Starověké mýty a starověká náboženství.
Úvahy zasahující do oblastí duchovního poznání,
mytologie, náboženství, archeoastronomie i antropologie.
Nově: Proroctví, politika, současnost a budoucnost našeho světa.
Jdeme proti proudu k zapomenutým zdrojům.

Rubriky
Hlavní menu
Vyhledávání

Vyhledat text

Poslední komentáře
  • Re: ??:
    "Nikoliv úvaha. V dalších pokračováních se chystám uvést řadu faktů ... " (Václav Havel - český Faust)
  • ??:
    "Naštěstí je to jen vaše ..úvaha ..., mylná ..." (Václav Havel - český Faust)
  • Re: vdaka:
    "Dobrý den a děkuji za poděkování. Jen bych rozlišoval mezi křesťan ... " (Duše do nebe)
  • Re: Citace z Matouše:
    "Dobrý den, děkuji vám za upozornění. Překlep jsem opravil. S pozdr ... " (Jan Křtitel)
  • Re: :
    "V článku uvádím, že to, že židovský kalendář začíná návštěvou nejv ... " (Nibiru - kdy přiletí?)
  • vdaka:
    "Uzasna stranka..velka vdaka autorovi...presne toto zamlcovane pozn ... " (Duše do nebe)
  • Biblická proroctví

    Bileám

    Bible-proroctví -- Bileám

    Biblická proroctví

    Bileám

    Velice zajímavé proroctví měl vyslovil věštec Bileám (Balaám). Hovoří o osudech mnohých říší, které v době proroctví snad ještě neměly ani existovat. Jsou vysloveny předpovědi, které se skutečně vyplnily. A i sama postava věstce Bileáma je Biblí podávána velice kontroverzně. Bileám plní příkazy Yahweho, přitom je však v jiných biblických textech líčen jako prototyp ziskuchtivého a proradného věštce.

    Bileám byl podle Bible proslulý nehebrejský kněz a věštec z doby, kdy Izraelci po odchodu z Egypta zabírali nové země. Jejich nepřítel, moábský král, si proroka přizval, aby proklel postupující Izraelce. Pokaždé, když se ke kletbě schylovalo a připravovalo se místo s příslušnými rituály, se Bileámovi zjevil Yahweh a varoval ho, aby se neopovažoval seslat kletbu na jeho vyvolený národ. Nakonec Bileám vyslovil proroctví ve prospěch Izraelců, vnuknuté Yahwem. Bileám žehná Jákobovu rodu, prorokuje válečné úspěchy Izraelcům a zároveň předpovídá osudy některých světových říší.

    Proroctví

    Bileám vyslovuje toto proroctví:

    CEP[1]  Numeri  24:17-24

         Vidím jej, ne však přítomného, hledím na něj, ne však zblízka. Vyjde hvězda z Jákoba, povstane žezlo z Izraele. Protkne spánky Moába, témě všech Šétovců.
    Bude podroben i Edóm, podroben bude Seír, Jákobovi nepřátelé. Izrael si povede zdatně. Panovat bude ten, jenž vzejde z Jákoba, a zahubí toho, kdo vyvázne z města."
    Když uviděl Amáleka, pronesl svou průpověď: "Amálek je prvotina pronárodů, ale skončí v záhubě."
    Když uviděl Kénijce, pronesl svou průpověď: "Tvé sídlo je mohutné, tvé hnízdo leží na skalisku, stejně však přijde vniveč, Kajine, jen co tě Ašúr odvede do zajetí!"
    Pak pronesl svou průpověď: "Běda! Kdo zůstane naživu, až to Bůh vykoná?
    Loďstvo od kitejských břehů pokoří Ašúra, pokoří Ebera. Ale v záhubě skončí i ono."

     

    Na pozoruhodné proroctví upozorňuje také Zecharia Sitchin ve své knize
    Kosmický kód[2]str.181 :
          Mezi národy odsouzené k zániku figurují kupodivu i Asyřané, po nichž v době odchodu z Egypta nebylo v Kanaánu ani vidu, ani slechu a jejichž králové až za mnoho staletí ohrožovali izraelská království, která měla teprve vzniknout.

    Nalezli jsme tedy proroctví, které se skutečně vyplnilo? Sitchin řadí proroctví do doby po exodu Izraelitů z Egypta, tedy 15. či 14. století př.n.l. (podle Sitchina došlo k odchodu z Egypta v roce 1450 resp.1433 př.n.l. [2]str.137

