Dávám vám svůj
pokoj!" a končil slovy: "Národy země! ... Věčný všeobecný mír je
zabezpečen. Každý pokus narušit ho okamžitě narazí na
nepřekonatelný odpor... ničím nepřekonatelná moc patří mně... od
nynějška se žádná velmoc neopováží říci válka, když já říkám mír! Národy
země, pokoj vám!"
Americké státy jsou přinuceny
připojit se k Spojeným státům evropským. Světový vládce si podmaňuje
celý svět a vydává další manifest: "Národy země! Slíbil jsem vám mír a dal jsem vám
ho. Ale mír je hezký pouze v blahobytu. Komu v době pokoje hrozí útrapy
bídy, toho ani mír netěší. Přijďte teď všichni ke mně, všichni hladoví a
promrzlí, abych vás nasytil a zahřál." Byla vyhlášena všeobecná sociální reforma. Každý
dostával podle svých schopností a každý schopný byl hodnocen podle práce
a zásluh.
Ke světovládci se připojuje veliký mág Apollon, exotický katolický
biskup a pozdější kardinál, konající zdánlivé zázraky a znamení.
Skončil třetí rok vlády nadčlověka a nastal čas řešit
otázky náboženské. Někteří křesťané začínají mít pochybnosti,
stále častěji se z evangelií a apoštolských listů čte o Antikristu.
Císař vydává manifest všem svým věrným křesťanům a vyzývá ke
konání všeobecného sněmu. Z Říma se stěhuje do Jeruzaléma a staví zde
nový chrám na sjednocení všech kultů. Zde se schází církevní
sněm, kde vynikají tři postavy - papež Petr II. (původním jménem Simone Barionini), starec Jan (vůdce pravoslavných) a profesor teologie
Ernst Pauli (evangelík). Věci pak nabírají rychlý spád. Světovládce,
podporován svým mágem/kardinálem, po všech požaduje, aby jej uznali za
svého pravého vůdce, jediného ochránce a příznivce. Slibuje uhladit
rozpory mezi křesťanskými církvemi, vyznáními a sektami, dosadit papeže
zpět do Říma (již dříve musel papež přesídlit do Petrohradu), zřídit muzeum
křesťanské archeologie v Konstantinopoli či podporovat biblistiku a
studium teologie v Německu. Většina nakonec souhlasí a přecházejí na
stranu císaře-světovládce. Zůstává jen skupinka křesťanů semknutá kolem
Petra II., Jana a Pauliho. Jan vyzve císaře: "Vyznej tady teď před
námi Ježíše Krista, syna Božího, který přišel v těle, vstal z mrtvých a
opět přijde - vyznej ho a přijmeme tě s láskou jako pravého předchůdce
jeho druhého slavného příchodu."
Císař ztrácí svůj předstíraný klid a lásku. Jan jasně poznává, že před
ním stojí Antikrist. Kardinál Apollon sesílá na Jana smrtící blesk.
Proti Antikristovi se staví papež Petr II. a i on je zabit. Poslední pravověrní křesťané
mají zákaz pobytu v městech i vesnicích a profesor Pauli je odvádí pryč
k Jerichu. Antikrist nechává nastolit nového
papeže - svého mága Apollona, který se vydává za zástupce katolíků,
pravoslavných i evangelíků. Pak vyvolává řadu falešných znamení a
zázraků. Jan a Petr II. vstávají z mrtvých a mezi věrnými křesťany
dochází ke skutečnému sjednocení církví. Na noční obloze se ukazuje
skutečné znamení ženy oděné sluncem, jak je psáno v knize Zjevení (Zj
12). Papež Petr pozdvihl svoji berlu a zvolal: "To je naše korouhev!
jdeme za ní!" A šel za znamením, doprovázen oběma starci a celým
zástupem křesťanů - k Boží hoře Sinaj...
