|
Nephilim (VI.)
Strážci a Nefilové - jsou stále zde? Jak vypadají?
Genesis (1. kniha Mojžíšova)
V Bibli, hned v první knize zvané Genesis, nalezneme v 6. kapitole zmínku
o Nefilech:
Bible, Genesis 6:1-4,
(CEP)[1]
(slovo v závorce přidal autor dle hebrejského originálu)
|
Když se lidé počali na zemi množit a rodily se jim dcery,
viděli synové božští, jak půvabné jsou dcery lidské, a
brali si za ženy všechny, jichž se jim zachtělo. Hospodin však
řekl: "Můj duch se nebude člověkem věčně zaneprazdňovat. Vždyť
je jen tělo. Ať je jeho dnů sto dvacet let."
Za oněch dnů, kdy synové božští vcházeli k dcerám lidským
a ty jim rodily, vznikaly na zemi zrůdy
/nephilim/,
ba ještě i potom. To jsou ti bohatýři dávnověku, mužové
pověstní. |
Celá 6. kapitola knihy Genesis popisuje důvody,
proč seslal Hospodin na svět potopu. Boží hněv byl vyvolán ničivou
činností mimozemských bytostí - synů Božích a
jejich potomků -Nefilů. Božští synové
obcovali s ženami a začali se rodit Nefilové, kříženci lidí a
bytostí z nebes. Tehdy začal být člověk zlovolný a zkazil se celý
lidský svět.[2]
V knize Genesis není vysvětleno, proč a jak se lidstvo (a vlastně všechno tvorstvo)
zkazilo. A rovněž není jasné, co se s Nefily při potopě stalo. Z dalších
knih Bible plyne, že někteří Nefilové na zemi žili i po potopě. Ještě v
dobách exodu, kdy se Izraelité vraceli z Egypta, aby ovládli jim
zaslíbenou zemi Kanaán, střetávali se s obřími potomky Nefilů. V Bibli
jsou zváni jako Refájci a Anákovci. Izraelité proti nim, za pomoci
Hospodina, bojovali.[3]
Podrobnější vysvětlení událostí lze nalézt ve starozákonním apokryfu -
1. knize Henochově.
Kniha strážců
1. kniha Henochova (též Etiopský Henoch) obsahuje pět knih, z nichž prvá nese název Kniha strážců
(the Book of Watchers). Byla sepsána asi o 300 let později, než první
biblické knihy (Tóra). Ústřední postavou a vypravěčem je Henoch, sedmý
patriarcha od Adama.
Kniha strážců vysvětluje to, co je v 6. kapitole
knihy Genesis pouze naznačeno. Lidé se snažili žít v souladu
s božími zákony. Prospívali a zaplňovali zemi až do
časů Henocha a Noeho. Na zemi ale začaly působit mimozemské, nebeské
bytosti. Synové nebes se v Henochově knize dělí do dvou skupin: svatých
a strážců (bývalých svatých). Svatí mají zřejmě nehmotné tělo
a komunikují s vybranými lidmi prostřednictvím snů a vizí. Strážci
mohou mít tělo fyzické, žít na zemi a dokonce plodit s lidskými ženami
potomky. Kniha strážců, verš 6:6 [4]
[a]
|
Celkem dvě stě jich pak sestoupilo na Arias, jež tvoří
vrchol Chermónu, jak se zapřisáhli a zavázali vzájemným
zaklínáním. |
Strážci, synové nebe, porušili nebeské zákony, vzali na sebe fyzické tělo, sestoupili
na zem a zplodili s ženami tělesné
bytosti - Nefily. Tito kříženci začali terorizovat lidstvo a celou zemi. Strážci také
učili lidstvo mnohým tajemstvím všehomíra, včetně umění válečnictví, astronomie,
bylinkářství či magie. Avšak lidé tyto nové znalosti zneužili k šíření zla a násilí. Od Nefilů se naučili ničit, zabíjet a možná poprvé pojídat maso a krev.
