|
Mýty - Velká sfinga (I.)
Velká sfinga
Velká sfinga je největší a zřejmě nejstarší sochou.
Sfinga byla odjakživa považována za nositelku tajemství. Podle tradice odměřuje lidský čas na zemi a
symbolizuje ochranu ženy - nositelky života. Sfinga je úzce svázána s
osudy lidské civilizace. Pokud by došlo k jejímu zničení, bude zničen i
člověk.
Sfinga může být rovněž jedním z dokladů existence dosud neznámé lidské
kultury.
Sfinga v tradicích
Podle staré tradice symbolizuje Sfinga ochranu života na
zemi. Spojuje v sobě element síly a ochrany (tělo lva či lvice) s ženským
elementem (hlava ženy). Sfinga znamená ochranu ženy jako nositelky světla života na
zemi.
Také místo (plató v Gíze), kde socha stojí, má podle prastarých
tradic zcela zásadní význam pro život na Zemi |
|
Obr. Velká sfinga v Gíze zpola zasypaná pískem,
1870-1900[1] |
Další tradice považuje Sfingu za světové hodiny odměřující
lidstvu jeho čas. Tyto hodiny ukazují lidské věky a zasvěcení zde bývají
upozorněni na blížící se čas konce starého věku a počátku věku nového.
Osud kamenné sochy je spojen s osudem lidstva. Pokud by došlo ke zničení či
vážnému poškození sochy, hodiny přestanou vyměřovat lidem čas a to bude
znamenat rychlý konec naší civilizace zde na zemi.
Vzhled a místo
Velká sfinga v Gíze je největší sochou vytesanou z jednoho
kusu kamene. Je tvořena ležícím lvím tělem s lidskou hlavou. Socha je 74 m
dlouhá, 19 m široká a 20 m vysoká.[3] [1] |
|
Obr. Velká sfinga v Gíze, v pozadí Velká (Rachefova) pyramida.[1] |
Sfinga stojí na Gízské plošině v Egyptě na západním pobřeží
Nilu. Vzdáleny asi 500 m od Sfingy stojí tři pyramidy včetně Velké pyramidy.
Přímo u sochy se dochovaly dvě stavby - Chrám sfingy (Sphinx temple) a Údolní chrám (Chafreho
chrám, Khafre valley temple). Sfinga leží obrácena přesně na východ. |
|
Obr. Sfinga, Chrám sfingy a Údolní (Chafreho) chrám.[2] |
Někteří badatelé tvrdí,
že místo, kde leží Sfinga i tři pyramidy, mělo pro egyptskou kulturu
zásadní geodetický význam. Egypt stanovil své hranice právě podle
posvátné plošiny v Gíze se třemi pyramidami a Sfingou. Východní hranice (poledník)
starověkého Egypta leží na 32° 38' východní délky. Západní
poledníková hranice měla zeměpisnou délku 29° 50' v.d. Severní hranice
ležela na koncích ústí Nilu (31° 06' severní šířky). Jižní hranici označovala astronomická
observatoř na ostrově Elefantina v Asuánu (24° 06' s.š.) u prvého
nilského kataraktu. Toto posvátné území o šířce 2° 48' a délce 7° vymezovalo
území bohů.[2] Uvnitř této konstrukce, přímo na její ose
na vrcholu delty posvátné řeky Nilu, stojí od nepaměti Sfinga.
Sfinga leží na 30. stupni severní šířky (29°58′31″ s.š.), a je tedy
umístěna v jedné třetině cesty od rovníku k severnímu pólu země. |
|
Obr. Geografická koncepce Egypta.[2]
Osu udává Velká pyramida a Sfinga. |
Hlava sfingy
Koho tvář Sfingy znázorňuje?
Tvář, kterou lze nyní pozorovat, jistě patřila nějakému vládci
Egypta.
Tradiční egyptologie stále pracuje s teorií, že Sfingu nechal
vybudovat faraón Rachef (cca. 2572 - 2496 př. n. l.) a socha nese
jeho tvář.
Je možné, že Sfinga i její tvář byla
za jeho vlády opravena a upravena.