    O Asýrii máme historické zmínky od konce 20 století př.n.l. Rozvíjela se v 19. stol. a na začátku 18. stol. př. n. l. za vlády Šamši Adada I., současníka Chammurapiho. Asi v polovině 17. stol. př. n. l. ztratila Asýrie samostatnost, později se stala součástí státu Mitanni. Teprve ve 14. stol. př. n. l. se postupně konsolidovala a vymaňovala z vlivu oslabeného Mitanni a Babylónie. Vzestup Asýrie nastal v 1. polovině 1. tis. př. n. l., kdy její území zasahovalo do Malé Asie, Sýrie, Palestiny a severozápadního Íránu. Největší rozsah měla říše za Assarhaddona, který načas připojil i Egypt. Jeho nástupci (např. Aššurbanipal) však získaná území postupně ztráceli. 612 př. n. l. podlehlo hlavní město Ninive náporu Médů a Babylóňanů, 609 př. n. l. zbytky asyrského vojska vedeného Aššuruballitem přemoženy v Charránu Babylóňany.[3]

    Asýrie začala ohrožovat Izrael zhruba od 9.stol.př.n.l. a v roce 722 př.n.l. jej oficiálně obsadila. Roku 609 př.n.l. však byla i Asýrie poražena.

    Znamená to tedy, že prorok Bileám předpověděl konkrétní historické události s předstihem několika staletí, jak o tom píše i Zecharia Sitchin?

     

     

    Sitchin považuje biblický odchod Izraelitů z Egypta za historický fakt. K této události však zřejmě nikdy nedošlo. Rozhodně ne v takovém měřítku, jak jej popisuje Hebrejská Bible. Podrobnosti uvádíme v článku Exodus.

    Kdy tedy bylo proroctví skutečně napsáno? Tóra, do které patří i kniha Numeri s příběhem o Bileámovi, byla  podle křesťanské tradice sepsána někdy v 15.století př.n.l. Dnes je však již tento názor překonán výsledky biblické vědy. Nejstarší prameny textů mohou pocházet z 10. či 9.století. Jiné prameny jsou však mnohem mladší a k redakci a úpravě textů došlo až v době po babylonském zajetí, tedy po roce 538 př.n.l.

    O tom, kdo a kdy napsal Tóru se stále vedou polemiky. Stále více biblistů však posouvá dobu vzniku pěti Mojžíšových knih do období babylónského zajetí Židů (586 -538 př.n.l.) či do doby poexilní. Příběh o Bileámovi tedy mohl být sepsán až po roce 609 př.n.l., tedy po porážce Asýrie. Na biblickém textu tedy nemusí být nic zázračného a nevysvětlitelného. Jedná se o další pseudoproroctví předpovídající události, které se ve skutečnosti již přihodily.

    Bůh a Bileám

    V příběhu hraje podivnou úlohu Bůh - Yahweh. Moábský král Balák zve Bileáma, aby jej navštívil a proklel izraelský lid. Prorok se nejprve obrací na Yahweho, který mu však cestu ke králi zakazuje.

    CEP Numeri  22:12-13

         Bůh však Bileámovi poručil: "Nepůjdeš s nimi a neprokleješ ten lid, neboť je požehnaný!" Ráno Bileám vstal a řekl Balákovým velmožům: "Jděte do své země. Hospodin odmítl pustit mě s vámi."

    Král se však nevzdává a k Bileámovi opět posílá své služebníky s pozváním.

    CEP Numeri  22:18-22

         Bileám však Balákovým služebníkům odpověděl: "I kdyby mi Balák dal dům plný stříbra a zlata, nemohl bych přestoupit rozkaz Hospodina, svého Boha, a učinit cokoli, ať malého nebo velkého. Přesto prosím zůstaňte zde i této noci, ať zvím, co bude Hospodin dále se mnou mluvit."
    V noci přišel Bůh k Bileámovi a řekl mu: "Když ti muži tě přišli pozvat, jdi s nimi. Ale budeš dělat jenom to, co ti poručím."
    Bileám tedy ráno vstal, osedlal svou oslici a jel s moábskými velmoži. Vzplanul Bůh hněvem, že jede, a Hospodinův posel se mu postavil do cesty jako protivník...

    Yahweh tedy nejprve zakazuje Bileámovi odejít věštit ke králi Balákovi. Pak však mění své rozhodnutí a přikazuje prorokovi jet s posly. Bileám to učiní, vyslouží si však Yahweho hněv. 

    ... pokračování příště ...

     

     

     

    [1] Ekumenická rada církví v ČSR. Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad. Jinak také Český ekumenický překlad /CEP/.
     
    [2] Sitchin, Zecharia. 1998. Kosmický kód. Praha. 2001
     
    [3] DIDEROT s.r.o. 2002. Encyklopedie Diderot 2000 na CD ROM, Praha 1999
    [4] Ekumenická rada církví v ČSR. Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad - poznámka "u" k verši Da8:9.
    [5]  
    [6]  
    [7]  
    [8]  
    [9]  
    [10]  
    [11]  

    Aktualizováno: 05.12.05


    [Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5
    | Autor: Pavel Mat. | Vydáno: 12. 05. 2005 | Aktualizováno: 00. 00. 0000 | 18406 přečtení | Počet komentářů: 32 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

    Vytvořeno prostřednictvím phpRS .
    Copyright Pavel Matušinský     Email: pavel_m@email.cz