Strážci a jejich Nefilové byli příčinou toho, že všechno tvorstvo pokazilo na zemi svou cestu
(Genesis 6:12). Jak lidé hynuli, naříkali, a jejich hlas došel až do
nebe. (Kniha strážců, 8:4). A Bůh se tehdy rozhodl
očistit zemi potopou a hrstce doposud nezkažených lidí dát šanci
znovu žít v souladu s božími zákony.[2]
Zajmout a uvěznit strážce byli pověřeni svatí Míkael, Ureel, Rufael a
Gabriel: Kniha strážců, výňatky z kapitoly 10
[b]
|
9. A Gabrielovi Pán řekl: "Vytáhni proti těmto zlotřilým
ničemníkům, vyhlaď z lidského středu děti jejich smilstva i
děti strážců. Rozeštvi je proti sobě, aby se navzájem v boji
pobili, neboť nemají nárok na dlouhý život.
10. Oni se tě budou snažit uprosit, ale nic jim
nebude platné, že doufají ve věčný život a že každý z nich se
dožije pěti set let".
11. Míkaelovi pak Pán pravil: "Jdi a oznam Semjazovi a jeho
druhům, kteří se tělesně spojili se ženami, že se potřísnili vší
jejich nečistotou.
12. A až se všichni jejich
synové navzájem pobijí a až spatří zkázu svých milovaných, svaž
je pod příkrovem země na sedmdesát pokolení až do dne konečného
soudu, kdy nad nimi bude dokonána odvěká spravedlnost.
15. Znič všechny chlípné duše a děti strážců, neboť si
ujařmili lidi.
16. Smeť z povrchu zemského všechno násilí. Ať zhyne každé
zlé dílo a objeví se rostlina spravedlnosti a nevinnosti a její
dílo ať přinese požehnání. Spravedlnost a čistota budou radostně
nastoleny na věky. 20. Zemi pak očisti od
veškerého útlaku, nespravedlnosti a všech hříchů. Odvrať ji ode
vší bezbožnosti a zlovůle, jež poskvrňují zemi: Z povrchu země
je vyhlaď. |
Trest pro 70 pokolení
Hospodin potrestal strážce za jejich sestup
z nebes, ztělesnění, styk s ženami, rození kříženců a touhu po lidské krvi.
Dále pak za prozrazení
tajemství (znalostí), které měly člověku zůstat skryty a znamenaly
šíření zla na zemi. Lidstvo naslouchající strážcům se vydalo po cestě záhuby
končící zabíjením, násilnostmi, chaosem, bezbožností, smilstvem a dalšími
hříchy. Za to měl být život na zemi vyhlazen, avšak símě Lámechova syna (tj. Noemův
rod) zachováno (Kniha strážců 10:3).
Z 10. kapitoly Knihy strážců se dozvídáme, že potomci strážců (Nefilové)
mají být vyhlazeni a sami strážci uvrženi na 70 pokolení do temných hlubin země, až do dne
konečného soudu.
Podle biblické
chronologie žil Henoch na zemi mezi léty 1034 až 662 před
potopou. Zplodil
syna Metuzaléma, ten Lámecha a ten Noeho.[5]
Pak nastala
potopa k očistě světa.
Potopu někteří synové strážců
zřejmě přežili a z Nefilů se zrodily rasy
obřích bytostí - Anákovci, Eljo a Refájci. Z Bible víme, že
některým národům vládli a k jiným se chovali nepřátelsky. Izraelité
se setkali se zástupci této rasy po svém útěku z Egypta (cca. 1200
př. n. l.). Refájci a Anákovci byli vyhlazováni Izraelity
při obsazování zaslíbené země (pod vedením Jozua, Mojžíše a
Káleba). Další potomky Strážců pobilo Davidovo vojsko. Na jiných
místech vyhladil obří rasu sám Hospodin (viz Deuteronomium 2:12,
20-23, 9:1-3 či Ámos 2:9). |
|
Obr. Potopa v ilustrované verzi Bible od Gustava Dorého.[7]
|
Jaký byl osud provinilých strážců? Kdy byli uvrženi do temnot podzemí a
kdy uplyne lhůta sedmdesáti pokolení a nastane konečný soud? Zde lze jen
spekulovat. Pokud budeme uvažovat délku života strážců 500 let (jak bylo
vyměřeno jejich potomkům) a odtud délku jejich generace přibližně 120 let, měl
pobyt Strážců v podzemí trvat 8400 let. Pokud bychom umístili světovou
potopu do doby zániku mýtické Atlantidy (9600 př. n. l.), došlo k
vypuštění Strážců a soudu nad nimi někdy okolo r. 1200 př. n. l.