Rachef (Chafre)
ale nebyl autorem sochy, za jeho vlády došlo jen k výraznější úpravě
hlavy sochy. Jaká ale byla původní tvář Sfingy? |
|
Obr. Hlava Sfingy z profilu.[5]
|
Je zřejmé, že mezi částmi těla Velké sfingy je
výrazný nepoměr. Hlava je v porovnání s dlouhým a vysokým tělem
příliš malá. Proporční nedokonalost byla Egypťanům zcela cizí. Je
tedy pravděpodobné, že hlava Sfingy byla kdysi podstatně větší.
O
zásadních úpravách hlavy Sfingy svědčí i její zachovalost. Tělo
Sfingy je silně porušeno erozí. Přitom bylo po stovky či tisíce let
chráněno pod nánosy písku. Podle dostupných pramenů měla být Sfinga
po většinu své existence pohřbena až po krk v písku. Z okolí je ale
patrné, jak dobře písek konzervuje skalní podloží. |
|
Obr. Celá socha z profilu.[18] |
Hlava tedy zůstala po celou dobu své existence vystavena
povětrnostním vlivům. Musel ji obrušovat písek hnaný větrem, pražilo do
ní slunce. Měla by být znatelně opotřebovanější, než zbytek těla. Je
tomu ale přesně naopak - tělo je mnohem více poničeno erozí, než hlava.
Nabízí se zde jediné vysvětlení: Tvar hlavy Sfingy, jak jej dnes vidíme,
byl formován mnohem později, než tělo. Hlava byla do dnešní podoby
přemodelována a kdysi vypadala úplně jinak. Podle tradice měla Sfinga hlavu ženy.
Ostatně, postava sfingy byla v mýtech vždy ženského rodu. Tisíce let později byla silně porušená tvář
Velké sfingy upravena tak, aby znázorňovala
faraóna. I nyní lze
v časem poznamenané kamenné tváři rozpoznat obrysy krásné ženy, nositelky
života a moudrosti.
Vznik Sfingy
Egyptologové
původně kladli dobu vzniku sochy hluboko do prehistorie. Egyptolog E. A.
Wallis Budge v r. 1904 napsal, že Velká sfinga pochází z konce archaických
dob a je tedy mnohem starší, než období vlády faraóna Rachefa.[3]
Později však začal převládat názor, že Sfinga vznikla až v polovině 3. tis.
př. n. l. v době vlády Rachefa (Chafre) ze 4. dynastie Staré říše
(2572/2522–2546/2496 př. n. l.). Takový je i nynější většinový názor egyptologů.[a]
Neexistuje však žádný starověký nápis, který by tuto teorii potvrdil.
Obr. vpravo: První
egyptskou sfingou s jasnou dobou jejího vzniku je socha věnovaná
královně Hetepheres II (2723-2563 př. n. l.) ze 4. dynastie, manželce
faraóna Djedefre.[7] |
|
|
Některé výzkumy ukazují na mnohem větší stáří Velké sfingy. Geologové
upozorňují na erozi sochy, ke které mohlo dojít jen dlouhodobým působením
silných dešťů či záplav. Ty se zde však vyskytovaly v dobách mnohem
starších, v období 15 000 až 7000 př. n. l. Podle West-Schochovy
teorie nemohlo být silné zvětrání Sfingy i stěn kolem ní způsobeno větrem ale
tisíciletími silných dešťů dlouho předtím, než se zrodila Stará říše. Opotřebení
způsobené srážkami, hluboké trhliny a zvlněné choboty se mohly vytvořit jen
za tisíciletí vydatných dešťů.[d]
Ph.D. Robert Schoch kladl dobu vzniku Sfingy
nejblíže do období 5000 až 7000 př. n. l., později se začal klonit ještě
k
většímu stáří sochy.[12]
J. Anthony West klade (vzhledem k vývoji klimatu v této oblasti) vznik sochy do dob před rokem 10 000 př. n. l.[2]
Jejich tvrzení podporují i některé výsledky paleoastronomických pozorování.
Až do prehistorie může být datován i Údolní chrám v těsné
blízkosti Sfingy. Stavba nemá nic společného s architekturou dynastického
Egypta.[b] Do éry faraóna
Rachefa bývá stále zařazena jen proto, že v ní byly objeveny jeho sochy.
Farao budovu jen opravil a použil pro své účely, jak se ve starém Egyptě často
stávalo.