Zde rukopis otce Pansfije končí. Pan Z. pak jen stručně
popisuje další děj. Věrní křesťané se uchýlili do pouště. Antikrist
vyvolal démony a zemřelé. Židé jej uznali svým mesiášem. Pak však
zjistili, že není obřezán a povstali proti němu, v duchu své dosud živé
a upřímné mesiášské víry. Vladař odsoudil k smrti všechny židy a
křesťany. Mnoho lidí je ubito, nakonec se však pod vojskem Antikristovým
otevírá kráter sopky a je pohlcen i on a jeho souputník papež Apollon.
Přichází Kristus.
Pan Z. pak ještě doplňuje. Pokud lze Antikrista popsat
jediným příslovím, pak pro něj platí: není všechno zlato, co se
třpytí. Lesku je v tomto padělaném dobru dost - ubírej, jak chceš, ale
skutečná síla - žádná. Ke konci posledního rozhovoru se dozvídáme,
že jeden z diskutujících, kníže, během vyprávění o konci
Antikrista uprchnul.
Solovjov vizionář
Vladimír Solovjov vycházel při psaní Legendy o
Antikristu z Bible (z novozákonních spisů, zejména knihy Zjevení) a křesťanských legend.
V předmluvě píše: "Základní význam Antikrista jako náboženského
samozvance, "loupením", a ne duchovním činem si dobývajícího přednosti
syna Božího, jeho spojení s lžiprorokem - tavmaturgem, svádějícím lidi
skutečnými i lživými zázraky, temný a zvláštní hříšný původ samotného
Antikrista, pomocí zlé síly získávajícího své vnější postavení
celosvětového monarchy, celkový průběh i konec jeho činnosti ... - toto
všechno najdeme ve Slově božím i ve staré legendě."
Některé prvky ve vyprávění založil Solovjov jen na svých
historických úvahách. Sám přiznává, že např. téma panmongolismu a
asijského vpádu do Evropy chápe jako nepodstatné a nepříliš hodnověrné z
hlediska naší skutečné budoucnosti. Jsou výsledkem jeho úvah založených
na pravděpodobnosti historického vývoje.
Ve svém úvodu Solovjov dále píše: "Abych neprotahoval
a nekomplikoval svoje vyprávění, vypustil jsem z textu rozhovorů druhé
vidění... " týkající se boje evropských států proti
probouzejícímu se islámu v Západní Asii, v Severní a Střední Africe."
a již dříve uvádí, že určité motivy v knize byly výsledkem
našeptávání představ. To jsou zajímavé náznaky ukazující, že část
textu sepsal Solovjov zřejmě na základě svých vidění, i když ne vše pak
do díla začlenil.
Hlavním cílem Legendy o antikristovi není popis závěrečného boje
dobra a zla, ani děj jako takový. Podstatné je varování před
Antikristem, jeho hlasitými a vznešenými slovy, které jsou klamnou maskou, pod kterou
se skrývá zlá propast.
V Legendě o antikristovi jsou dva motivy, díky kterým
považujeme Solovjova za skutečného vizionáře.
1. motiv - Spojené státy evropské - Evropská unie
V roce 1900, tedy v době před I. i II. světovou válkou i
revolucí v Rusku píše Solovjov o Evropě 21. století: Obrovská přistěhovalecká vlna... vyhrocení
sociálně-ekonomického problému... Zvyšuje se mezinárodní činnost tajných
společenských organizací, které vytvoří širokou celoevropskou smlouvu... obnovit evropskou nezávislost...
tradiční zřízení jednotlivých států všude ztrácí na významu...
Evropa 21. století tvoří svaz více či méně demokratických států -
Spojené státy evropské.... Svaz
evropských států.