Tehdy mezi
léty 1300 až 1000 př. n. l. nastaly na severní polokouli rozsáhlé, ničivé změny
klimatu. Okolo r. 1200 př. n. l. postihly východní Středomoří velká sucha.
Civilizace starověkého Blízkého východu se zhroutily, došlo k jejich
rychlému kulturnímu kolapsu. Blízký východ přešel z věku pozdní doby
bronzové do doby železné.[6]
K biblické potopě ovšem mohlo dojít o několik tisíc let dříve či později (události
popisované v prvních 11. kapitolách Bible se kladou do neupřesněné minulosti
před rokem 2000 př. n. l.).[d]
Teoreticky by tedy mohl čas uvěznění Strážců v podzemí vypršet i v naší době.
Údaj 70 pokolení je samozřejmě nutné chápat symbolicky, ovšem řádově může
odpovídat představám autorům Knihy strážců.[e]
Lze počítat i od jiné události. Připomeňme, že k uvržení strážců do
podzemí na 70 let mělo dojít až poté, kdy budou jejich synové pobiti:
A až se všichni jejich synové navzájem pobijí a až spatří zkázu svých
milovaných, svaž je pod příkrovem země na sedmdesát pokolení...
K vybití posledních obrů, Refájců či Anákovců, došlo při obsazování
země zaslíbené, po exodu Izraelitů z Egypta. Podle tradice k tomu mohlo
dojít někdy okolo 13. stol. př. n. l.[14] Pokud
bychom počítali s reálnou délkou lidského života, dostáváme se někam k
rozhraní starověku a středověku.
1000 let ve Zjevení Janově
Příběhy v knize
Genesis byly zapsány asi v období 600 až 500 př. n. l., i když
vycházejí z mnohem starších tradic, včetně zmínky o nefilech.
Zhruba o 300 let později, někdy v létech 300 až 200 př. n. l.,
vznikla Kniha strážců. A o dalších 300 let později, na konci 1.
stol. n. l., bylo sepsáno Zjevení Janovo, uzavírající
Křesťanskou Bibli.
I když napsání Knihy strážců a Zjevení
Janova od sebe dělí 300 let, tedy téměř 20 generací, lze zde
nalézt zajímavé paralely. V Knize strážců se píše o tom, že
Azazeel a také strážci se svým vůdcem Semjazou, budou andělem
spoutáni a uvrženi na dlouhou dobu (symbolických 70 generací) do
podzemí, než přijde konečný soud. Pak budou uvrženi do pekelného
ohně: |
|
Obr. Anděl zavírá draka do bezedné propasti na 1000 let.
Knižní ilustrace (r. 1523).
[15]
|
Kniha strážců (1. Henoch), verše z 10. kapitoly
|
A Pán potom promluvil k Refáelovi: Spoutej Azazeelovi ruku
a nohu a vsaď ho do temnoty; pak otevři poušť, která je v
Dudaelu, a tam ho svrhni. Naval na něho špičaté a ostré kameny a
pokryj ho temnotou, aby k němu neproniklo světlo. Ve velký den
soudu ať je uvržen do ohně.
...
Míkaelovi pak Pán pravil: "Jdi a oznam Semjazovi a jeho
druhům, kteří se tělesně spojili se ženami, že se potřísnili vší
jejich nečistotou. A až se všichni jejich synové navzájem pobijí
a až spatří zkázu svých milovaných, svaž je pod příkrovem země
na sedmdesát pokolení až do dne konečného soudu, kdy nad nimi
bude dokonána odvěká spravedlnost. V oněch dnech je pohltí
útroby ohně: V pekelném žaláři budou uzavřeni na věky. |
Ve Zjevení Janově (též Apokalypsa) se popisují mnohé události
předcházející poslednímu soudu. Jedna z posledních Janových vizí
nazýváme Spoutání satana a tisíciletá říše: Bible, Zjevení
Janovo, 20:1-3
|
Tu jsem viděl, jak z nebe sestupuje anděl, který má v ruce
klíč od propasti a veliký řetěz.