Geolog Colin Reader[e]
tvrdí, že Sfinga musí být starší než pyramidy. Uvádí řadu důkazů toho, že Sfinga a řada
staveb v okolí byly postaveny před obdobím 4. dynastie. Potvrzuje, že eroze
Sfingy, vápencových stěn i dalších staveb v jejím okolí posunuje datum
vzniku sochy minimálně do Raně dynastické doby (3. tis. př. n. l.). Rachev
vyvolal rozsáhlé úpravy Sfingy, nemohl však být jejím autorem.[11]
Egyptská tradice klade vznik
Sfingy i Údolního chrámu do pradávných časů První doby. Chrám v
bezprostředním sousedství Velké sfingy měl původně sloužit jako dům Usira
(Osirida), pána Rosetau (Gízy).
Inventární stélu (Inventory Stela)[c]
z období 26. dynastie lze interpretovat tak, že
Sfinga, chrám bohyně Isis a minimálně jedna pyramida již existovaly před vládou krále Chufua (Cheopse).[5]
Píše se zde, že Chufu sochu (Sfingu) obnovil.
Chufu podle této egyptské stély nepostavil ani Velkou pyramidu ale pouze
menší stavbu své ženě Henutsen. Údolní chrám byl podle stély
rovněž postaven již někdy dříve. Ani jeho syn Rachef tedy Sfingu nemohl
postavit ale jen
zbavit nánosů písku a provést její úpravy. |
|
Obr. Inventární stéla (678-525 př. n. l.). Převzato z díla Mariette,
Auguste. Album de Musee de Boulaq. Le Caire, 1872. Planche 27
Monumentes Historiques.[9] |
Sfinga byla zhotovena z vápencového podloží. Z asi
devítimetrového pahorku tvrdé skály byl nejprve vytesán krk a hlava. Pro
tělo Sfingy pak byl dole oddělen od okolní skály velký obdélník vápence.
Kolem dokola byl vyhlouben 5,5 m široký a 8 m hluboký příkop tak, aby mohlo
vzniknout volně ležící tělo lva.
Příkop a tedy i tělo Sfingy byly v době starého Egypta vždy rychle
zasypávány pohybujícím se pískem. Stěží si tedy lze představit, že by zde
někdo v době existence saharské pouště umístil do prohlubně takovou sochu odsouzenou
během krátké doby skončit pod nánosy písku. Jiná situace byla před r.
8000 př. n. l. a dříve, kdy se zde prostíralo zelené úrodné pásmo.[2]
Z vápencové skály kolem Sfingy byly vytesány dvě stě tunové
kvádry a použity pro stavbu Údolního chrámu.
Stále tedy zůstává otázkou, kdo Sfingu i okolní stavby
vybudoval. V tureckém Göbekli Tepe v období 10 000 př. n. l. stavěli
třímetrové megalitické sloupy ve tvaru T. Některé nedokončené sloupy mají
výšku 7 až 9 metrů. Z 2. pol. 9. tisíciletí př. n. l. se dochovaly třímetrové
megalitické sloupy v lokalitách Nevali
Çori. V Jerichu je datováno osídlení již od r. 9000 př. n. l. V období
zdejší Natufské kultury se objevují i první kamenné stavby. Z 5. tisíciletí
př. n. l. pochází kamenný kruh monolitů v Nabta Playa. Přesto se ve
všech uvedených případech jedná jen o hrubé megalitické stavby, které se
nemohou zdaleka rovnat Sfinze a stavbám v jejím okolí.
Je téměř jisté, že Sfinga, jádro chrámu Sfingy a pohřebního
chrámu u nynější Velké pyramidy i chrámová cesta spojující tyto chrámy byly
postaveny současně a to v době daleko před 4. egyptskou dynastií. Dobu
stavby jádra dnešního Údolního chrámu (Khafre valley temple) nelze zatím
vůbec odhadnout.[11]
Další historie Sfingy
Po roce 7000 př. n. l. ustoupily zelené louky suchu a poušti
Sahary.
Domníváme se, že Sfinga, jádro chrámu Sfingy a pohřebního chrámu u nynější
Velké pyramidy i chrámová cesta spojující tyto chrámy zde již stály tak
dlouho, že byly za dobu své existence narušeny intenzivními dešti. Široké
okolí Gízy přestalo být zaléváno deštěm a pomalu se měnilo v poušť. Sfinga,
umístěná ve skalní prohlubni,
začala být zasypávána pískem (příkop je
naplněn pískem za pouhá desetiletí).