Později však začal hrozit rozpad evropské jednoty...
konflikty - už ne mezi národy, ale mezi politickými a společenskými
stranami. Do Berlína byl svoláno mezinárodní zákonodárné
shromáždění svazu evropských států... Představitelé společné evropské politiky, patřící k mocnému
bratrstvu svobodných zednářů, pociťovali nedostatek společné výkonné
moci... Ve svazové radě ani ve stálém světovém komité nevládla
jednomyslnost, protože ne všechna místa se podařilo obsadit pravými, do
věci zasvěcenými zednáři... Tehdy se "zasvěcení" usnesli odevzdat
výkonnou moc do rukou jedné osoby, která měla mít dostatečnou plnou moc.
Hlavním kandidátem byl tajný člen bratrstva - "člověk budoucnosti".
Solovjov správně předpovídá vznik Evropského
společenství a později Evropské unie v roce 1993. Dokonce má pravdu v
tom, že Svaz bude založen více na politicko-stranických principech než
národnostních základech a že bude řízen zájmy skrytých skupin, nikoliv
otevřenými demokratickými mechanismy.
O osudu Svazu se bude rozhodovat v Berlíně, což je v jistém smyslu
pravda. Dokonce předjímá i hrozící rozpad evropského společenství, který
bude odvrácen nastolením absolutistického prezidenta s centrální mocí.
Svaz evropských států, tedy naše dnešní Evropská unie, se stane
podle Solovjova krokem ke globální světovládě Antikrista.
2. motiv - Člověk budoucnosti - antikrist
V té době byl mezi hrstkou spiritualistů pozoruhodný
člověk... Ve svých třiatřiceti letech se daleko široko proslavil jako vynikající
myslitel, spisovatel a veřejný činitel... když sám v sobě objevil velkou
duchovní sílu... pronikavý rozum mu pokaždé odhaloval pravdivost toho, v
co je nutno věřit... ale
miloval jenom sebe... nedostatek skutečné prostoty, přímosti a
srdečnosti. Jeho vědomí
své vyšší hodnoty se v něm ...nevyhranilo v mravní povinnost k Bohu a ke
světu, ale jako jeho právo a privilegium před ostatními... Považoval se za povolaného dobrodince, který spojí dobré i
zlé a celému světu přinese mír. Kristus jako moralista rozděloval
lidi na dobré a zlé, já je spojím statky, které potřebují stejně tak
dobří jako zlí... Kristus přinesl meč, já přinesu mír... Všechny roztřídím a každému dám podle
jeho potřeb!
Nemohl se dočkat ...aby
začal se spásou lidstva... a pak mu temnota pokynula ...pracuj na
svém díle ve jménu svém, ne mém... a dala mu sílu. Napsal
znamenitý spis "Otevřená cesta k univerzálnímu míru a blahobytu".
Spojovala se zde úcta ke starodávným tradicím a symbolům s rozsáhlým
a smělým radikalismem sociálně-politických požadavků a rezolucí,
neomezená svoboda myšlení s hlubokým chápáním všeho mystického, naprostý
individualismus s vroucí oddaností všeobecnému blahu, nejvznešenější
idealismus řídících principů s úplnou vyhraněností a životností
praktických rozhodnutí. Vše je pospojováno a spjato s takovým geniálním
uměním, že každý jednostranný myslitel a činitel snadno dokáže vidět a
vnímat celek pouze ze svého osobního hlediska bez toho, že by musel
cokoli obětovat pravdě, že by se kvůli ní musel povznést nad vlastní já
a prakticky upustit od své jednostrannosti... Tisíce novin... budou po
celý rok zaplněny... nadšením kritiků. Celý kulturní svět... se naplní
slávou čehosi nesrovnatelného, velikého, jedinečného! Nikdo nebude mít
námitky proti této knize... každý řekne:
"To je přesně to, co potřebujeme: to
je ideál, který není utopií, záměr, který není chimérou!" A
uchvacující spisovatel nejenže všechny strhne, ale pro všechny se stane
příjemným...
Pravda, někteří nábožní lidé, i když budou tuto knihu vřele chválit,
začnou si klást otázku, proč v ní ani jednou není vzpomenut Kristus...
ale jiní namítnou: "... pokud je jednou obsah knihy proniknut skutečným
křesťanským duchem činorodé lásky a všeobsahující blahosklonnosti, co
chcete víc?"