Zmocnil se draka, toho dávného hada, toho ďábla a satana, na
tisíc let jej spoutal, uvrhl do propasti, uzamkl ji a zapečetil,
aby již nemohl klamat národy, dokud se nedovrší těch tisíc let.
Potom musí být ještě na krátký čas propuštěn. |
Drak/had/ďábel/satan bude spoután andělem a uvržen do propasti. Tam
bude 1000 let, než přijde soud. Pak, pod dalším boji, bude uvržen do
ohnivého jezera: Bible, Zjevení Janovo, 20:7-10
|
Až se dovrší tisíc let, bude satan propuštěn ze svého
žaláře a vyjde, aby oklamal národy ve všech čtyřech úhlech
světa, Góga i Magóga. Shromáždí je k boji a bude jich jako písku
v moři.
Viděl jsem, jak vystoupili po celé šíři země a obklíčili tábor
svatých a město, které miluje Bůh. Ale sestoupil oheň z nebe a
pohltil je. Jejich svůdce ďábel byl uvržen do jezera, kde hoří
síra a kde je již dravá šelma i falešný prorok. A budou trýzněni
dnem i nocí na věky věků. |
Je zde nápadná podobnost Henochovy vize z Knihy strážců. A k
zamyšlení je i popis satana jako draka či hada.
Vzhled Strážců a jejich potomků
Jak Strážci a jejich potomci (Anákovci, Eljo či Refájci) vlastně
vypadali? Podle Bible byli Nefilové bohatýři, mocní... muži na
slovo vzatí (Genesis 6). Podle Knihy strážců byli potomci Strážců obřích
postav. Kniha Numeri popisuje Anákovce jako postavy obrovité, vedle nichž byli
Izraelité nepatrní jako kobylky (Numeri 13).[3]
Někteří měli na rukou a nohou po šesti prstech.[17]
Damašský dokument uvádí syny Strážců jako ty, jejichž výška byla
jako vznešené cedry a jejichž těla byla jako hory.[f]
Existuje nespočet zpráv o nálezech ostatků obrovitých
lidí po celém světě. Věda však tyto nálezy odmítá jako podvrhy.
Sami Strážci však museli být podobných postav, jako lidé, jinak by nemohli
mít styk s lidskými ženami a ty jim rodit děti.
Zajímavý popis Strážců nalezneme v textu Amrámova zjevení (the
Visions of Amram, Testament of Amram). Zlomek rukopisu od Mrtvého moře (4Q535, Manuscript B) pochází z 2. stol. př. n. l. Patriarcha Amrám
(Mojžíšův otec) zde popisuje své setkání se Strážci:
Amrámovo zjevení, 4Q535, Manuscript B
[8]
|
Spatřil jsem Strážce v mém vidění. Dva mužové bojovali
nade mnou... zápasíce o mne. Optal jsem se jich: "Kdo jste, že
máte nade mnou moc?" Odpověděli: "Máme moc a vládneme nad
veškerým lidstvem." Rekli mi: "Koho z nás zvolíš aby ti vládl?"
Pohlédl jsem vzhůru na ně. Jeden z nich byl hrůzostrašného
vzezření, jako had, zahalen do mnohobarevného ale přesto temného
pláště... Znovu jsem pohlédl a jeho vzhled, jeho tvář byla jako
zmijí... Odpověděl jsem: "Ten Strážce, kdo to je?"
Odvětil: "Ten Strážce... jeho tři jména jsou Belial a Kníže
temnot a Král zla." Řekl jsem (druhému Strážci): "Můj
pane, komu vládneš?" Odpověděl: "Vidíš (zmiji) a má moc nad vším
Temným, kdežto já (mám moc nad vším Světelným)... moje tři jména
jsou Michael, Kníže světla a Král spravedlnosti." |
Jeden ze strážců byl mužské postavy ale hrůzostrašného vzhledu hada,
zahalen do podivného mnohobarevného pláště. Jeho tvář byla hadí, zmijí.