Lidé tuto oblast navštěvovali již od archaických dob. Svědčí
o tom pozůstatky keramiky z předdynastické kultury Maadí (4000 – 3 200 př.
n. l.). V Raně dynastickém období (3000 př. n. l. - 2686 př. n. l.)
zde byly vybudovány menší stavby, později využité jako hrobky.[11]
Docházelo snad i k opakovanému odstraňování pískových nánosů
kolem Sfingy. Podle geologa C. Readera muselo dojít k odkrytí písku kolem
Sfingy mnohem dříve, než zde byly otevřeny první lomy faraóna Chufua.
Faraón Chufu
(2604/2554–2581/2531 př. n. l.) nechal upravit celý severní výběžek
Gízské plošiny a podél již existující cesty mezi chrámy u Sfingy a
chrámem u Velké pyramidy otevřel vápencové lomy na těžbu stavebního kamene. To
ovlivnilo hydrologické poměry celé plošiny. Chrám Sfingy byl upraven
(zejména dávnými dešti erodovaná severní a jižní stěna) a začleněn
do nově budovaného pohřebiště. Upravena byla chrámová cesta (Khafre's
causeway). Při budování nového pohřebiště byly využity již
dávno existující pozůstatky stavby z kyklopského zdiva.[11] |
|
Obr. Chufův pohřební chrám (Khafre's mortuary temple) u paty Velké
pyramidy. Kyklopské balvany jsou silně narušeny vodní erozí.[11] |
Faraón Rachev (cca. 2558 - 2532 př. n. l.) přestavěl plošinu v
Gíze na svůj pohřební areál. Nechal opravit a upravit Sfingu a rovněž Údolní
chrám a chrám Sfingy včetně Velké pyramidy.[2]
Vzhledem k proporcím hlavy k tělu byla zřejmě hlava Sfingy přepracována a tedy
i zmenšena. Sfinga byla v místech největší eroze
opravena metrovými pískovcovými bloky.[11] Údolnímu chrámu
bylo přidáno žulové obložení.
Amenhotep II. (cca. 1427-1392) postavil v těsné blízkosti
Sfingy chrám (Amenhotep II Temple). Zanechal zde stélu, kde uvádí i své
předchůdce Chufua i Rachefa beze zmínky, že by snad mohli být autory Sfingy.
První zdokumentovaný pokus vykopat Sfingu se datuje do
období Thutmose IV. (cca. 1401-1382 př. n. l.). Faraón nechal odkrýt sochu až po přední tlapy a
vztyčit zde stélu připomínající tuto událost. Stéla sfingy
(také Dream Stela) popisuje,
že před Thutmosovou vládou byla Sfinga až po krk zasypána pískem. Thutmose
ji osvobodil odklizením písku. Na stéle bylo uvedeno i Rachefovo jméno, což
lze chápat jako připomínku jeho dřívějších oprav sochy. Není zde
nikde uvedeno, že by snad Rachev měl sochu postavit.[5] [11]
|
|
Obr. Stéla faraóna Thutmose IV.[5] |
Obr. Část vousu nalezený pod Velkou sfingou.[13] |
|
Někdy ve 14. stol.
př. n. l. byl soše připevněn i ceremoniální faraónův vous. Vous
později odpadnul a dnes je úlomek k vidění v Britském muzeu. Další
práce v okolí Sfingy provedl Ramesse II. (1279-1213 př. n. l.).[3] |
V r. 1378 mělo dojít k poškození nosu Sfingy islámským
fanatikem, který byl za barbarský či potrestán smrtí.
Od roku 1817 proběhly první moderní vykopávky, kdy byla
odkryta hruď Sfingy. Okolní nánosy byly zcela odstraněny r. 1925. Od r. 1931
začaly být prováděny opravy sochy.
Soše Velké sfingy, symbolu lidství a života, asistuje v dohledu prodejna McDonalds a
káhirské smetiště. Někteří muslimští
fundamentalisté opět vyzývají ke zničení tohoto symbolu ochrany ženy a
života na zemi.