Člověk budoucnosti je zvolen doživotním prezidentem
Spojených států evropských. Dozvídáme se, že byl povoláním
dělostřelec a postavením velkokapitalista a také zednářem.
Vládce Evropy vydal manifest, který začínal: "Národy země! Dávám vám svůj
pokoj!" a končil slovy: "Národy země! ... Věčný všeobecný mír je
zabezpečen. Každý pokus narušit ho okamžitě narazí na
nepřekonatelný odpor... ničím nepřekonatelná moc patří mně... od
nynějška se žádná velmoc neopováží říci válka, když já říkám mír! Národy
země, pokoj vám!" Světový vládce si podmanil
celý svět a vydal další manifest: "Národy země! Slíbil jsem vám mír a dal jsem vám
ho. Ale mír je hezký pouze v blahobytu. Komu v době pokoje hrozí útrapy
bídy, toho ani mír netěší. Přijďte teď všichni ke mně, všichni hladoví a
promrzlí, abych vás nasytil a zahřál." Byla vyhlášena všeobecná sociální reforma. Každý
dostával podle svých schopností a každý schopný byl hodnocen podle práce
a zásluh.
Ke světovládci se připojil veliký mág, katolický
biskup spojený s mystikou Východu. Společně pak prosazují konání
světového ekumenického kongresu všech církví, což nakonec povede k
jejich konci.
Solovjov tedy s vysokou mírou přesnosti předpovídá vznik
EU a varuje před nebezpečím této záruky univerzálnímu míru a blahobytu.
Prorokuje také příchod antikrista - myslitele, spisovatele a všemi
milovaného charismatického politika, který povede člověka svými líbivými
slovy ke zmaru. Bude trpět sebeláskou, smyslovými touhami
neznajícími míru i chtivostí majetku a moci. Jeho samolibost a pocit
vyšší hodnoty se nevyhraní v mravní povinnost k Bohu, ale jako
privilegium před ostatními a především před Kristem. Bude se považovat
za povolaného dobrodince, který spojí dobré a zlé a celému světu přinese
mír. Ve jménu univerzálního míru však bude schvalovat prolévání
krve nevinných. Média budou rozšiřovat dílo geniálního spisovatele a
jeho slávu do celého světa. V jeho díle prodchnutém činorodou láskou a
blahosklonností však nikdy nebude vzpomenut Kristus. Zasvěcení se
usnesou odevzdat mu moc a tu také získá. Slíbí vše a nesplní nic,
obluzený lid dovede do osidel totalitního evropského svazu.
Mnozí snad tuší, že tento antikrist se skutečně objevil právě v naší
zemi, uchopil nabízenou moc a uvedl člověka na cestu nepravosti.[3]
Pokračování
Faust
antikrist
|
[a] |
Je otázkou, zda se stále jedná o stejného
člověka budoucnosti - spisovatele. V tomto místě je
člověk budoucnosti povoláním dělostřelec a postavením
velkokapitalista. Později však Solovjov v ději spíše
potvrzuje totožnost spisovatele i velkokapitalisty -
dělostřelce. |
|
[1] |
Vladimir Solovjov. In: Wikipedia: the free
encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia
Foundation, 2001-2013, 9. 3. 2013 v 03:00 [cit. 2013-03-17].
Dostupné z:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Solovjov |
[2] |
SOLOV'JEV, Vladimir Sergejevič a Michelina
TENACE. Legenda o Antikristu. Vyd. 1. Editor Vojtěch
Suchý. Překlad Eva Strnadová, Pavel Ambros. Velehrad: Refugium
Velehrad-Roma, 1996, 69 s. Studie (Refugium Velehrad-Roma). ISBN
80-860-4501-3. |
[3] |
HÁJEK, Petr. Smrt v sametu.
V Praze: Daranus, 2012, 314 s. ISBN 978-808-7423-387. |
|
|