Celou vizi bychom mohli přejít bez povšimnutí, pokud by takových pozorování
nebyla celá řada. Mnohé kultury z různých koutů světa nám zanechaly popisy
podivných lidských postav s hlavou plaza. Tito tzv. reptiliáni prý od nepaměti
žijí v podzemí a přicházejí v lidské masce mezi nás ve snaze
vládnout člověku. Mohou působit v prospěch i neprospěch lidstva.
Dobří nebo zlí?
Had byl odjakživa symbolem moudrosti ale také trestu a proradnosti. Již v
prvních kapitolách Bible je psáno o hadu, který chytře poradil první lidské
dvojici, a ti pak ztratili ráj na zemi. Tento had se neplazil, ale zřejmě
chodil či létal.[11] Teprve božím
trestem byl odsouzen k plazení po břiše. Okřídlený had v Edenu neuchránil
boží tajemství stromu poznání, ale naopak ponoukl Adama a Evu příslibem vědění k
přestoupení božího zákazu. Není zde analogie k příběhu o strážcích a jejich
proradných radách?
Ostatně, v Knize strážců je přímo psáno, že jeden z nich byl tím, kdo Evu
přivedl na scestí: Kniha
strážců, výběr z kapitoly 69
|
2. A Hle toto jsou jména oněch andělů: ...
6. Jméno třetího je Gadereel; je to
ten, jenž ukázal dětem lidí všechny rány smrti, jenž přivedl na
scestí Evu, jenž ukázal dětem lidí, jak se zhotovují nástroje
smrti: Štít a náprstní krunýř a meč k boji a všechny ostatní
nástroje smrti ukázal dětem lidí.
7. Z jeho ruky vychází smrt na
lidi, kteří bydlí na zemi, od onoho dne navěky. |
Anděl, strážce Gadereel, byl oním biblickým hadem z ráje, je popisováno v
knize Genesis. Ve verši Genesis 3:1 je přímo uvedeno, že onen had z
rajské zahrady byl nejlstivější, nejinteligentnější (`ärûm) živou bytostí (hayyat) na zemi.
Tato hadí bytost tedy "dobře" člověku poradila, a lidé od těch dob musí žít
v bolesti a tvrdé práci.
Nevzpomenout nelze ani na poslední knihu Bible - Zjevení Janovo. Zde je
padlý anděl a svůdce rovněž popisován jako drak a had: Bible, Zjevení Janovo
|
12:9 A veliký
drak, ten dávný had, zvaný ďábel a satan, který sváděl celý svět, byl
svržen na zem a s ním i jeho andělé.
20:2 Zmocnil se draka, toho dávného hada, toho ďábla a satana, ... |
V Knize strážců je psáno o dvou hlavních postavách strážců - Azazeelovi a Semjazovi:
Kniha strážců, výběr z veršů
|
6:1-5 A stalo se, když v oněch dnech přibývalo lidských dětí, že
se jim rodily krásné, půvabné dcery. Když je andělé, synové
nebes, spatřili, zatoužili po nich a řekli si: "Pojďme si
vybrat ženy mezi lidskými dětmi a ploďme jim potomstvo." A
Semjaza, který stál v čele, řekl: "Bojím se, že se k tomu
snad ani neodhodláte, vždyť sám bych pak pykal za tento velký
hřích." Nato mu všichni pravili: "My všichni složme přísahu a
zavažme se vzájemným zaklínáním, že od svého úmyslu neustoupíme
a že jej určitě provedeme. " Potom všichni společně přísahali a
vzájemným zaklínáním se zavázali záměr uskutečnit.
8:1 A Azazeel učil lidi dělat meče, nože a štíty
a drátěné košile a obeznámil je s věcmi, jež k tomu patří i s
jejich opracováváním, s náramky a ozdobami, používáním antimonu
a líčením obočí, s nejvzácnějšími a nejvybranějšími drahokamy
všech barevných odstínů a s proměnlivostí světa.
9:6-7 Pohleď tedy, co učinil Azazeel, jak
naváděl ke všem nepravostem na zemi a prozradil tajemství
všehomíra, jež se udála v nebi. A vyučil Semjazu, jemuž
jsi dal moc, aby byl hlavou svým druhům.