Dvě sfingy
Podle tradice existovaly dvě sfingy. Také na egyptských
zobrazeních nalezneme sfingy v páru.
Egypťané věřili v
existenci jiného světa označovaného jako Duat. Pokud po smrti prošla
duše Duatem, získala nesmrtelnost.
V návodu, jak projít Duatem, jsou zobrazeny dvě sfingy. Jedna
sfinga nese hlavu ženy, druhá hlavu muže. Sfingy chrání či nesou
ovál, v němž stojí bůh Sokar na těle okřídleného hada. Nad oválem se
tyčí něco ve tvaru pyramidy s hlavou ženy na vrcholku.[21]
|
|
Obr. Detail z knihy Amduat (5. oddíl). Ovál
podpeírají dvě sfingy - ženská a mužská.[21] |
Rovněž stéla faraóna
Thutmose IV. zobrazuje sfingy dvě, obrácené k sobě zády stejně, jako
v textu Duat. |
|
Obr. Stéla faraóna Thutmose IV. (Stéla snů).[22] |
Sfinga v jiných kulturách
Nejstarší zoomorfická
socha byla nalezena v Evropě. Je asi 40 000 let stará a jedná se
vlastně o opak sfingy - tělo je lidské (asi ženské) a hlava lví.
Nejedná se o jediný nález v oblasti, což ukazuje, že postava
lva-člověka hrála ve zdejší kultuře významnou roli. Se
symbolikou sfingy ale nemusí mít nic společného. Obr. vpravo.
Slonovinová soška lvího člověka
(lion man, lion lady). Stáří 40 000 let. Jeskyně Stadel-Höhle,
Hohlenstein, Alpy, období mladého paleolitu, kultura Aurignacien.[14] |
|
[14] |
Nejstarší objevenou
sochu v Egyptě (tedy snad kromě Velké sfingy) tvoří opracovaný kus
skály a kamene v lokalitě Nabta Plaja. Egyptská Západní poušť byla
před 11 500 léty suchým územím. Pak, vlivem posunu pásma monzunových
dešťů, začala být skrápěna dešti. V Nabtě vzniklo sezónní jezero a
okolo r. 9000 př. n. l. začalo být jeho okolí obýváno lidmi a později
využíváno jako ceremoniální centrum s několika megalitickými
stavbami. Zatím nejstarší archeologické nálezy v Nabta Plaja jsou
datovány od období 5400 př. n. l. Nejstarší megalitická stavba
(struktura E-96-1A) byla vytvořena z pískovcové vyvýšeniny. Výchoz
pískovcové skály byl upraven do oválu a zhruba orientován ke
světovým stranám. Nad svrchní stranou struktury byl v písku pohřben
několikatunový opracovaný kus pískovce, snad ve tvaru krávy. Hlava
skulptury směřovala zhruba k severu. Místo bylo výchozím bodem pro
pět řad megalitů zaměřených v obdobích od 4600 do 3600 př. n. l. k
východům hvězd Arcturus, Sírius, Rigil Centaurus a Alnilam (hvězda v
pásu Oriona).[15]
Obr. Severojižní řez komplexní strukturou A (E-96-1A).[15]
1 - upravený vápencový výstup, 5 - opracovaný kámen ve tvaru krávy.
|
Nemohli se tvůrci této
skulptury inspirovat Velkou sfingou? Existuje zde několik shodných
rysů. Sfinga i část skulptury v Nabta Plaja jsou vysekány z pevného
vápencového výchozu. Nalezení vhodného místa pro stavbu vyžadovalo
značné úsilí (podloží bylo původně zakryto několika metry písečných
nánosů). Obě díla jsou orientována ke světovým stranám s
astronomickým významem. Sfinga míří k východu, kamenná kráva zhruba
k severu, tedy i k Velké Sfinze. Dílo v Nabta Plaja je samozřejmě
mnohem jednodušší a primitivnější, než Velká sfinga. |
|
Obr. Kámen ve tvaru krávy (Cow Stone),
Nabta Playa.[17] |
Lev býval znamením ochrany. Podle tradice byla původní
sfinga tvořena lvím tělem a hlavou ženy jako symbol ochrany ženy, nositelky
života. Později si začali symbol přivlastňovat zejména starověcí vládcové ve
snaze oslavit sami sebe a upevnit svou moc. Lev pak nesl jejich hlavu.
Sfingy začaly být zhotovovány i k poctě různým božstvům a nesly i jejich
hlavy apod.
Nejstarší nálezy sfingy pocházejí údajně z území dnešního
Turecka. V lokalitě Kortik Tepe (JV Turecko blízko řeky Tigris) z
doby 11 500 př. n. l. měly být nalezeny sochy zobrazující napůl lva a napůl
člověka.[12] Nejstarší známé zobrazení sfingy
bylo snad nalezeno rovněž v Turecku, na
keramice z období 9500 př. n. l.[5] Obě informace však nemůžeme doložit.
Motiv sfingy byl oblíben
ve starověké Asýrii.
Obr. vpravo: Sfinga ve stylu egyptské Hatóry z 18. stol. př. n. l.
nalezeno v Turecku, Anatolii (The Metropolitan Museum of Art -
Accession Number: 32.161.46).
|
|
[10] |
V severním Turecku, v
lokalitě Alacahöyük (Alacahoyuk, Alacahuyuk) se dochovaly kamenné
sfingy z doby Chetitů. Lidé zde žili již od
doby bronzové.[8]
Okřídlené sfingy se lvím tělem a hlavou ženy strážily jižní bránu do hradního
města Chattušaš (Brána sfing). Město bylo vybudováno v polovině 3. tisíciletí př. n. l.
Největšího rozkvětu dosáhlo ve 14. a 13. století př. n. l. Chattušaš
patřilo k největším městům starověku (10 tisíc obyvatel). Hradby
obepínající město měří 6 km, jsou vysoké 6 a silné 8 metrů K
vybudování městských hradeb byly použity mohutné dvacetitunové
balvany. |
|
Obr. Brána sfing (Sphinx Gate) v chetitském hlavním městě[8] |
Také v chetitském chrámu Ain Dara (Sýrie, Afrín) lze možná
ještě nalézt sochy sfing - postav se lvím tělem a hlavou ženy.[f]
Syrsko-chetitský chrám pochází z období po roce 1300 až 1000 př. n. l. a
mohl být vzorem pro později postavený Šalamounův chrám v Jeruzalémě (První
chrám).[19]
Obr. Sfinga v chrámu Ain Dara (severní Sýrie, nedaleko
Aleppa).
V chetitské kultuře byla
sfinga zobrazována s křídly. Není bez zajímavosti, že z Bible známe
podobnou bytost - Cheruba. Cherub (hebr. כרוב Keruv; pl. כרובים
Keruvim, odtud řecká zkomolenina a následné nesprávné pojmenování
cherubín) je považován za druh nebeské bytosti. V nejstarších
starozákonních textech, především v některých žalmech, je Bůh jako
ten, který „sedí na cherubech“ (יושב הכרובים jošev ha-chruvim) nebo
jenž na nich jede (רוכב על כרוב rochev al keruv). Symbolika Boha
sedícího na cherubech mohla znamenat, že Bůh je pánem času.[23] |
|
Obr. The Ivory Cherub. Cherub vyřezaný ze slonoviny. Bible
Lands Museum Jerusalem. BLMJ 3428. Severní Sýrie (Hadatu), 850 – 800
př. n. l.[23] |
Kruh se
tedy uzavírá a od pradávné Velké sfingy přes sfingy chetitské
a biblické Cheruby se vracíme zpět k pradávnému mýtu o strážkyni lidského času.
Až bude strážkyně času poškozena, bude to znamením konce lidstva zde na
zemi.
Bomby členské země NATO již poničily sfingy v chrámu Ain Dara, které zde přes
tři tisíce let odolávaly zubu času.
Pokračování -
Tajemství Velké
sfingy
|
[a] |
Pro tuto teorii však neexistují pádné důkazy. Dobu výstavby Sfingy
stanovili egyptologové z kontextu. V nekropoli v Gíze působila
čtvrtá dynastie a Sfinga tedy měla být postavena v této době. Vznik v době faraóna
Rachefa je však mezi egyptology stále oficiálně uznáván.
Častým argumentem pro pozdní vznik Sfingy bylo tvrzení, že v období 5000
př. n. l. a starším nemohlo existovat žádné lidské společenství schopné
Sfingu vytvořit. Po nálezu pozůstatků starověkých kultur (např.