10:4 A Pán potom promluvil k Refáelovi: "Spoutej
Azazeelovi ruku a nohu a vsaď ho do temnoty; pak otevři
poušť, která je v Dudaelu, a tam ho svrhni. Naval na něho
špičaté a ostré kameny a pokryj ho temnotou, aby k němu
neproniklo světlo. Ve velký den soudu ať je uvržen do ohně. A
uzdrav zemi, kterou andělé zneuctili, a zvěstuj jí, že já zemi
uzdravím, aby všechny děti člověka nezahynuly kvůli tajemstvím,
jež jim strážcové prozradili a jimž učili své syny. Celá země je
zkažena učením a činy Azazeela, proto jemu přičti
veškerou vinu. |
Oficiálním vůdcem strážců byl Semjaza (Šemícháza). V pozadí všeho zlého
však stál Azazeel (Asáél). Vyučil vůdce strážců Semjazu a všechny
naváděl k nepravostem. Azazeel bývá v židovské tradici ztotožňován s
démonem smrti či Satanem. Byl to zřejmě on, který měl v Amrámově vidění hadí
vzhled. A je to ten, před jehož svody varuje Jan ve své knize Zjevení.
Na druhé straně ale hadí bytosti Hospodinu také věrně sloužily. V raném náboženství Izraelitů
figurovaly nadpřirozené bytosti - okřídlení ohniví hadi - serafové, boží
služebníci. A v biblické knize Numeri trestali ohniví hadi (naháším
seráfím) hříšné Izraelity, aby pak Hospodin poradil Mojžíšovi nést k ochraně
na žerdi bronzového hada (Numeri 21:6-9). Podle 2. Královské (18:4) uctívali
Izraelité Mojžíšova bronzového hada ještě v období krále Chizkijáše (cca.
735-715 př. n. l.).[11]
I v Knize strážců se dočteme, že strážci učili člověka i napohled užitečné
věci: Kniha strážců
|
7:1 A byli s nimi všichni ostatní a brali si ženy; každý
pro sebe vybral jednu a začali k nim vcházet a spát s nimi.
Učili je kouzlům a čárům a obeznámili je s řezáním kořenů a
roubování stromů. 8:3
Amiziras učil všechny zaříkávače a řezače kořenů, Armaros učil,
jak zbavovat kouzel, Berakeel vyučoval astrology, Kokabiel učil
znamením, Tamiel astrologii a Asdareel vykládal o dráze měsíce. |
Znalost kořenářství, šlechtění stromů, zbavování kouzel či astronomii
dnes nepokládáme za něco špatného. Přesto učení strážců nakonec přineslo
lidem zkázu.
Další informace o strážcích nalezneme v Knize jubileí. Tam je stručně popsáno,
jak Boží andělé zvaní Strážci sestoupili na zemi v době, kdy se
patriarchovi Mahalelovi narodil syn Jered. To bylo asi 1200 let před
potopou: Kniha Jubileí, 4:15 - 22
[9]
|
15 Ve druhém sedmiletí desátého jubilea si vzal Mahalel za
ženu Dínu... porodila mu syna..., a on ho nazval jménem Jered. A
to proto, že v jeho dnech sestoupili na zem Boží andělé zvaní
Strážci, aby učili lidské děti dodržovat na zemi právo a
spravedlnost.
21 Pak byl Henoch u Božích andělů po šest jubilejí
roků; ti mu ukázali vše, co je na nebi i na zemi, panství
slunce, a on to vše zapsal.
22
A vydal svědectví o andělích Strážcích, kteří zhřešili s
lidskými dcerami. Ti totiž začali obcovat s lidskými dcerami,
takže se poskvrnili, a Henoch to o nich dosvědčil. |
Čteme zde, že Strážci byli jak k prospěchu lidí (učili dodržovat právo i
spravedlnost), tak později i k jejich zkáze.
Znalost toho, že zde na zemi žili kdysi dávno nejen zlovolní obři ale
rovněž bytosti napůl lidské a napůl hadí, je předávána v tradici mnoha
kultur od nepaměti.
V nejstarších náboženstvích byl uctíván had. Napůl lidské a
napůl plazí bytosti byly zbožšťovány téměř po celém světě. Sošky
lidských postav s hadí hlavou se dochovaly již z prehistorického
období staré Mezopotámie.Avšak v některých náboženských
textech a proroctvích se uchovalo varování před obcováním s
nepozemskými strážci nebes a vládou a radami těch, kteří pod
maskou lidskou skrývají plazí podstatu.
Jsme varováni před
bytostmi z jiných světů, které přestoupily zákony univerza a začaly
ovlivňovat život lidstva zde na zemi. Mnohé přicházely s dobrými úmysly,
jiné byly řízeny odvěkým nepřítelem člověka. Dnes jsou takové bytosti,
vnitřně plazí a vnějškově lidské, označovány jako reptiliáni a lze o jejich
různých rasách nalézt nepřeberně informací, byť vše zní neuvěřitelně. |
|
Obr. Obeidská kultura (6500-3800 př. n. l.).[12]
Obejdská kultura předcházela mnohem slavnější
sumerskou civilizaci. Ženské i mužské figurky z pálené hlíny
byly nalezeny zejména v lokalitě Tell al-Ubajd. Všechny mají podobné rysy:
protáhlou lebku, oči ve tvaru mandle, dlouhé zužující se tváře a
nos připomínající čumák ještěrky. Většina z nich má na sobě
helmu nebo i zbroj a některé i něco, co připomíná vycpávky na
ramenou. Některé postavičky třímají v rukou hůl nebo žezlo,
zřejmě znaky moci nebo spravedlnosti. Postavy žen, drží v náručí nemluvně sající z jejich prsu,
které rovněž nese znaky ještěrčí bytosti.[13]
|
Pokračování -
Strážci - Reptiliáni?
Předchozí -
Padlí synové boží a Nefilové - příčina potopy
|
[a] |
Vrchol Hermonu (Chermónu) je hranicí mezi
Sýrií a Libanonem. Jižní svahy hory Hermon obsadil Izrael po Šestidenní
války v roce 1967. Tato strana hory byla spolu s většinou Golanských
výšin Izraelem jednostranně anektována v roce 1981 zákonem o Golanských
výšinách. |
[b] |
Podle Knihy strážců učil Azazeel lidi
dělat meče, nože a zbroj a také zdobit se. Dle židovské tradice patřil
Šemchazaj a Azazeel k vůdcům skupiny padlých andělů z počátku existence
světa a lidstva. Azazeel bývá ztotožňován s démonem smrti či Satanem. |
[c] |
Trvání jednoho pokolení resp. generace odpovídá průměrné době mezi
okamžikem narození bytosti a okamžikem narození jeho potomka. U biblických
praotců to bylo zhruba 120 let. Stejnou délku pokolení uvažujeme i u
Strážců, kteří přijetím lidského těla mohli získat i stejná omezení. Průměrná délka novodobé lidské generace se uvádí v rozmezí 22 až 33 let. |
[d] |
Chronologie událostí
popisovaných v Hebrejské Bibli (Starý zákon) se dle různých autorů
různí. Většinou se uvažují následující éry:[10]
Genesis 1-11 (před Abramem) |
před 2000 př. n. l. |
Genesis 12 - 50 (doba patriarchů) |
2000 - 1500 př. n. l. |
Exodus, obsazování Kanaánu (až k Joshuovi) |
1500 - 1150 př. n. l. |
doba Soudců |
1200 - 1000 př. n. l. |
doba království (1. Samuelova - 2. Letopisů) |
1000 - 586 př. n. l. |
exil (Ezdráš, Nehemjáš) |
586 - 331 př. n. l. |
|
[e] |
V judaismu je 70 vnímáno
jako mystické číslo. V Bibli je vyjmenováno 70 Noeho potomků a jim
odpovídá 70 národů světa. O sedmdesáti duších sestoupil Jákob do Egypta.
Při exodu Izraelitů z Egypta bylo v Élimu dvanáct pramenů a 70 fíkovníků
atd. Číselná hodnota 70 je přiřazena hebrejskému písmenu ajin,
které je odvozeno od starověkého symbolu oka.
|
[f] |
V Damašském dokumentu (Damascus Document),
patřícím ke svitkům od Mrtvého moře, je rovněž zmínka o Strážcích a
jejich synech - obrech:[16] Protože chodili v zarputilosti svých
srdcí, padli Strážci nebes;
ano, byli takto stiženi, protože nedodržovali Boží přikázání.