Jericho, Nabta Playa) a starověkých megalitů v Turecku (Nevali
Çori, Göbekli Tepe aj.) tento argument začíná ztrácet váhu. |
[b] |
Vnitřní nosná konstrukce je tvořena výhradně gigantickými megality.
Většina vápencových bloků má rozměr 5,5 x 3 x 2,5 m, některé jsou však i
9 m dlouhé. Každý ze stovek bloků váží zhruba 200 tun. Kameny byly
vytesány a vsazeny jeden ke druhému v mnohaúhelníkových stycích.
Styl se podobná známým kyklopským stavbám jinde ve světě. Navíc zde
existují jasné známky toho, že stavba byla opravována v době Staré říše
a už tehdy byla značně poznamenána počasím. Chrám postrádá zevnitř i
zvenčí jakékoliv nápisy. |
[c] |
Tento řádek je předmětem řady diskuzí. Cheops (Chufu) zde jakoby
přiznával, že v jeho době Velká pyramida i Sfinga již stály na svých
místech. Kritikové tvrdí, že text prý již v dávné minulosti padělali
egyptští kněží. Inventární stéla je podle některých teorií podvrh.[4]
Spíše se však jedná o přepis mnohem staršího textu. Teorii podvrhu
odporují některé zde uvedené informace, které by případný padělatel
nemohl znát. Například to, že hlava Sfingy byla zasažena bleskem, což
bylo archeologicky potvrzeno.[11] |
[d] |
Viz. nejprve R.A.Schwaller a později např. geolog prof. Robert
Schoch (1992 - shromáždění Americké geologické společnosti, později
např. výroční shromáždění Americké asociace pro pokrok vědy). |
[e] |
Colin Reader, Manchester Ancient Egypt Society. |
[f] |
Chrám byl silně poničen tureckými nálety v lednu 2018, při útoku na
syrskou provincii Afrín. Turkish Air Force cíleně vybombardovaly chrám a
60% památek bylo zcela zničeno. |
|
[1] |
Velká sfinga v Gíze. In: Wikipedia: the free encyclopedia
[online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001, 6. 12. 2012
[cit. 2013-01-11]. Dostupné z:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Velk%C3%A1_sfinga_v_G%C3%ADze |
[2] |
HANCOCK, Graham. Otisky božích prstů: pátrání po počátcích i
koncích. Překlad Bohumila Kučerová, Daniel Anýž, Věra Šedá. Praha:
Columbus, 1998c1997, 460 s., [24] s. obr. příl. ISBN 80-859-2830-2. |
[3] |
Great Sphinx of Giza. In: Wikipedia: the free encyclopedia
[online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 6 January
2013 [cit. 2013-01-11]. Dostupné z:
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Sphinx_of_Giza |
[4] |
VAŠÍČEK, Arnošt. Rozhovor s Arnoštem Vašíčkem na téma "Velká
pyramida (Cheopsova pyramida)": Starověký Egypt. FELGR, Pavel.
Starověký Egypt. [online]. 2005-2011 [cit. 2013-01-11]. Dostupné z:
http://www.starovekyegypt.net/rozhovory-vasicek-velka.php |
[5] |
The Sphinx: ('Hwran Horemakhet', 'Hor-em-Akht'). Ancient wisdom
[online]. [cit. 2013-01-11]. Dostupné z:
http://www.ancient-wisdom.co.uk/egyptsphinx.htm |
[6] |
TOMPKINS, Peter a With an appendix by Livio Catullo STECCHINI.
Secrets of the Great Pyramid. 1st Harper Colophon ed. New York:
Perennial Library [198-], c1978, 198u. ISBN 00-609-0631-6. |
[7] |
Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco
(CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-15]. |
[8] |
Wikipedia contributors, 'Hattusa', Wikipedia, The
Free Encyclopedia, 2 May 2018, 00:15 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Hattusa&oldid=839209527 >
[accessed 15 October 2018] |
[9] |
Inventory Stela from 26 dynasty – another Khufu (Cheops) mystery:
Egyptologysharing Egyptology online. Egyptology [online]. 2011
[cit. 2013-01-15]. Dostupné z:
egyptology.blog.com/2011/06/16/inventory-stela-from-26-dynasty-another-khufu-cheops-mystery/ |
[10] |
Furniture support: female sphinx with Hathor-style curls: N.