Stejně tak jejich synové, jejichž výška byla jako vznešené cedry a
jejichž těla byla jako hory. Také padli.
|
|
[1] |
Ekumenická rada církví v
ČSR. Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad /CEP/. V
elektronické formě SW BibleWorks. |
[2] |
Padlí synové boží a
Nefilové - příčina potopy. Mýty a skutečnost [online]. 2018 [cit.
2020-03-07]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2018040001 |
[3] |
Nefilové - potomci mimozemšťanů
a lidí. Mýty a skutečnost [online]. 2006 [cit. 2018-03-26]. Dostupné
z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2006070002 |
[4] |
SOUŠEK, Zdeněk. Knihy
tajemství a moudrosti: mimobiblické židovské spisy : pseudepigrafy.
Vyd. 2. Přeložil Zdeněk POLÁČEK, přeložil Jiří FARSKÝ. Praha: Vyšehrad,
1998-. ISBN 80-7021-257-8. |
[5] |
Přispěvatelé Wikipedie,
Henoch [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2019, Datum poslední
revize 6. 11. 2019, 14:53 UTC, [citováno 7. 03. 2020] <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Henoch&oldid=17820915> |
[6] |
Zániky civilizací. Mýty a
skutečnost [online]. 2007 [cit. 2020-03-07]. Dostupné z:
http://www.myty.cz/view.php?nazevclanku=zaniky-civilizaci&cisloclanku=2007040005
|
[7] |
Přispěvatelé Wikipedie,
Potopa světa [online], Wikipedie: Otevřená encyklopedie, c2020, Datum
poslední revize 19. 02. 2020, 07:58 UTC, [citováno 7. 03. 2020] <https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Potopa_sv%C4%9Bta&oldid=18166025> |
[8] |
Wikipedia contributors,
'Amram', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 2 February 2020, 19:52 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Amram&oldid=938854969 >
[accessed 7 March 2020] |
[9] |
SOUŠEK, Zdeněk. Knihy
tajemství a moudrosti: mimobiblické židovské spisy: pseudepigrafy.
Praha: Vyšehrad, 1998. ISBN 80-7021-244-6. |
[10] |
PORTER, S.E. Dictionary
of Biblical Criticism and Interpretation. Taylor & Francis, 2007.
ISBN 9781134635566. |
[11] |
Had v ráji. Mýty a
skutečnost [online]. 2007 [cit. 2020-03-09]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2007050003 |
[12] |
Mystery of the Ubaid
Lizardmen. The Ancient Ones. [online]. 2016 [cit. 2020-03-11]. Dostupné
z:
http://ancients-bg.com/mystery-of-the-al-ubaid-lizardmen/ |
[13] |
Záhada ještěrčích humanoidů
z Iráku: byli to mimozemšťané, nebo zvláštní lidská rasa? ExtraStory.cz
[online]. Extra Online Media [cit. 2020-03-11]. Dostupné z:
https://www.extrastory.cz/zahada-jestercich-humanoidu-z-iraku-byli-to-mimozemstane-nebo-zvlastni-lidska-rasa.html
|
[14] |
Datování exodu I.:
Exodus a biblické zdroje. Mýty a skutečnost. Suspectus.com [online].
2005 [cit. 2021-01-21]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2007040029 |
[15] |
Apocalypse - The Angel
locking the Dragon in the Bottomless Pit for a thousand years.:
Museum number 1909,0403.46. The British Museum [online]. [cit.
2021-01-24]. Dostupné z:
https://www.britishmuseum.org/collection/object/P_1909-0403-46
|
[16] |
Covenant of Damascus The
'ZADOKITE' DOCUMENT. The Nazarenes of Mount Carmel [online]. [cit.
2021-9-26]. Dostupné z:
https://www.essene.com/History%26Essenes/cd.htm |
[17] |
Šestiprstí. Mýty a
skutečnost. Suspectus.com [online]. 2004 [cit. 2021-9-26]. Dostupné z:
http://myty.cz/view.php?cisloclanku=2004070001 |
|
|