32.161.46: The
Metropolitan Museum of Art. [online]. 2000-2012 [cit. 2013-01-17].
Dostupné z:
http://www.metmuseum.org/collections/search-the-collections/30001540 |
[11] |
READER, Colin. Giza Before the Fourth Dynasty:
Journal of the Ancient Chronology Forum (JACF) 9 (2002), pp. 5-21. REECE,
Katherine. Hall of Maat [online]. 2002 [cit. 2013-01-18].
Dostupné z:
http://www.thehallofmaat.com/modules.php?name=Articles&file=article&sid=93 |
[12] |
SCHOCH, Robert. Is The Sphinx 12 000 Years Old?.
Daily Avocado: Nourish your mind ~ Feed your soul. [online]. 2011,
Thursday, 27 January 2011 17:20 [cit. 2013-01-21]. Dostupné z:
http://www.dailyavocado.net/eureka/stumbles/715-is-the-sphinx-12-000-years-old.html |
[13] |
Fragment of the beard of the Great Sphinx: From Giza,
Egypt, Perhaps New Kingdom, 14th century BC. BRITISH MUSEUM. British
Museum [online]. [cit. 2013-01-22]. Dostupné z:
www.britishmuseum.org/explore/highlights/highlight_objects/aes/f/fragment_of_the_beard_of_the_g.aspx |
[14] |
Lion man of the Hohlenstein Stadel. In: Wikipedia:
the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia
Foundation, 2001-, 1 February 2013 [cit. 2013-02-04]. Dostupné z:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lion_man_of_the_Hohlenstein_Stadel |
[15] |
KREJČÍ, Jaromír. SUKOVÁ, Lenka. BRŮNA, Vladimír. JANÁK, Jiří.
NAVRÁTILOVÁ, Hana. Kapitoly z dějin egyptské archeoastronomie.
Praha: Český egyptologický ústav Filozofické fakulty Univerzity Karlovy
v Praze, 2008. ISBN 978-80-7308-258. |
[16] |
BROPHY, Thomas G. a With foreword by Robert M. Schoch and
afterword by John Anthony WEST. The origin map: discovery of a
prehistoric, megalithic, astrophysical map and sculpture of the universe.
New York: Writers Club Press, 2002. ISBN 05-952-4122-0. |
[17] |
Robert Bauval - Black Genesis & The Ancient People of
Nabta Playa. REDD ICE CREATIONS. Redd Ice Creations: for the Seeker
[online]. 2009, August 27, 2009 [cit. 2013-02-08]. Dostupné z:
http://www.redicecreations.com/radio/2009/08aug/RIR-090827.html
|
[18] |
Stranou, Sfinga Stock Fotografie. CanStockPhoto
[online]. [cit. 2018-10-14]. Dostupné z:
https://www.canstockphoto.cz/stranou-sfinga-7624656.html
|
[19] |
Wikipedia contributors, 'Ain Dara (archaeological
site)', Wikipedia, The Free Encyclopedia, 5 October 2018, 11:37 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Ain_Dara_(archaeological_site)&oldid=862594294
> [accessed 15 October 2018] |
[20] |
Ain Dara Neo-Hittite Temple. D. Osseman Syria
Galleries, [online]. 2010 [cit. 2018-10-15]. Dostupné z:
https://www.hittitemonuments.com/aindara/index.htm
|
[21] |
Tajemství Velké sfingy: Mýty - Velká sfinga (II.).
Mýty a skutečnost [online]. 2013 [cit. 2018-10-15]. Dostupné z:
http://www.myty.cz/view.php?cisloclanku=2013010003
|
[22] |
Ztracená Sfinga z Gízy - odborníci tvrdí, že poblíž
pyramid existovala druhá Sfinga. NeVěda.cz [online]. 2017 [cit.
2018-10-15]. Dostupné z:
https://neveda.cz/ztracena-sfinga-z-gizy-odbornici-tvrdi-ze-pobliz-pyramid-existovala-druha-sfinga
|
[23] |
Nosiči nebes: Starověké hvězdářství. Mýty a
skutečnost [online]. 2004 [cit. 2018-10-15]. Dostupné z:
http://www.myty.cz/view.php?cisloclanku=2004010001
|
|
|